Латиноамериканський сценарій для Києва

На ринок зовнішньої реклами в Києві очікують серйозні зміни.

У всякому разі профільний департамент КМДА сповнений рішучості запропонувати для затвердження Київраді нову Концепцію розвитку зовнішньої реклами, яка суттєво змінить правила гри. Замислені міською владою зміни можуть стати критичними для ринку і деякі оператори будуть змушені згорнути діяльність в столиці.

Начальник відділу реклами Департаменту містобудування та архітектури КМДА Наталія Гончарова анонсує ухвалення нової Концепції восени, коли відновляться засідання Київради. Проте засідання робочої групи, що обговорює проект Концепції, поки не стали моментом істини для ринку зовнішньої реклами. Інтереси міської влади та представників рекламного бізнесу перебувають на протилежних полюсах, робити кроки на зближення у муніципалітеті намірів не мають. Як наслідок – на останньому засіданні з неї були виключені представники бізнесу, проте додалися депутати міськради.

Фактично, зіштовхнулися два погляди на реформу столичної реклами – еволюційний, який протягом кількох років пропонує Асоціація зовнішньої реклами і радикальний, який педалює команда Кличко. Столичні очільники говорять про необхідність очищення Києва від реклами. В бізнес середовищі не відкидають версію про банальний переділ ринку – після зачистки, дозволи на встановлення рекламних конструкцій можуть бути надані операторам, наближеним до столичної влади.

Натхненник революційних змін заступник голови КМДА Олексій Резніков в публічній площині демонструє неабияку активність. В якості ілюстрації своєї позиції він навіть перепостив у своєму facebook повідомлення британської газети The Guardian про те, що міста Гренобль, Нью-Йорк та Сан Паулу взагалі відмовилися від зовнішньої реклами. Мовляв, це і є прикладом того, яким має бути ландшафт сучасного міста.

Можливо, це і був би найкращий сценарій для Києва, якби не одне «але» - 250 млн гривень, які отримує столичний бюджет від зовнішньої реклами щорічно. Для міста, що потерпає від хронічних інфраструктурних проблем, ці кошти аж ніяк не є зайвими. Тож з наведеного Резніковим списку орієнтирів варто звернути увагу не на заможний Нью-Йорк чи іграшковий французький Гренобль з його 160 тисячним населенням, а набагато ближчий нам за специфікою південноамериканський мегаполіс Сан-Паулу.

Відмова від хаотичної зовнішньої реклами в Сан-Паулу була не кінцевою метою, як стверджує заступник Кличка, а лише проміжною зупинкою. Від рекламних грошей там ніхто і не думав відмовлятись. Після зачистки міста був проведений прозорий тендер серед світових рекламних лідерів.

Проблема для КМДА ще й в тому, що широко розповсюджена серед громадськості думка про незаконність значної частини рекламних об’єктів є звичайним міфом. Насправді, доля нелегальної реклами в Києві мізерна. Тож різати якщо й будуть, то цілком законні конструкції. А значить – місто автоматично отримає судові позови в українські та міжнародні (частина гравців ринку мають іноземних інвесторів) суди з вимогою відшкодування збитків.

В будь-якому разі зрозуміло, що зовнішня реклама в столиці вже не буде такою як раніше. Реклами має стати менше, вона повинна бути сучасною, естетичною та впорядкованою. В цьому питанні збігаються інтереси всіх сторін – і громади, і влади, а, як не парадоксально, операторів (адже надмірна кількість бордів призводить до падіння ціни на рекламу).

Інша справа, в якій спосіб розгортатимуться події. Наразі вимальовується два основні сценарії. Згідно першого, в КМДА дійдуть консенсусу з представниками рекламного ринку і в межах діючої робочої групи запропонують Київраді проголосувати спільну Концепцію розвитку зовнішньої реклами. Другий сценарій передбачає прийняття міськрадою Концепції, запропонованої чиновниками КМДА.

Втім, сповідуючи революційний принцип «До основанья, а затем», оточення Кличко вочевидь буде змушено (а можливо потай вже зараз на це розраховує) заповнити штучно утворений вакуум новими операторами. От тільки хто і як отримає звільнені локації? Чи будуть це, за прикладом Сан-Паулу, прозорі конкурси, чи традиційний «міжсобойчик» між наспіх зареєстрованими фірмами депутатів діючої Київради – питання залишається відкритим. Тож, якщо КМДА вдасться протиснути своє бачення реформи зовнішньої реклами, то киянам залишиться сподіватись, як це не смішно виглядає, на латиноамериканський сценарій.

Євген Магда