Вікторія Сюмар, голова Комітету ВР України з питань свободи слова та інформаційної політики
Шквал критики до влади менш страшний, аніж її неспроможність відповідати на болючі питання
- Мова йде не про мову. Мова йде якраз про програми. Російські гумористичні програми, концерти - все, що обурювало суспільство на Інтері. Ось про це йде мова.
Цей закон - не стільки про російське, скільки про логіку. Даруйте, Україна інтегрується до Європейського Союзу. Саме через це в нас є квота європейського продукту, але ця квота повністю закривається російським продуктом. Чому? Який стосунок має Росія до Європи? Де вона пропагує європейські стандарти та цінності? Жодним чином ні. Це абсолютно інша мораль, абсолютно інші цінності «русского міра», це прямо протилежне.
Ми включили Росію чому? Тому що в нас немає мовного бар'єру? Але Росія використовує інформацію як засіб ідеологічної обробки. Отже, мова йде не про мову в даний момент. Це про усвідомлення підходів.
- Отже, якщо український канал готує новини російською, то його це не стосується?
- Звичайно, ні. Мова йде про продукт виробництва Росії.
НАМ ПОТРІБНІ НОВІ ЄВРОПЕЙСЬКІ ЗАКОНИ
- А яка доля проекту державної доктрини інформаційної безпеки, що був погоджений ще в жовтні 2015 року?
- Його мала схвалити РНБО. Я - не член РНБО. Це не наша компетенція. Наскільки мені відомо, там є низка термінів, які викликають питання.
- А на рівні законодавчого органу, Верховної Ради, готуються якісь нові закони чи поправки?
- Ми на захист інформаційного простору зробили достатньо багато у цій каденції. Спробуємо утримувати баланс і далі. Напевно, дамо повноваження Нацраді штрафувати телеканали за порушення, пов'язані, у першу чергу, зі сферою безпеки.
Варто сказати, що готуватимемо новий закон про аудіовізуальні послуги. Це буде великий комплексний закон, який стане базовим для всіх гравців на інформаційному ринку. Фактично, це новий закон про телебачення та радіомовлення. Оскільки сьогодні з'явилася маса нових технологій, платформ, саме у зв'язку з цим нам потрібні нові європейські закони. Ми це узгоджуємо з позицією Ради Європи, законами ЄС.
- Про штрафи. На скільки все ж можуть штрафувати в разі порушення? Є в абсолютних цифрах показник?
- В абсолютних цифрах немає. Це 25 відсотків від ліцензійного збору. Залежить від каналу та його ліцензії. Це максимальний штраф. Штрафи - європейська практика, поширена. Водночас, в Європі набагато більша довіра до національних регуляторів у сфері телебачення та радіомовлення, а у нас неможливо без рішення суду позбавляти телерадіомовників ліцензії. В Європі кабельні оператори та інтернет-провайдери можуть зупиняти контент через порушення авторських прав. А в Україні усі ці речі сприймаються надзвичайно гостро, і ми досить ліберально підходимо до впровадження таких норм, обираючи більш м'які підходи.
НА ПОЛІЦІЮ СКАРЖАТЬСЯ ЧАСТІШЕ, НІЖ НА ПОРУШЕННЯ ПРАВ ЖУРНАЛІСТІВ
- Я ось не можу згадати випадків позбавлення ліцензій...
- Не було таких випадків. Єдине, що нам вдалося, це закрити російські телеканали, та й те - тимчасово і рішенням суду.
- Чи часто до вас звертаються журналісти зі скаргами на цензуру, порушення свободи слова?
- Знаєте, значно частіше скаржаться на порушення прав і бездіяльність силових структур. Оскільки в нас є випадки, на жаль, вбивств і побиттів. Проблема є у відсутності розслідувань справ проти журналістів, а не в тотальній цензурі з боку держави.
- Убивства. Як просувається розслідування у справі Шеремета?
- У нас на Комітеті звітувала Служба безпеки про те, що вони співпрацюють з низькою міжнародних структур, таких як ФБР, Інтерпол. Тобто сьогодні всі силові структури включені в це розслідування. Будемо чекати, що за кілька тижнів нам звітуватимуть більш детально.
- А у справі Бузини?
- У справі Бузини, наскільки я розумію, є просування. Питання суду й покарання.
- Запитую, оскільки у декого виникає враження, що справу Бузини спустили на гальмах, тому що він був, мовляв, проросійським, а ось справою Шеремета опікуються всім світом. Ви не вважаєте, що є певна упередженість?
- Я так не думаю.
ВЛАДА МАЄ ДАТИ ВАРІАНТИ ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ ДОНБАСУ
- Досить великий резонанс викликала ваша пропозиція щодо винесення питання подальшої долі Донбасу на референдум і вже після цього розробки політики відносно цього регіону. Які відгуки від ваших колег? Чи вони підтримують?
- Це моя власна позиція, справді. Мені здається, що влада має сьогодні критично пред'явити суспільству варіанти вирішення проблеми Донбасу та бодай почати загальнонаціональне обговорення, як їх можна вирішувати. Оскільки, чим далі, тим більше нам дорікатимуть на відсутність стратегії вирішення базової проблеми для державності. І не треба сприймати референдум як відразу відділення. Референдум варто сприймати як дискусію, осмислення варіантів вирішення проблеми і загальнонаціональний консенсус об'єднання довкола одного з цих варіантів. Тому що країна готова боротися за визволення цих територій. І треба розуміти, що військовий бюджет має бути набагато більшим, і обороноздатність має бути пріоритетом. Мінські домовленості - це зобов'язання, які були взяті на себе, так сам потрібно кроки в цьому напрямку робити.
