Антон Ященко, виконавчий директор Офісу реформ КМУ
У нас вже працюють майже 400 фахівців із питань реформ
На порядку дня українських реформ, у тому числі – в Стратегії та плані розвитку до 2020-го, – 20 напрямів, одним із найважливіших з яких і пріоритетних на 2018 рік є реформа державного управління. Це одна зі сфер, у якій Україні велику підтримку – політичну, технічну, фінансову – надають європейські партнери. З ними днями спілкувався виконавчий директор Офісу реформ Кабінету Міністрів України Антон Ященко. Він поряд із чиновниками та експертами з Німеччини, структур ЄС, а також з України взяв участь у конференції «ЄС і Україна: як посилити співробітництво та підтримати процес реформ», яка відбулася в Берліні.
Ященко розповідав про сьогоднішній підхід до державної служби в Україні, про нову організаційну структуру в 10 міністерствах та 2 держагентствах, а також у секретаріаті Кабміну; про 50 нових директоратів стратегічного планування, в яких налічується 1305 посад; про принцип «Уряд – конкурентний роботодавець» та iнше. Вiн навів приклади того, як державна машина рухається в напрямку більшої транспарентності та прозорості. Так, на порталі data.gov.ua кожен може подивитися будь-яку інформацію, яка стосується роботи уряду; а через створений за участі зарубіжних партнерів портал вакансій career.gov.ua вже подано понад 15 300 заяв, у середньому 29 на місце (максимально – 84). На цьому “дружньому користувачеві” сайті можна знайти всю інформацію про вакантні посади, про заробітну плату тощо.
Мова про те, щоби змінити структури, процедури і людей одночасно. Не можливо просто зробити високі зарплати та сказати: йдіть до нас працювати. Люди з бізнесу, наприклад, не підуть працювати в структури радянського зразка. Тим більше, що раніше вся політика розроблялася в Москві, а зараз Україні треба робити все наново і просто скопіювати якийсь зразок європейської держави, але ж треба розумно застосувати у себе кращі міжнародні практики.
На полях конференції Антон Ященко відповів на запитання Укрінформу.
400 ФАХІВЦІВ З ПИТАНЬ РЕФОРМ
- У вересні 2017 року міністерства почали оголошувати конкурси на вакансії до нових структурних підрозділів – директоратів. Ви тоді в інтерв'ю Укрінформу казали про те, що треба більше прозорості щодо цих конкурсів. За місяці, що минули, вдалося це зробити?
- У цілому процес набору нових кадрів на державну службу було змінено. З одного боку, спрощено для кандидатів, з іншого, були виправлені недоліки попередні, як то: більше стало навчання конкурсним комісіям для того, щоби вони більш ефективно оцінювали кандидатів тощо.
У наступні місяці ми побачимо другу масивну хвилю конкурсів на посади фахівців із питань реформ, до яких будуть залучені представники незалежних громадських організацій, медіа – для того, щоби забезпечити високий рівень контролю і довіри до цього процесу.
І я вважаю, що дуже видимим результатом є вже відібрані люди: вони ходять на ефіри, працюють з медіа, розказують про нову роботу, як вони формують свої команди.
Тому мені здається, довіра має бути побудована на базі цих нових людей, які вже самі можуть розповідати про те, чого вони досягли, які в них плани.
- Чи побільшало у нас реформаторів за останні місяці?
- Авжеж. У нас уже в 10 міністерствах, у секретаріаті Кабінету Міністрів України, в 2 державних агентствах працює майже 400 фахівців із питань реформ.
Тому в цілому команди реформ державного управління і таких реформаторськи налаштованих, прогресивних людей в системі побільшало. Отже я з обережним оптимізмом дивлюся в майбутнє і на розбудову та подальше розгортання цієї реформи в міністерствах.
- Чимало скарг на те, що подекуди процеси реформ навмисно гальмують аж до саботування. За вашим відчуттям, тиск із боку противників реформ зменшується чи збільшується?
- Думаю, що важливе не це, а те, як ця збільшена команда зможе співпрацювати одне з одним. І ми працюємо над тим, щоби частіше збирати директорів директоратів, частіше збирати фахівців з питань реформ разом із діючими державними службовцями в міністерствах – для того, щоби зблизити їх і щоби вони разом співпрацювали над змінами.
Тому ми фокусуємося над тим, щоби змінити ставлення самих нових фахівців із питань реформ для того, щоби вони відчували відповідальність за зміни в кожному зі своїх міністерств. А ми їм будемо допомагати з секретаріату Кабміну та Офісу реформ.
- Ви згадали другу хвилю конкурсів на посади. Про які посади йдеться і коли вона почнеться?
- Вона розпочнеться вже влітку, в найближчі місяці.
Друга хвиля обумовлена тим, що перша заповнювала вакансії на керівні позиції в директоратах та експертних групах. Зараз ці нові директори вже будуть формувати собі команди. То це такий природний процес формування команд.
- На моє особисте переконання, з мого досвіду спілкування з новими людьми, які вже працюють у системі, це саме бажання долучитися до змін і стати власне агентами змін. Це є ключовим мотиватором.
Гроші – важливий мотиватор, але навіть у приватному секторі вони не є найважливішим фактором. Найважливіше – це бажання кожного дня ламати супротив і робити щось по-новому, щоби зміни ці відбувалися. Тільки ця мотивація відрізняє ефективних людей від неефективних. Тим, які мотивовані бажанням змін, легше вдається ламати супротив. Якщо хтось прийшов через гроші, я думаю, що їм набагато важче.
Середній вік людей, які приходять, – 30-35 років, це молоді люди. Не всі з них абсолютно нові, деякі вже працювали на державній службі. Сподіваюся, що вони стануть драйверами незворотності реформ.
- Міжнародна спільнота є важливим “фактором підштовхування” українських реформ. Ви зустрічаєтеся з багатьма представниками наших партнерів, яке критичне зауваження лунає найчастіше в наш бік?
- Важко відповісти... До минулого тижня був Антикорупційний суд, це правда.
Що ми не обговорювали б: реформу в енергетиці або якусь іще, всі казали про те, що Антикорупційний суд є символом, рубіконом, який ми маємо перейти.
Я дуже радий тому, що Верховна Рада проголосувала за цей дуже важливий закон. Тому ми будемо співпрацювати з нашими міжнародними партнерами, як з ЄС, так і зі США, Канадою, «Великою Сімкою» над реалізацією структурних реформ в економічних і соціальних сферах.
Ольга Танасійчук, Берлін
Фото автора