Павло Клімкін, міністр закордонних справ України

Російське озброєння на Донбасі, якщо РФ його не визнає своїм, має бути утилізоване під контролем ОБСЄ

- Найближчим часом я матиму зустріч і з іншими міністрами внутрішніх справ Євросоюзу, оскільки нам потрібно розуміти, як буде просуватися затверджений механізм, і нам важливо, щоб не було жодних спроб суто на політичному рівні тлумачити критерії, які, на перший погляд є очевидними, для того, щоб позбавляти безвізового режиму. Ну і, звісно, моєю тезою було те, щоб нас розглядали як країну, яка виконала всі необхідні передумови для запровадження безвізового режиму. Нагадаю, що зараз Європейський Союз розглядає можливість лібералізації візового режиму для чотирьох країн. І звичайно, кожна країна має бути розглянута на основі чітких критеріїв, того, як вона їх виконала, які реформи здійснила, а не на основі якихось політичних передумов. Я чітко почув і від Жана-Марка Еро, і від Бернара Казньова запевнення, що кожна країна розглядатиметься на основі того, що конкретно вона зробила у плані реформ. Це основні результати мого візиту до Парижа.

НА СХОДІ УКРАЇНИ ПОТРІБНА ОКРЕМА ВІД МОНІТОРИНГОВОЇ, ОЗБРОЄНА МІСІЯ ОБСЄ

- Пане міністре, сьогодні заяви лідерів нормандської четвірки щодо можливого розгортання поліцейської місії на сході України Київ і Москва трактують по-різному. Зокрема, у Кремлі поспішили заявити, що йшлося про спеціальну моніторингову місію, а не окрему поліцейську місію ОБСЄ. Внесіть ясність, будь-ласка.

Нам потрібна окрема - озброєна місія ОБСЄ, яка повинна забезпечити безпеку перед виборами

- Ну, по-перше, Спеціальна моніторингова місія ОБСЄ не має мандату на забезпечення виборів на сході України. Ми можемо говорити про різні варіанти, але сьогодні ми виходимо з того, що нам потрібна окрема місія. Це має бути окрема, озброєна місія ОБСЄ, яка повинна забезпечити безпеку перед виборами, під час виборів і після їхнього проведення. Ця місія повинна бути достатньо потужною, щоб передусім забезпечити загальну безпеку під час передвиборчого процесу. Якщо ми не зможемо забезпечити принаймні базові умови безпеки виборчої кампанії, ми не можемо говорити про чесні і вільні вибори, вибори взагалі. По-друге, ми маємо прекрасно розуміти, що така місія повинна бути присутньою. У якому вигляді, це предмет подальшої дискусії до того моменту, як на Донбас повернеться нормальне життя, оскільки до цього ніхто не почуватиметься в безпеці. Саме це ми маємо на увазі.

Ми також домовилися, і сьогодні я це обговорював як з міністром закордонних справ Жан-Марком Еро, так і під час зустрічі з дипломатичним радником президента Франції Жаком Одібером, що почнемо обговорювати ці питання на віденському майданчику. Це для нас дуже важливо. Щоб усі функції, які необхідно здійснити для забезпечення безпеки, Спеціальна моніторингова місія ОБСЄ виконувала у повному обсязі. Те, чого немає зараз, це всеохоплюючого доступу до всіх районів окупованого Донбасу. Відсутній ефективний моніторинг кордону. При цьому і те й інше має відбуватися цілодобово. Оскільки, якщо місія присутня вдень, а вночі через кордон пересуваються озброєння регулярні війська, найманці і боєприпаси, то будь-яка логіка ефективного моніторингу контролю втрачає будь-який сенс. Звичайно, нам потрібно зрозуміти, хто стежитиме за виведенням російських озброєнь і військ.

- Так, але ж Росія від початку конфлікту заперечувала свою участь у війні та присутність своєї зброї на сході України...

