Вадим Пристайко, заступник міністра закордонних справ - керівник апарату
Чому ми не розриваємо Договір про дружбу з Росією? Бо йдемо до суду з позовом за його порушення
- Наприклад, є так званий великий Договір про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і Російською Федерацією. У ньому написано, що Росія поважає територіальну цілісність і непорушність існуючих кордонів. Зараз ми беремо цю статтю і несемо у міжнародний суд. Ми протягом року готували відповідний позов, тепер ця підготовка закінчилася.
Тож поки цей пункт є у договорі, але Росія його не виконує, нам є за що її судити. А якби ми дозволили собі розірвати цей договір, росіяни нам би сказали: «Почекайте, ми нічого не порушили, тому що не брали на себе жодних зобов'язань». Тож ми не можемо дозволити Росії зіскочити з такого гачка.
- Якою наразі є тональність перемовин України з Росією? Чи існує якась специфіка спілкування між обома країнами?
МЗС України надіслало Російській Федерації 250 нот протесту з початку війни
- Так, і дуже серйозна. Це видно навіть з того, як зараз виглядають посольство Росії у Києві і на наше посольство в Москві - їхні співробітники перебувають практично в облозі. Раніше наші дипломати жили в місті, а тепер ми перевели всіх на територію посольства, лише нещодавно ми дозволили повернутися в Москву туди дружинам наших співробітників.
Традиційні дипломатичні форми спілкування з Росією на кшталт «посольство України висловлює повагу» і таке інше змінилися нотами протесту, які мають зовсім іншу мову і сенс. Наприклад, Міністерство закордонних справ України надіслало Російській Федерації 250 нот протесту з початку війни.
- А, крім нот протесту, Україна має якісь контакти з Росією?
- Так, зокрема, у нормандському форматі на рівні міністрів закордонних справ, є контакти на рівні їхніх заступників, є рівень консультацій, є діючі посольства в Україні й у Москві. Їм не позаздриш, але вони працюють, хоча й без послів - ми знизили рівень, це є одним з дипломатичних кроків.
- Звільнення українських політв'язнів є новим викликом для всіх, у тому числі для МЗС. Чи існують якісь суто дипломатичні інструменти для цього?
- Складність міжнародних відносин полягає в тому, що над країнами немає якогось «арбітра», до якого можна апелювати, і це теж треба враховувати - і політикам, і нашим громадянам. Держави між собою в принципі рівні, і тому не можна розраховувати, що ми комусь скажемо: «Терміново звільніть когось!», і так і буде. Саме тому ми використовуємо дуже складні переговори - іноді між собою з цього приводу розмовляють глави держав, іноді неурядові чи волонтерські організації, омбудсмени, преса постійно підтримує це гаряче питання в суспільстві. Це створює фон, на якому звільняються Савченко та інші політв'язні, але все ж таки не звільненими досі залишаються дуже багато людей.
Ми постійно спілкуємося з рідними наших політв'язнів - в МЗС існує спеціальна платформа, де ці питання обговорюються з матерями, дружинами, волонтерами, депутатами, приміром, значну частку життя кладе на це Ірина Геращенко. Ми намагаємося знайти якісь шляхи звільнення наших людей. Ці механізми здебільшого не є публічними, але в цьому полягає специфіка обміну.
Наші дипломати їздять на всі судові засідання у справах українських політв'язнів. І хоча у 90 відсотках випадків наших консулів до них не допускають, вони здійснюють консульський супровід - привозять допомогу, наймають адвокатів, підтримують морально.
Телефонна розмова двох президентів, під час якої порушується тема політв'язнів, - це теж дипломатичний метод. Ми використовуємо для цього кожну міжнародну зустріч, кожне засідання Ради Безпеки ООН, Ради Європи, всіх комітетів ООН і просимо наших партнерів також ставити це питання на порядок денних їхніх переговорів з Росією.
Коли лідери інших країн на знак солідарності з Україною не запрошують російського президента на якийсь важливий для нього захід або коли лідери країн G-20 не подають руку президенту Росії (Б.Обама і британський прем'єр-міністр Тереза Мей у вересні на саміті G-20 у Китаї не подали руки Путіну. - Авт.) - це теж є щоденною дипломатичною роботою по врегулюванню конфлікту на сході і звільненню наших людей.
МИ ВІДХОДИМО ВІД РАДЯНСЬКОЇ СИСТЕМИ ФІНАНСУВАННЯ ДИПЛОМАТІВ
- Давайте поговоримо і про ваші внутрішні справи. Бюджет Міністерства закордонних справ на наступний рік збільшено на третину - 1 млрд гривень - до 4 млрд гривень. Ця сума покриває витрати на функціонування чи відкриває для нашої дипломатії якісь нові можливості?
