Соціальний “Ліфт” Зеленського: інноваційна платформа чи передвиборча технологія
Ідея непогана, але чи вдасться модернізувати цей проект до рівня Державного офісу інновацій, як ото, приміром, в Ізраїлі. А, можливо, в ініціаторів є на те інші плани?
Команда президента України Володимира Зеленського шукатиме фахівців з народу для проведення реформ в країні та “знищення старої системи”. Сайт проекту LIFT, який запустився 28 травня, покликаний “чесно і прозоро”, тобто, без корупції і бюрократії, добирати професіоналів із різних галузей на допомогу новій владі. “LIFT як інноваційна платформа допоможе: знайти вакансію, стати спеціалістом та працювати на зміни країни; розповісти ідею, що вирішить складні питання або буде корисною для країни; презентувати продукт, що принесе позитивні зміни на державному рівні”, – повідомляється на Facebook-сторінці “Команда Зеленського”. І тут же - наголошується: “Ми об’єднали кращі рекрутингові компанії і спеціалістів, які будуть уважно стежити за процесом відбору”.
На сайті українцям пропонують завантажити резюме, вказавши, в якому саме проекті вони хотіли б працювати, а саме: у партії “Слуга народу”, “Державі в смартфоні”, “Команді Зеленського” чи безпосередньо в LIFT. Або просто ввести назву бажаної вакансії та місто, щоб переглянути вже подані заяви.
Також можна розмістити ідею або готовий проект, вибравши попередньо потрібну категорію: транспорт, освіта і наука, спорт, безпека, медицина, маркетинг, журналістика, мистецтво, бізнес, сфера обслуговування, фінансів, права тощо. Перед поданням розробити презентацію наявного продукту або ідеї, і відправити для розгляду. Після цього учасники отримують власний LIFT-трекер — номер, за допомогою якого можна відстежувати прогрес у розгляді своїх заявок.
Попри те, що сайт поки що сируватий, тобто у beta-версії, дехто вже спробував “піднятися ліфтом”: на вакансії відгукнулися — 84 особи, 1257 — надіслали резюме, надісланих ідей за добу — 1543, а проекті — 467 (станом на 18:00 30 травня). Це все, що наразі відомо про LIFT.
Та яка реальна мета проекту соціального ліфту Зеленського? - Укрінформ запитав в експертів.
Проект LIFT: спроба омолодження політичних еліт, поштовх до подальшого технологічного розвитку країни...
Секретар Національної спілки журналістів України, викладач кафедри журналістики Національного університету "Острозька академія" Віталій Голубєв переконує, що ефективним може бути будь-який проект, де користувачів стимулюють залишити свої персональні дані.
“Бо саме інформація є нафтою ХХІ століття, і той, хто більше знає про своїх нинішніх або потенційних клієнтів, - завжди буде у виграші. Тому будь-які сайти, де користувач залишає свої дані в обмін на певний бонус або шанс зараз чи в майбутньому - це перспективна платформа. А якщо у вас є дані певного сегменту цільової аудиторії - питання того, як їх використати, це вже суто питання рівня креативності й маркетингової "хватки". І з тим, і з іншим у "ЗЕ-команди" все гаразд. Принаймні, це показав результат виборів”, - стверджує пан Голубєв.
І додав: “Чим більше ти знаєш про цільову аудиторію - тим більш адресні пропозиції ти можеш робити окремим її сегментам. Але це з одного боку. А з іншого - тим більш актуальною до очікувань цільової аудиторії може бути твоя пропозиція загалом. Тому потенціал подібних проектів - величезний. За таку базу в масштабах країни можна багато віддати. У вмілих руках цей інструмент працюватиме роками. Адже сайт можна вдосконалювати, видозмінювати, додавати нові опції. А з іншого боку - вступати у пряму комунікацію з тими, хто є у базі, і "доточувати" зібрану інформацію вже до конкретних завдань”.
Політтехнолог, виконавчий директор XPR Валентин Войтків, натомість, вбачає у запуск платформи LIFT продовження президентської кампанії Володимира Зеленського, під час якої він робив ставку на залучення якомога більшої кількості людей, перш за все, молодих - через використання digital-каналів – Facebook, Telegram, YouTube, а також власного сайту, через який набиралися спостерігачі, члени виборчих комісій.