- Якщо Росія буде категорично заперечувати, що це її озброєння - хоча вже давно всьому світові зрозуміло, що воно російське - тоді потрібно буде збирати це озброєння та утилізувати під повним контролем міжнародного співтовариства, під контролем ОБСЄ. Нам спільно потрібно вирішити, яка місія це здійснюватиме, чи вони робитимуть це у взаємодії. Усі ці питання є предметом для подальшого обговорення. Але поки ми не розумітимемо, хто за це відповідатиме на всіх етапах, за всі аспекти безпеки, яким чином це відбуватиметься, ми не можемо говорити про будь-яку ситуацію щодо забезпечення безпеки перед і на час проведення виборів. Оце якраз і було одним із важливих предметів обговорення з французькими партнерами, зокрема, Жаном-Марком Еро.

УКРАЇНА І ФРАНЦІЯ ПОГЛИБЛЯТЬ СПІВПРАЦЮ У БОРОТЬБІ З ТЕРОРИЗМОМ

- Повернемося до вашої зустрічі з міністром Бернаром Казньовим. Наближається чемпіонат Європи з футболу, який приймає Франція. Скажіть чи не запрошував він вас відвідати один із матчів Євро-2016 у Франції? Чи взагалі ви обговорювали питання забезпечення безпеки національної збірної України та українських уболівальників?

- Щодо чемпіонату Європи з футболу 2016 ми торкнулися цієї теми лише побіжно. Бернар (посміхається) не робив запрошення особисто. Та й в принципі я цього і не очікував. Але ми обидва погодилися і підтвердили, що Україна і Франція повинні поглибити співпрацю у багатьох сферах, у тому числі й у сфері боротьби з тероризмом. Це питання, яке має організовуватися відповідними структурами з боку України. І, звісно, не тільки питання безвізового режиму, але й будь-яка взаємодія заснована на довірі. Вона з'являється на основі відданості тому, що ти обіцяєш, і на основі того, як виконуєш зобов'язання. Я вважаю: те, що зробила Україна у рамках реформ із лібералізації візового режиму, і що, до речі, дуже позитивно оцінюється нашими європейськими друзями і партнерами, насправді, багато говорить про те,хто є хто. Напередодні я був на зустрічі міністрів закордонних справ країн ЄС щодо східного партнерства, абсолютна більшість міністрів наголошувала, що це дійсно дуже важливо. Тому, я вважаю, наша зустріч у Парижі насправді була дуже плідною, оскільки в рамках нашої євроінтеграції, в рамках реалізації угоди по асоціації з ЄС нам потрібно фокусуватися на усіх ключових сферах і ця сфера (безпеки) у майбутній співпраці відіграватиме особливу роль. Безумовно.

- Йдеться про те, що резолюція, яка буде розглядатися, зазнала таких змін, які робитимуть цей документ дуже важливим і корисним документом для двосторонньої співпраці. Оскільки Росія і російська пропаганда хочуть використати своїх симпатиків для того, щоб видати цю резолюцію за політичний сигнал для скасування санкцій. Але я такого настрою ні в Сенаті, ні в Національних зборах Франції не відчув. Хоча, звичайно, будь-яке рішення можна тлумачити у сприятливому для себе сенсі. І ми не маємо цього дозволити. Саме тому я на зустрічах обговорював європейський порядок денний і виконання мінських домовленостей, оскільки Франція є невід'ємною частиною нормандського формату, як з міністрами, так і з представниками Національних зборів та Сенату. Я вважаю, що незалежно від результатів голосування по цьому законопроекту, який не має ніякої зобов'язуючої функції, важливо було донести парламентаріям точку зору, де саме ми знаходимося на шляху виконання мінських домовленостей.

Російська пропаганда намагається ефективно поширити тезу, що Україна начебто теж не виконує Мінськ, що вона не голосує за потрібні закони і сьогодні я детально пояснив логіку, як виконується Мінськ і яким чином йдуть консультації всередині нормандського формату. Для багатьох парламентаріїв почути про те, що відбувається в контексті реалізації реформ України, наприклад,- створення ефективної системи боротьби з корупцією та інших нововведень, було важливо. Ми не можемо очікувати від кожного французького парламентарія, що він починає день з новин про Україну і закінчує його ними. Тому будь-яку можливість потрібно використовувати. Я сподіваюсь, що сьогодні я її використав належним чином.

Роман Сущенко, Париж