- Перш за все, ми щиро вдячні за цей крок Прем'єр-міністру і Уряду, а також депутатам, які підтримали цю ініціативу. Ми дійсно на початку року зіткнулись із ситуацією катастрофічного недофінансування. Слід мати на увазі, що 92 відсотки видатків МЗС здійснюється у валюті, бо у нас є певна кількість людей, затверджена Кабінетом міністрів, яка працює за кордоном. Тобто ми отримуємо кошти у гривнях, а потім, як і всі інші відомства і приватні компанії, купуємо валюту на біржі, тому наш реальний бюджет залежить від курсу долара. Приміром, коли на початку року він стрибнув до 32-33 гривень, ми зрозуміли, що наші потреби забезпечені відсотків на 40, а коли курс стабілізувався, підрахували, що це покриє приблизно 70 відсотків.
Якщо наступного року ми вчасно отримаємо закладені в бюджеті кошти, то вийдемо на приблизний мінімум, необхідний для мінімального розвитку. Але ми вирішили використати ці додаткові гроші на конкретні проекти.
- І все ж таки це буде бюджет розвитку чи виживання?
- У нашому розумінні бюджет розвитку - це придбати приміщення для посольств там, де ми їх досі не маємо, наприклад, у Бухаресті. Румунія дуже важлива для нас країна, наш сусід, де ми повинні і будемо мати власне приміщення для посольства, але ми його поки що орендуємо.
А наразі ми плануємо сконцентрувати ресурси і спробувати добудувати у Варшаві приміщення, в якому хочемо відкрити перше відділення Українського інституту за кордоном - організації, сенсом існування якої - просування позитивного іміджу України в світі. Адже ми всі чи не щодня стикаємося з тим, що наша традиційна дружба зараз проходить черговий складний етап. Тому ми вважаємо, що маємо донести полякам своє бачення того, як можемо переступити через те, що нас розділяє.
- Чи передбачає збільшення фінансування підвищення зарплат дипломатам?
- Насправді ми не можемо собі цього дозволити, ми пішли іншим шляхом. Ми вирішили, що більше не повинні контролювати кожну нашу людину за кордоном і визначати, де вона має жити, в яку школу ходитиме її дитина тощо, а треба змінити принцип фінансування дипломатів. Тобто ми кажемо: ось ваш повний пакет фінансування, живіть, де хочете, посилайте дітей у ту школу, яку вважаєте за потрібне, але о 9 ранку ви маєте бути на роботі й ефективно працювати.
Ми започаткували відповідний річний пілотний проект, і зараз побачили, що хоч і не все йшло гладенько, але, в принципі, це працює. Тож ми розширимо його на інші посольства.
Звісно, забезпечення кожної людини для нас дуже важливе, але, з іншого боку, ми маємо дбати про те, як наші дипломати ефективно захищають інтереси держави. Тому більшу частину виділених додаткових коштів ми передамо не нашим людям на зарплати чи якісь життєві потреби, а спрямуємо на виконання безпосередніх обов'язків. Наприклад, роботу по протидії тому іміджу України, який створюється Росією, - проведення наукових заходів, виставок, конференцій, запрошення українських артистів, публікація статей у закордонних медіа, розширення представництва наших засобів інформації за кордоном. А це все коштує серйозних грошей.
- Чи передбачені для дипломатів якісь представницькі витрати?
- Як я вже казав, цього року ми відійшли від старої радянської системи, яка дуже, я б сказав, смішно обмежувала нас у цьому. Ми довірили керівникам наших місій право витрачати кошти, які виділяються для цих потреб, на свій розсуд, очікуючи максимального ефекту. Тепер не тільки посол, а й інші співробітники посольства матимуть змогу проводити заходи для підтримання і розвитку своєї мережі контактів. Але від обсягу фінансів, який ми зможемо собі дозволити, залежить, чи ми будемо концентрувати зусилля на якихось конкретних країнах і людях, чи створювати більш широку мережу в розрахунку, що гарні контакти рано чи пізно спрацюють.
- Доводилося чути від акредитованого в Україні зарубіжного дипломата, що начальство оцінює ефективність його роботи за списком контактів наших урядовців у його мобілці. А як ви оцінюєте?
- (сміється) Дуже цікавий метод, треба буде запитати, які контакти є в мобілках у наших дипломатів!
