Олена Зеркаль, заступник міністра закордонних справ України

Інтерв'ю

Чи є резони для відкладення безвізового режиму? Ми виконали майже все 

- Головним завданням, яке ми ставили перед собою, є донесення інформації з «перших вуст». Це дуже важливо для тих, хто формує позицію Франції. Наприклад, під час зустрічі з Державним секретарем Франції з європейських питань Арлемом Дезіром стало зрозуміло, що він не володів останньою інформацією щодо останніх рішень в Україні. Зокрема, про те, що Верховна Рада ухвалила необхідні закони під час останнього засідання на минулому тижні, що питання офісу з повернення активів вирішено, що питання, пов'язане з арештами і конфіскацією майна, повністю вирішено в рамках законодавства Європейського Союзу. Зняті всі зауваження і проблеми, пов'язані з виборами антикорупційного прокурора і що закони, які стосуються внесення змін до законодавства про прокуратуру, прийняті у тій редакції, яка влаштовує Європейську Комісію. Французька сторона була не в курсі.

Крім того, ми також пояснили ситуацію щодо електронного декларування: де є проблеми, з чим вони пов'язані. Зокрема, сьогодні довкола цього питання є найбільше спекуляцій зараз в Україні. На жаль, є люди (в Україні), які далекі від цієї теми, але вони розхитують її найбільше. І не розуміючи, у чому полягає основна проблема, вони створюють навколо неї велику «мильну бульбу», яка може зашкодити усьому процесу.

- На початку нашого інтерв'ю ви згадали кілька країн, які варто відвідати представникам українського уряду, щоб сформувати певну позицію в Єврокомісії щодо запровадження безвізового режиму, а також щодо асоціації з ЄС. Серед інших були і Нідерланди, де очікується проведення референдуму щодо цього. Яким чином українська дипломатія на сьогодні оцінює можливі ризики з боку цієї країни?

Україна стала заручником референдуму у Нідерландах

- Насправді Україна стала заручником референдуму у Нідерландах. З одного боку, референдум - це прояв демократії, з іншого, на мій погляд, він має негативний знак. Зважаючи на історію сучасних країн та на результати і наслідки всіх проведених референдумів, вони мають доволі негативну коннотацію. Ми сподіваємося, що громадяни цієї країни усвідомлюють, що цей референдум - не з приводу України, йдеться, передусім, про існування Європейського Союзу як такого. Усі країни-члени європейської спільноти ратифікували угоду про Асоціацію між Україною і ЄС, включаючи і Нідерланди. Просто так сталося, що закон про референдум було ухвалено влітку, і ця тема виникла як несподіванка.

Зараз ми сподіваємося, що саме проведення референдуму не створить для нас перешкод на шляху запровадження безвізового режиму. Оскільки багато європейських політиків вважає, що потрібно відкласти рішення по Україні до моменту проведення референдуму, зважаючи на те, щоб не дратувати голландців додатково. Щоб загалом тема вільного пересування громадян України країнами ЄС не використовувалася російською пропагандою всередині Нідерландів для додаткових негативних настроїв. Водночас, ми намагаємося пояснити нашим європейським колегам: якщо ні, то ця тема роздмухуватиметься в Україні Кремлем для створення ілюзії того, що Україна не є на порядку денному Євросоюзу. Треба бути дуже обережним у висловлюванням і усвідомлювати, що переважає. Саме тому ми зараз і проговорюємо з нашими колегами, де знаходиться межа здорового глузду і наскільки відкладення питання по Україні щодо безвізового режиму є резонним, з огляду на те, що ми виконали майже все і залишився запуск антикорупційного агентства, але це питання не політичне. Воно лежить суто в технічній площині. Я дуже пишаюся, що нам вдалося виконати всі зобов'язання, і для України це дуже впливовий важіль у діалозі щодо безвізового режиму

Роман Сущенко, Париж.