Комітет Ради отримав висновок Венеційської комісії щодо законопроєкту про референдум

До Комітету ВР офіційно надійшов спільний висновок Єврокомісії "За демократію через право" та Бюро ОБСЄ з демократичних інститутів та прав людини щодо законопроєкту "Про народовладдя через всеукраїнський референдум".

Як передає Укрінформ, про це повідомляє Інформаційне управління Апарату Верховної Ради.

"До Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування офіційно надійшов терміновий спільний висновок Європейської комісії «За демократію через право» (Венеційської комісії) та Бюро ОБСЄ з демократичних інститутів та прав людини (БДІПЛ) щодо законопроєкту про народовладдя через всеукраїнський референдум (№ 3612), прийнятий на онлайн засіданні 124-ї пленарної сесії Венеційської комісії 8–9 жовтня 2020 року", - йдеться у повідомленні.

Висновок стосується відповідності законопроєкту міжнародним стандартам, зокрема Кодексу належної практики щодо референдумів, розробленому Венеційською комісією і підтриманому статутними органами Ради Європи (CDL-AD (2007) 008rev-cor), а також Копенгагенському документу ОБСЄ 1990 року.

У висновку враховано попередні рекомендації Венеційської комісії про правові рамки проведення національних референдумів в Україні та звіти БДІПЛ та Парламентської асамблеї Ради Європи (ПАРЄ) про вибори, які проводять в Україні.

Читайте також: Комітет рекомендує Раді ухвалити закон про референдум

"Під час підготовки законопроєкту про народовладдя через всеукраїнський референдум (№ 3612) до другого читання Комітет на своєму засіданні розглянув зауваження і пропозиції, що надійшли від суб’єктів права законодавчої ініціативи, зокрема і ті, що були спрямовані на реалізацію окремих рекомендацій, висловлених у попередньо наданому Комітету спільному висновку Венеційської комісії", - зазначається у повідомленні.

За результатами розгляду цього законопроєкту у другому читанні Комітетом прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді проєкт закону № 3612 прийняти в другому читанні та в цілому.

Як інформують у ВР, наразі законопроєкт № 3612 доопрацьовується у Комітеті з урахуванням зауважень, наданих до законопроєкту Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради, а також рекомендацій, висловлених у спільному висновку Венеційської комісії та БДІПЛ, що раніше не були враховані Комітетом.

Читайте також: Президент на з'їзді "Слуг" нагадав про обіцяне народовладдя через референдум

Як повідомлялося, Президент Володимир Зеленський на з'їзді партії "Слуга народу" 31 серпня висловив упевненість, що Верховна Рада найближчим часом розгляне в другому читанні законопроєкт №3612 "Про народовладдя через всеукраїнський референдум".

Верховна Рада 18 червня ухвалила у першому читанні президентський законопроєкт №3612 "Про народовладдя через всеукраїнський референдум", яким передбачаються чотири види всеукраїнського референдуму, зокрема за предметом: 1) затвердження закону про внесення змін до розділів І, ІІІ, XIII Конституції України; 2) вирішення питання загальнодержавного значення; 3) зміна території України; 4) втрата чинності законом України або окремими його положеннями.

Водночас, згідно з текстом законопроєкту, не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму питання, що суперечать положенням Конституції, загальновизнаним принципам і нормам міжнародного права, закріпленим насамперед Загальною декларацію прав людини, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, протоколами до неї; спрямовані на ліквідацію незалежності України, порушення її державного суверенітету і територіальної цілісності, створення загрози національній безпеці, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі; щодо законопроєктів з питань податків, бюджету, амністії; віднесені Конституцією України і законами до відання органів правопорядку, прокуратури чи суду.

На всеукраїнський референдум може виноситися одне питання.

Читайте також: Зеленський: Народовладдя в Україні буде

Проєктом закону розширено коло суб’єктів процесу референдуму, які реєструються у Центральній виборчій комісії як прихильники чи опоненти питання всеукраїнського референдуму. Ними можуть бути як політичні партії, так і громадські організації, відповідно зареєстровані у ЦВК. Очікується, що це сприятиме посиленню легітимації рішень, ухвалених на всеукраїнському референдумі, зміцненню зв’язків інститутів громадянського суспільства з органами державної влади.