Коли ми бачимо, що країна міняє точку зору завдяки тому, що наш посол зміг цього досягти, - це є показником його ефективності
Але посол виконує дуже багато функцій, починаючи від просування нашого іміджу взагалі як держави і закінчуючи контактами з політичними, науковими, культурними колами. Якщо посол добре відомий у ЗМІ країни перебування, має багато фоловерів у соцмережах, може організувати телефонний дзвінок президента президенту, просто піднявши трубку і попросивши, це його безумовні плюси.
Водночас ефективним є той посол, який забезпечує, наприклад, торговельні відносини України і здатний самостійно зібрати партнерів, які сядуть за один стіл під його егідою і укладуть контракт. Або якщо Україна отримає підтримку конкретної держави під час проведення конкретних заходів. Наприклад, нам дуже потрібна підтримка у Раді безпеки ООН, і коли ми бачимо, що країна міняє точку зору завдяки тому, що наш посол зміг цього досягти, - це є показником його ефективності.
Є посли, які досягають підтримки, коли вона нам дуже потрібна, і лідер іншої держави прибуває до нас у дуже складний момент, виходить на площу, щоб продемонструвати, що його країна стоїть поруч з Україною і підтримує її.
- Серед дипломатів теж є лідери і відстаючі?
- Безумовно! У цьому разі ми м'яко та інтелігентно підказуємо людям, що треба робити. Наприклад, комусь радимо провести якусь виставку і надаємо матеріали, комусь зауважуємо, що останнім часом не бачимо їх у соцмережах або просимо назвати свої останні статті у місцевих ЗМІ. А на якомусь етапі ми можемо сказати, що у нас складається враження, що зараз ви не зовсім готові працювати у цій країні, і ми змушені повернути вас назад.
Але насправді я пишаюсь своїми колегами, і хотів би принагідно ще раз привітати колег з Днем дипломата, який був 22 грудня, і подякувати за ту роботу, яку вони роблять.
СИСТЕМА МЗС ПОТРЕБУЄ ДОКОРІННОГО РЕФОРМУВАННЯ ЗА ВСІМА НАПРЯМАМИ
- Ви вже розповідали Укрінформу про реорганізацію Дипломатичної академії як один з напрямів реформування системи МЗС. А якими є інші напрями?
- Під час відзначення професійного свята ми обговорювали не тільки самі, а й з ветеранами дипслужби, які закладали її засади. На жаль, сьогодні треба визнати, що система потребує докорінного реформування фактично за всіма напрямами.
В основі цього концептуального підходу лежить розроблений нами новий закон про дипломатичну службу, який наразі проходить громадське і експертне обговорення.
Річ у тім, що дипломатична служба дуже специфічна, вхідні вимоги у нас настільки високі, що якщо ми не забезпечимо належної мотивації, то просто не отримаємо необхідних кваліфікованих кадрів. Наприклад, нам треба відправити людину з родиною в ту країну, де йдуть бойові дії, або туди, де існує загроза малярії і так далі. І можна довго сидіти і вмовляти її, а можна сказати, що за це ми пропонуємо те й те.
Але наші нові закони передбачають відкритий конкурс на кожну посаду на державній службі. Це звучить дуже гарно, ліберально і сучасно, але ми маємо показати людині її кар'єрне зростання, і якщо вона погоджується працювати у важкій країні, то ми запропонуємо їй компенсацію як крок у кар'єрі. А якщо цього не буде, тому що кожне призначення відбувається на відкритому конкурсі, ми не можемо цього пообіцяти.
Я не кажу, що не повинно бути конкурсів - у нас є і внутрішній, і зовнішній, але вони мають враховувати певну специфіку.
Тому одна з частин нового закону визначає проходження дипломатичної служби від закінчення університету і показує зростання до кінця кар'єри. Це абсолютно революційний підхід, такого ще ніде не було.
- Тобто всі дипломати кінець кінцем мають стати міністрами закордонних справ?
- На жаль, я мушу розчарувати, - ми в кінці кар'єри не обіцяємо всім посади міністра закордонних справ.
- Що тоді є піком кар'єри дипломата?
- Як кажуть військові, останнє військове звання - полковник, а все, що далі, це щастя. Отак приблизно і в нас (сміється).
На дипломатичній службі є дипломатичні ранги, які встановлюються міністром закордонних справ, а три найвищі - Главою держави. Тобто тут уже наші можливості - як служби закінчуються і починається висока політична діяльність, коли людина представляє не міністерство, як дехто помилково вважає, а державу.
