За п’ять років українські партії витратили понад три мільярди - КВУ
За останні п’ять років українські політичні партії витратили понад 3 млрд грн, з яких більшість коштів пішли на рекламу.
Про це повідомив голова Комітету виборців України Олексій Кошель на пресконференції в середу, передає кореспондент Укрінформу.
«За останні п’ять років українські політичні партії витратили понад 3 млрд грн. Левова частина цих коштів – це кошти, які були отримані в межах державного фінансування політичних партій», - повідомив він.
Експерти КВУ проаналізували витрати політичних партій з моменту запровадження державного фінансування - за 2016-2020 роки.
«За даними Комітету виборців, за результатами аналізу офіційних звітів, найбільше коштів упродовж останніх п’яти років витратила «Радикальна партія Олега Ляшка» і Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина». Так, за 5 років РПЛ було витрачено на здійснення статутної діяльності 644 млн грн. Також партія стала лідером за витратами на парламентську виборчу кампанію 2019 року, і витратила в рамках виборчої кампанії майже 115 млн грн», - розповів Кошель.
Партія «Батьківщина» за п’ять років діяльності витратила 631 млн грн, з них 87 млн грн – на парламентську кампанію 2019 року.
Партія «Європейська Солідарність» за п’ять років витратила 577 млн грн, «Слуга народу» за два роки діяльності – 513 млн грн.
«Якщо проаналізувати інші партії зі значними витратами, ми вказуємо на партію «Опозиційна платформа – за життя» - 190 млн грн витрат, ВО «Свобода» - 119 млн грн, «Українська стратегія Гройсмана» - 117 млн грн, при тому, що ця партія не отримувала коштів у рамках державного фінансування», - зазначив голова КВУ.
Водночас, партія «Удар» за п’ять років витратила лише 3 млн грн.
«Із негативних висновків, які ми робимо, це те, що левова частина коштів – 40% коштів витрат політичних партій витрачається на пряму рекламу. Ми провели аналіз фінансових звітів і за підсумками держфінансування 2016-2020 років можемо стверджувати, що близько 40% коштів витрачається на пряму рекламу. І це за досить скромною оцінкою, тому що не враховується пропагандистська діяльність, яка також може бути часто прямою рекламою», - зауважив Кошель.
Один із найвищих показників витрат на рекламу - в політичної партії «Наші». Політсила у річному звіті за 2018 рік вказала витрати сумарно 10,2 млн грн, із яких – 10,1 млн було витрачено на розміщення білбордів. Тобто фактично 98-99% політичної партії за рік фокус уваги приділявся виключно на пряму рекламу.
Значні витрати на пропагандистську діяльність має партія ОПЗЖ – сукупно понад 80 млн грн. Політична партія у 2019 році вказала 32,3 млн грн витрат, з яких – 19,9 млн грн – пропагандистська діяльність. Із них – 13,4 млн грн – це витрати на рекламу по телебаченню.
Упродовж останніх п’яти років значні витрати на рекламу продемонстрували партії «Батьківщина» і «Радикальна партія Олега Ляшка». Партія «Батьківщина» у 2018 році зазначила 188 млн грн витрат, з них 155 млн грн – пропагандистська діяльність. 120 млн грн було спрямовано на рекламу по телебаченню.
РПЛ у 2018 році витратила майже 94 млн грн, з них – 58 млн грн – витрати на рекламну діяльність, з яких 36 млн грн – на рекламу по телебаченню.
За словами Кошель, загалом сукупність витрат політичних партій на телебачення – це 40%.
«Ми звертаємо увагу на те, що нам потрібно повертатись до традицій демократичного світу, коли партії живуть не лише за рахунок державного фінансування, а також залучають кошти своїх прихильників. І залучають не у форматі підтримки олігархічних структур, а у форматі підтримки своїх активістів. Зараз цей відсоток залишається досить і досить незначним», - акцентує голова КВУ.
Як повідомлялося, Верховна Рада у 2015 році ухвалила закон щодо фінансування політичних партій з державного бюджету. Кошти розподіляються між партіями пропорційно до рівня їх підтримки на виборах.
У фокусі дослідження Комітету виборців України «Вплив чотирьох років державного фінансування на розбудову політичних партій в Україні» – 10 найбільш рейтингових партій: «Слуга народу», «Опозиційна платформа – за життя», «Європейська Солідарність», «Батьківщина», «Радикальна партія Олега Ляшка», «Українська стратегія Гройсмана», Всеукраїнське об’єднання «Свобода», «Сила і честь», «Наші», «Удар».
Захід відбувся за підтримки Фонду Конрада Аденауера в Україні.