“Ця технологія спрацювала на виборах президента. Дивним було б, якщо її б не використали на парламентських виборах. Це дає можливість вирішити два завдання. Перше – продемонструвати відкритість. Мовляв, ми відрізняємося від старих політиків, які розподіляють місця в партійному списку серед своїх, а також тих, хто вніс значні суми в партійну касу. Цей крок, як алібі – якщо в майбутньому “Слугу народу” звинувачуватимуть у чомусь подібному, LIFT стане вагомим контраргументом”, - каже політтехнолог.
Друге завдання, продовжує він, це рекрутинг нових людей і пошук цікавих ідей. Зеленському потрібно заповнити багато вакансій, у той час як людей у нього обмаль.
“У цій ситуації краще брати тих, хто не був у владі і хто має гарний досвід, аніж опиратися на «старі» еліти. Тому, думаю, ми побачимо деяких учасників LIFT у партійному списку і на державних посадах. Навряд чи це стане поворотним моментом у технологічному розвитку країни, але це точно матиме ефект під час цієї і наступних передвиборчих кампаній. Потрібно визнати, що сьогодні у Зеленського розуміють загальносвітові тренди, поєднуючи елементи шоу, мережевого маркетингу та політики. Це добре сприймається публікою, якій набридло спостерігати за традиційними елітами та їх пострадянською комунікацією (пафосом, нещирістю, нерозумінням проблем звичайних громадян), - переконує Войтків, - Все це підтверджують перші результати роботи LIFT. “Команда Зеленського” рапортує про 100 тисяч переглядів сайту за перші 10 годин. В Telegram-каналі LIFT наразі понад 27 тисяч осіб, це багато як для старту”.
Телеком-експерт, екс-директор департаменту інновацій та інтелектуальної власності Мінекономрозвитку, екс-директор компанії “Українські новітні технології” Олена Мініч погоджується з колегами, і каже, що проект за своїм задумом дуже амбіційний, а тому вимагає великої кількості професійного персоналу і грошей — якщо, звісно, реалізовувати його грамотно.
“Тому що не можна буде залишити без уваги заявки, що надходять; резюме, відеорезюме, презентації продуктів… А оскільки на сайті немає чітко прописаних форм для заповнення всього цього – від резюме до опису продукту – то й обробити і проаналізувати весь масив інформації — це титанічна праця”, - стверджує експертка.
Наразі, каже вона, є тільки констатація того, скільки вони отримали проектів, резюме та ідей. А далі що? Окрім статистики, потрібен ще й професійний аналіз, фідбек та дії.
“Немає ніякої інформації про те, хто відбирає, як відбирає, за якими критеріями, на яких умовах комерційних, на яких юридичних умовах, як буде захищена інтелектуальна власність на продукт або ідею, де гарантії, що це просто не вкрадуть, і які подальші кроки? Як суспільство буде дізнаватися - які ідеї пройшли конкурс, і який конкурс? Хто ті гуру, що беруть на себе відповідальність приймати рішення? Як це потім буде доводиться до реального продукту і впровадження? Хто це фінансуватиме?” - запитує пані Мінич.
...чи передвиборчий популізм, іміджеве рішення для збереження рейтингу?
На думку політтехнолога Дмитра Бачевського, новообраний президент став заручником сподівань виборців на швидкі та результативні зміни, а тому вимушений демонструвати бурхливу діяльність з оновлення влади.
“На жаль, його ініціатива щодо соціального ліфту для всіх охочих не має жодного шансу на успіх, хоча зовні вона виглядає дуже ефектно. По-перше, враховуючи, що Зеленський намагається очистити владу і привести туди нових людей, черпати кадри він може лише з приватного сектору, де й без того жахливий дефіцит фахівців. По-друге, для залучення кадрів з приватного сектору до державного управління необхідно надати їм умови не гірші за ті, що вони мали на попередній роботі. Це і зарплата, і соцпакет, і бонуси, які можуть вимірюватися десятками тисяч доларів. Такий нині має бути ринок праці, де є попит, пропозиція та ціна на робочу силу. Якісні кадри, особливо в умовах їхнього дефіциту, коштують дуже дорого. І вони не підуть на держслужбу за менші гроші, щоб потім постійно бути під тиском та наглядом суспільства та правоохоронних органів”, - каже експерт.
А тому “соціальний ліфт” Зеленського стикнеться ще з більшим недобором кандидатів, ніж це було під час конкурсів до Нацполіції, прокуратури, антикорупційного суду тощо.