- Президент днями звільнив послів у Греції і Македонії, при тому, що у Україна не має своїх представників у 10 країнах і двох міжнародних організаціях. Приміром, експерти називають критичною тривалу відсутність посла у Білорусі - вже понад півтора року його обов'язки виконує тимчасовий повірений. Чим пояснюється така ситуація?
- Посол - це дуже специфічна посада. Він вручає вірчі грамоти главі іншої держави, де за підписом очільника нашої країни написано: «Прошу вірити цій людині від мого імені». Раніше так писали один одному королі, коли відправляли послів, традиційно так і досі пишеться у вірчих грамотах. До чого я веду? Це конкретна людина, якій Глава держави довіряє персонально представляти країну в контактах з главою іншої держави.
Саме тому обов'язок Міністерства закордонних справ рекомендувати президенту кандидатів на кожну посаду для виконання зовнішньополітичної місії, а він може погодитися або запропонувати свою кандидатуру. Але в кожному разі це має бути та людина, якій Президент довіряє вести відносини з конкретною країною. Іноді це дуже складно.
Наприклад, по Білорусі. Ви знаєте, що попереднім послом був колишній міністр оборони Михайло Єжель, який після звільнення не повернувся в Україну, що не поліпшило наших відносин з Білоруссю. Призначення нового посла в цю країну, повірте, дуже тонкий процес, який зараз завершується.
- Тобто кандидатуру Президентові подано?
- Міністерством закордонних справ подані кандидатури по всіх послах. Але якщо буде обрано іншу кандидатуру, ми будемо працювати з цією людиною.
У нас є дуже розумні й активні так звані тимчасові повірені, тобто люди, які заміняють посла, але цей їхній статус часто не дозволяє їм виконувати його функцій. Ми усвідомлюємо цю небезпеку, і це є предметом постійних консультацій нашого міністра з президентом.
До речі, у новому законі про дипломатичну службу ми передбачили взагалі революційну норму, коли при зміні адміністрації в Україні всі посли мають написати заяви на звільнення і можуть бути або звільнені, або перепризначені. Це наша пропозиція Главі держави і Верховній Раді. Я не знаю, чи буде вона підтримана, напевно, це не дуже приємна норма, але нам здається, що вона чесна.
- Міністр закордонних справ Павло Клімкін в ефірі «1+1» у день вашого професійного свята казав, що уявлення про дипломата як про людину з келихом шампанського на коктейлі є хибним. Тобто українським дипломатам смокінг уже не потрібен?
- До зовнішнього вигляду дипломата при врученні вірчих грамот у деяких країнах, зокрема тих, які є королівствами, існують певні вимоги. Приміром, він має прибути в циліндрі, сірих смугастих брюках і в смокінгу з метеликом. У деяких випадках використовується не тільки чорний, а й білий смокінг.
Але я згоден з міністром, що уявлення про дипломата як про людину з келихом шампанського не зовсім відповідає дійсності. У наших реаліях дипломатові іноді доводиться надівати бронежилет і везти свого партнера, наприклад, у Широкине, щоб продемонструвати сліди обстрілів і дати змогу поспілкуватися із військовими, які захищають країну.
До речі, ми найближчим часом - на початку року - чекаємо в Україні міністра закордонних справ Австрії. Ця країна головуватиме в ОБСЄ, тому він хоче, і ми це підтримуємо, приїхати і на власні очі подивитися, що відбувається на сході. З міркувань безпеки ми не будемо розкривати його маршрут, але він доїде до лінії розмежування.
- Цього року, на жаль, про дипломатів згадували і в контексті контрабанди, а зараз звільнена з дипломатичної служби Оксана Ліщишин поновитися намагається через суд. Наскільки це можливо?
- Ми з вами будуємо демократичну державу, в якій остаточне рішення ухвалює суд, а не міністерства і відомства.
Я з Ліщишин ніколи не зустрічався і навіть не знаю, як вона виглядає. Але я точно знаю, що все, що є в дипломата, це довіра. Наприклад, він має дипломатичний паспорт, з яким його не перевіряють на кордоні, тому що довіряють. А з моменту втрати довіри дипломат не може виконувати цю роботу. Хочеш бути дипломатом - ти маєш бути кристально чесним. А якщо в тебе руки чешуться підробити на цигарках, ти вже не дипломат, а торговець чи хтось інший. От і все. Тому ми звільнили її за порушення присяги.
У нас є юристи, які будуть відстоювати точку зору МЗС. І це буде дуже важливим сигналом для всіх: хто хоче займатися торгівлею або чимось іншим, нехай прийде і чесно про це скаже. Ми таких не триматимемо.
Надія Юрченко, Київ.