Валерій Чалий, Надзвичайний та Повноважний Посол України в США

Нам вдалося утримати Україну в фокусі уваги зовнішньої політики США 

- Очевидно, що процес виходу Британії з ЄС, який миттєво став сигналом для тих, хто прагне дезінтеграції як у самій Європі, так і в Україні, не найкращим чином впливатиме на ситуацію. Але, з іншого боку, необхідність зупинення війни в Україні, в географічному центрі Європи - це окреме питання, яке є не менш важливим, ніж ситуація в самому Євросоюзі. Думаю, що навіть у короткостроковій перспективі увага до України не зменшиться. Інша справа, що американська адміністрація зараз зайнята підготовкою адекватної реакції на зміни в ЄС. Водночас, останні зустрічі членів українських делегацій, зокрема, з віце-президентом Джо Байденом, з міністром торгівлі США Пенні Прітцкер і міністром фінансів Джейкобом Лью, лідерами в Конгресі США свідчать, що попри виклики Brexit, увага до реформ в Україні, до наших подальших кроків не зменшиться. Але звісно, це залежатиме від консолідованої й активної позиції української сторони. Я би підсумував так: якщо Україна демонструватиме активні кроки, тоді ми не втратимо уваги з боку Сполучених Штатів.

МИ ОТРИМАЛИ ВІКНО МОЖЛИВОСТЕЙ ДО ВЕСНИ НАСТУПНОГО РОКУ

- Недавно Сполучені Штати відвідав прем'єр-міністр України Володимир Гройсман. Це був його перший закордонний візит на цій посаді, що само по собі є показовим у плані пріоритетів роботи нового кабміну. Як це оцінили у США?

- Одразу скажу, що і прем'єр-міністр, і вся урядова команда мали дуже насичену програму. Тільки в розкладі глави уряду було до 30-ти різних заходів, зустрічей у Вашингтоні і Нью-Йорку. Окремі програми мали віце-прем'єр, міністри та заступники міністрів по всіх блоках: в енергетиці, економіці, безпеці, євроатлантичній інтеграції, питаннях політичного характеру.

Отже, перший візит глави уряду, на мій погляд, з точки зору насиченості, був дуже інтенсивний, а з точки зору сприйняття в Сполучених Штатах - обнадійливий. Я маю таке враження з позитивних оцінок і заяв, які прозвучали з американського боку, щодо налаштованості українського уряду на швидкі кроки в реформах. До того ж, американська сторона виділила додаткове фінансування - $220 млн допомоги на проведення реформ, оголошені під час зустрічі з віце-президентом Байденом, включно зі $142 млн допомоги з боку USAID на реформи енергетичного сектору України, підтримку децентралізації та забезпечення судової реформи.

Загалом же, візит глави уряду разом з рішеннями Президента України та призначенням нового генпрокурора в Україні дали нам сьогодні вікно можливостей на майбутній період - думаю, до весни наступного року. Від нас очікують швидких конкретних кроків з реформування країни. США не залишають нас сам-на-сам з проблемами під час війни.

- Під час перебування Гройсмана у Вашингтоні українська делегація провела зустрічі у МВФ. Ми знаємо, що в липні пройде засідання Ради директорів Фонду по Україні. Що обговорюється зараз, і наскільки українська сторона може розраховувати на отримання наступного траншу в липні?

- Питання політичного характеру й питання домовленостей у Сполучених Штатах, думаю, фактично вирішені, попередні домовленості досягнуті. Можу констатувати, що всі візити й політичні дії призвели до того, що ми маємо рішення по кредитних гарантіях, маємо розуміння, як взаємодіяти далі з МВФ. Тобто, тепер м'яч на нашому боці.

Я не буду оцінювати сьогоднішню ситуацію, але скажу тільки одне, що після досягнення політичних кроків треба імплементувати те, що обговорювалось в якості умов надання додаткових коштів. Багато питань лежить у площині нового законодавства. За моїми приблизними підрахунками, це не менше 28 законів, які потребують негайного прийняття, щоб ми мали чітку гарантію виділення з боку МВФ коштів. Як на мене, це величезна робота, яку треба зробити найближчим часом, але при цьому всі політичні рішення повинні доповнюватися злагодженою роботою уряду й парламенту.

- В плані двосторонніх відносин вибори мають вплив у тому контексті, що, як правило, після них відбувається зміна адміністрації - не тільки президента, але й багатьох, хто працює в Білому домі, Раді національної безпеки, Держдепартаменті США та інших структурах. Це означає, що нам потрібно до листопада встигнути зробити все, що запланували, оскільки перед інавгурацією нового президента в січні настане пауза, пов'язана зі змінами адміністрації. Це перший, на мою думку, очевидний вплив.

