Реєстрація місця проживання: як це зробити, та чи може орендар приватизувати житло

Аналітика

Одинадцять найактуальніших питань стосовно процедури реєстрації місця проживання

4 квітня в Україні почали діяти зміни, внесені до правил реєстрації місця проживання. Укрінформ дослідив, що нового приготував закон, і на що тепер необхідно звертати особливу увагу. Також пропонуємо вам путівник найбільш частими запитаннями щодо процедури реєстрації місця проживання. 

1. Яким законом регулюються нові правила реєстрації місця проживання? 

Закон називається: «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг».

2. Для чого впровадили зміни? 

Офіційна ідея полягає в тому, аби зробити реєстрацію по-справжньому обов'язковою, при цьому спростивши бюрократичну процедуру. Знати точну кількість осіб, які проживають на певній території, необхідно для розрахунку кількості ліжок у лікарнях, місця в дитячих садках та школах тощо. 

3. А що саме змінилось? 

Згідно зі змінами до закону, органи місцевого самоуправління отримали повноваження реєструвати місце проживання громадян через Центри надання адміністративних послуг. Вже у травні для цього буде утворено спеціальні органи реєстрації. При цьому процедура подачі документів для замовників послуги не зміниться, а проходитиме через Центри надання адміністративних послуг. 

4. Скільки тепер коштує реєстрація? 

Якщо особа сумлінно поставилася до всіх формальностей, вона матиме сплатити 0,0085 від суми мінімальної заробітної плати. 

Якщо ж людина прогавила 30-денний термін від моменту зняття з попереднього місця реєстрації, вона сплатить 0,0255 розміру мінімальної заробітної плати. 

5. Які документи потрібні для реєстрації? 

Для того, аби зареєструвати місце проживання, особа або її представник мають подати: 

1) заяву;

2) документ, до якого вносяться відомості про місце проживання;

3) квитанцію про сплату адміністративного збору;

4) документи, що підтверджують:

- право на проживання в житлі (ордер, свідоцтво про право власності, договір найму (піднайму, оренди), рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення в житлове приміщення і т. п.);

- право на перебування або взяття на облік у спеціалізованому соціальному закладі, установі соціального обслуговування та соціального захисту особи, - довідка про прийняття на обслуговування в установі, закладі (для осіб, які перебувають на обліку в цих установах);

- проходження служби у військовій частині, адреса якої вказується при реєстрації, - довідка про проходження служби у військовій частині (для військовослужбовців, крім строковиків);

5) військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку);

6) заяву про зняття з реєстрації місця проживання особи (в разі здійснення реєстрації місця проживання одночасно зі зняттям з реєстрації попереднього місця проживання).

У разі подання заяви представником особи додатково подаються:

- документ, що посвідчує особу представника;

- документ, що підтверджує повноваження особи як представника, крім випадків, коли заява  подається законними представниками малолітньої дитини - батьками (усиновлювачами).

Важливо: органам реєстрації забороняється вимагати для реєстрації місця проживання особи інші документи.

6. А можна одночасно із поданням документів на реєстрацію нового місця проживання знятися зі старого? 

Так, це можливо.  Більше того, в цьому разі особа заплатить адміністративний збір лише за одну процедуру. 

7. Якщо я вже знявся з місця проживання, в який термін мені необхідно зареєструватись на новому місці? 

Закон дає особі 30 днів на реєстрацію свого нового місця проживання. У разі порушення цього терміну, на людину чекатиме попередження, а якщо аналогічна ситуація трапиться іще раз протягом року - штраф від 17 до 51 гривні. 

8. Як бути тим, хто винаймає житло? 

Якщо особа винаймає житло, вона так само має зареєструвати своє місце проживання. Фактично, цим вона декларує місце перебування. 

9. Чи може особа «приватизувати» орендоване житло, якщо вона зареєструвалася в ньому? 

Ні, для цього потрібен пакет документів на житло, тоді як реєстрація є лише підтвердженням факту перебування особи за адресою орендованої квартири чи будинку. 

10. Чи закон поширює свою дію на осіб, які не є громадянами України? 

Так, закон поширює свою силу на громадяни України, а також іноземців чи осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні. 

11. Чи потрібно проходити перереєстрацію за новими правилами, якщо я не змінюю свого місця проживання?

Ні, не треба. Нововведення стосуються тих, хто переїжджає на нове місце проживання.

Загалом, зміни до закону розширили повноваження місцевих органів влади, які тепер отримали функції реєстрації місця проживання осіб. Ці дані вони вносять до Єдиного державного демографічного реєстру, а вже від інформації про кількість жителів тієї чи іншої місцевості залежить планування кількості лікарів у шпиталях, місць у школах та дитячих садках тощо. Основна мета змін - сприяти полегшенню процедури реєстрації та мінімізувати кількість випадків ухиляння від реєстрації місця проживання. 

Максим Мордовцев, Київ