Але дуже правильно ви запитали: а що кажуть колеги? Всі кажуть одне: правильно ставиш питання, потрібно дискутувати. Але всім страшно піднімати цю тему, така вона непопулярна, завжди комусь щось не сподобається, завжди будеш мати шквал критики. Як на мене, шквал критики менш страшний, аніж загальна фрустрація і усвідомлення неспроможності влади давати відповіді на найболючіші питання.
- Для Донбасу треба робити окремий інформаційний продукт?
Телевежі на Донбасі фактично контролюють росіяни. Вони їх захоплювали одними з перших і утримували міцніше, ніж адміністрації
- Для Донбасу не потрібен окремий продукт. Для початку треба контролювати там засоби поширення інформації. Телевежі там сьогодні фактично контролюють росіяни. Російські інженери займалися перекомутуванням каналів. Вони їх захоплювали одними з перших і утримували міцніше, ніж адміністрації. Треба давати собі звіт про те, що готові ми вести війну на цій території, щоб фізично захопити цю вежу, скільки це коштуватиме в усіх вимірах. І вже тоді говорити про підготовку продукту. Але, це не найбільша проблема сьогодні. Значно більша проблема - як повернути контроль над самими територіями. Так, є воєнний шлях, так є шлях, який нам нав'язують росіяни через федералізацію (не думаю, що це прийнятний для України шлях) і, так, є варіант «розійшлися, так розійшлися». Це чесно - сказати, що такі варіанти є. То давайте дискутувати: чого ми хочемо, скільки це коштує, і чи готові ми за це платити таку ціну.
НА ЗАХОДІ ВІДЧУВАЄТЬСЯ ВІДСУТНІСТЬ ПОЗИЦІЇ УКРАЇНИ
- Ви відвідали Німеччину. Вплив російської пропаганди тут відчувається...
- Знаєте, що ще відчувається? Не тільки вплив російської пропаганди, а вплив відсутності твердої й сильної позиції України. Ми не спроможні відстоювати та продавати, що називається, в інформаційному просторі свої досягнення. Це велика проблема, оскільки, вважаю, що за два роки Україна пройшла величезну трансформацію. Такого рівня прозорості, як зараз є в Україні, немає в Німеччині: починаючи від реєстрів власності осіб, продовжуючи реєстрами публічних фінансів, електронного декларування. Це дуже серйозні кроки в напрямку прозорості.
Маємо правильний напрямок руху, в нас повільне просування у цьому напрямку
Поступово ми, звісно, маємо дійти до реформи судочинства, без якої глобально не можемо сказати про те, що в нас відбулися стабільні реформи. Тим не менше, у нас створено такий антикорупційний орган як НАБУ. Все це говорить про те, що країною за останній час були зроблені досить неординарні заходи. Вже мовчу про інформаційну сферу. Фактично, всі зобов'язання, які ми брали перед європейськими інституціями, реалізували за півтора роки. І, тим не менш, нам постійно повторюють про відсутність реформ.
Справа в тому, що законодавчий рівень - це одне, а імплементація - інше. Дуже часто на імплементацію йде час, і це нормально. Жодна західна демократія не мала становлення впродовж двох чи трьох років.
Тому, звісно, в нас є проблеми, але є і здобутки. Треба чесно про це говорити. Маємо правильний напрямок руху, в нас повільне просування у цьому напрямку. Але головне, що зростає нове покоління, і що еволюційним шляхом, без соціальних потрясінь ми будемо переконливо поступово рухатися.
ПРАВДА - НАША ОСНОВНА ЗБРОЯ
- Як можна говорити «голосніше» із західним споживачем інформаційного продукту? Як все ж переконливіше доводити свою позицію?
- На жаль, у нас немає ресурсів на ведення інформаційних кампаній, бо вони коштують дорого. Ми можемо хіба що самі бути активними. Унас досить активне посольство в Берліні, посол. Вони можуть влаштовувати різні зустрічі та публічні заходи для того, щоб презентувати позицію України. Громадська дипломатія має бути просто тотальною, масовою.
Потрібно мати більше інформування наших посольств про здобутки, які є в Україні, про успішні кейси розслідувань, всього того, що відбувається сьогодні. Це структура стратегічних комунікацій, яка має бути скоординована між різними відомствами. Це абсолютно нормальний підхід.
Сьогодні це не працює. Думаю, це завдання для нас усіх, і ми теж це розглянемо, щоб активізувати роботу і навчитися говорити однією мовою - мовою Держави Україна.
- Чи можна це зробити, використовуючи наявні ресурси, майданчики, не вкладаючи шалені гроші, як, приміром, у російський «Sputnik»?
- Тут ми не можемо конкурувати з Росією, звісно. Ми такої структури взагалі не маємо. Але, на нашій стороні правда. Правда - це ресурс розумних людей. Розумні люди, як правило, формують громадську думку. Тому журналісти, політики переважно розуміють, що відбувається в рамках конфлікту в Україні. Тому правду треба і залишати своїм ресурсом. Це означає доносити інформацію, але й мати спроможність до чесної розмови, до визнання своїх помилок, визнання проблем, до критичного підходу до власних дій.
Треба просто усвідомлювати: ресурс твій – правда, і це те, чим ти відрізняєшся від махрової пропаганди.
Ольга Танасійчук, Берлін.