Крім того, кандидати досі формують платформи щодо подальшої роботи на напрямі Європи і, зокрема, України.

Нам важливо, щоб новий президент - вона чи він - прийшовши в Білий дім, одразу працювали над платформою, у якій Україна не розглядалася би буферною "сірою зоною" між НАТО і Росією, а була би стратегічним партнером і в деяких аспектах союзником для США в цій частині світу. Але для цього Україна має бути готовою показати ті кроки, які дадуть американській адміністрації можливість швидких дій.

Не втручаючись у внутрішню політику США, ми дуже уважно слідкуємо за тенденціями, настроями й намагаємося впливати на роботи тих груп, які планують нову зовнішньополітичну стратегію. Така можливість є, і я думаю, що ті хто готує таку стратегію, про Україну точно не забудуть.

- Завдяки активності й координації з американськими партнерами нам вдалося утримати Україну в фокусі уваги зовнішньої політики США й скоріше, навіть, відвернути "втому" від України попри російську пропаганду та динаміку подій у світі. Якщо говорити про конкретні досягнення, я би їх згрупував у три блоки.

По-перше, це не зменшення, а навіть посилення підтримки України з боку США. Вона зараз у нас найбільша за всі часи незалежності. Те, що Конгрес виділив нам додаткові $150 млн, є великою заслугою, в тому числі, наших дипломатів. Особисто я провів більше 40-ка зустрічей в Конгресі по цьому питанню. Обидві партії в Конгресі США політично підтримують нас, але коли мова заходить про кошти, одразу постає питання їх ефективного витрачання, оскільки це гроші американських платників податків. Нам вдалося переконати, що ці додаткові ресурси підуть на користь не тільки України, але й загальної безпеки у світі, а значить і безпеки Сполучених Штатів.

Другий блок, це робота з людьми. За рік, що минув, ми намагалися відреагували на всі запити українських громадян. Крім того, ми працюємо над питаннями реабілітації наших поранених у США, і тут не тільки наша заслуга, але й діаспори, що опікується українськими захисниками. Велику допомогу в цьому також надає американський уряд. Ми намагалися робити так, щоб ніхто не залишився поза увагою, і мені здається, нам вдалося це зробити.

І третій блок - інтенсивність політичного діалогу й довіра. Відверто скажу, були непрості епізоди, коли мені доводилось спілкуватися на складні теми з американськими партнерами. Це стосувалось і реформи Генеральної прокуратури, і протидії корупції, і прозорості сектора безпеки України. Зараз ми маємо взаємне розуміння зі США. Вважаю це також досягненням, і завжди говорив, що ключове питання - це довіра до України та до її лідерів. Попри всі проблеми, які існують в нашій країні, поки що нам вдається її утримати. Наскільки успішно це буде далі, залежить передусім від внутрішньої ситуації в Україні.

- Які плани маєте на наступний період?

- Очевидно, що ми маємо багато планів і пріоритетів. Серед них - поновлення роботи Комісії стратегічного партнерства, яка була започаткована в 1996 році на рівні президента Кучми й віце-президента Гора, а потім продовжила роботу на рівні глав зовнішньополітичних відомств. Сподіваюся, наступного року засідання цієї комісії пройде в оновленому форматі. Ми маємо також плани розвитку діалогу на рівні інших інституційних механізмів. Крім того, очікуємо посилити взаємодію між Верховною Радою і Конгресом США. Будемо сприяти контактам недержавних організацій, експертних кіл.

Ми також працюватимемо на напрямі безпеки й оборони. Можу сказати, що найближчим часом ви почуєте новини про нову допомогу з боку США оборонним обладнанням. На нинішній фінансовий рік Конгрес США виділив нам більше $300 млн на це, і я думаю, що сьогоднішня позиція Сенату про виділення не менше $500 млн на наступний рік, яку ми намагаємося підштовхувати, буде максимально дотримана.

Продовжуватимемо діалог щодо подальшої реформи нової поліції, яка має ефективний результат, але потребує завершення в масштабах всієї України. Сподіваємося на допомогу США в цьому питанні, в тому числі на рівні окремих штатів. Регіональне співробітництво буде одним із ключових напрямів нашої роботи. Ще один великий блок питань - це залучення американських інвестицій.

Ми знаємо, що США нас підтримують, але у них є свої національні інтереси, тож нам необхідно довести, що двостороння взаємодія необхідна не лише нам, але й для народу Сполучених Штатів.

Ярослав Довгопол, Вашингтон.