“Насправді, соціальний ліфт — це передвиборча технологія, мильна бульбашка. Адже зміна облич на посадах не означатиме зміну системи. Якби Зеленський дійсно хотів зламати систему, він розпочав би із системних змін: скорочення держапарату, його переформатування, відсторонення олігархів від впливу на владу... Натомість маємо гарну картинку — “вигнати всіх нечесних, взяти всіх чесних, і життя налагодиться”. Але, спробувавши зіграти в таку ризиковану гру, Зеленський опинився в цугцвангу, коли будь-який крок призведе до погіршення становища, - зазначив Бачевський. - Якщо не буде піднято у декілька разів зарплати держслужбовцям — «ліфт» не спрацює, і система його «поламає», а громадяни побачать, що нова влада слабка. Якщо ж Зеленський, скажімо, доб’ється встановлення для чиновників ринкових зарплат, які для більшості громадян можуть виглядати захмарними, то його рейтинг все одно стрімко впаде, і він знову таки стане залежним від створеної ним системи, а не від громадянського суспільства”.
Схожу думку висловив політолог Дмитро Сінченко, звернувши увагу на помітні ризики.
“По-перше, популізм. Не зрозуміло, які саме ідеї хотіли би побачити організатори? Вони ж ніби вже збирали ідеї для програми Зеленського. Вони збирають про все одразу і ні про що конкретно, а значить мета - не реалізація нових ідей, а створення ілюзії. По-друге, кадри для "Слуги народу". Не секрет, що партія існує лише на папері, і перед виборами її слід якнайшвидше наповнити людьми. Причому ці люди мають бути свіжими, не використаними, без політичного бекграунду. Брати водіїв, секретарок і коханок - це вже проходили. Буде скандал, впадуть рейтинги. Народ очікує чогось нового, і йому це пропонують. Хоча, насправді, схема не нова. Подібний проект вже був реалізований у Кіровоградській області за часів режиму Януковича командою тодішнього голови ОДА Сергія Ларіна. Це був телевізійний проект "Статський радник". До речі, на той час Дмитро Разумков був членом тієї команди... Схоже, що подібну спробу масштабувати набутий досвід на національному рівні ми маємо і з цим ліфтом”.
Замість висновку:
То чим же насправді є проект “Ліфт” — інноваційною платформою, передвиборчою технологією чи, можливо, весь комплекс? Як бачимо, з цього приводу в опитаних нами експертів існують різні точки зору. Чекаємо парламентських виборів (чергових або дострокових). І коли вони пройдуть, то, напевно, лише тоді матимемо розуміння, що буде далі з цим проектом: якщо він згорнеться — це “мильна бульбашка”, а якщо продовжить існування, тоді цю непогану ідею потрібно “дотиснути”, унеможлививши виникнення зайвих питань — хто, що, як?.. А в ідеалі взагалі — модернізувати “Ліфт” до рівня Державного офісу інновацій, як ото, приміром, в Ізраїлі.
Олена Мінич розповіла Укрінформу, що процедури в ізраїльському Офісі відпрацьовані таким чином, що всім зрозуміло, яку інформацію надавати, хто її аналізуватиме, яка система оцінки і відбору тих чи інших ідей і продуктів. Є стандартна форма для опису ідеї або продукту, в якій присутній економічний аналіз запропонованої ідеї і продумані стандартні поля заповнення для зручності того, хто заповнює, і того, хто аналізує.
“Там анонсовані найкращі бізнес-експерти, професори, кандидати наук у кожній галузі і сфері діяльності, які аналізують і виставляють бали за заявками, що надійшли. Також є комісія, створена спільно Мінекономіки та Мінфіном Ізраїлю, яка переглядає всі заявки і ухвалює остаточні рішення щодо запропонованих ідей і продуктів, - каже експертка. - Є професіонали в галузі інтелектуальної власності, які входять до складу комісії та допомагають претендентам захистити їхні інтелектуальні права. Є інкубатори та акселератори, що беруть ідеї і продукти для їх подальшого доопрацювання, наявні бюджет і фінансування як з держскарбниці, так і від венчурних капіталістів”.
Як усе буде реалізовано на практиці, нині прогнозувати не ризикуємо. Утім сподіваємося, що соціальний проект “Ліфт” таки повезе Україну угору.
Мирослав Ліскович. Київ