Важливі законопроєкти першої половини квітня
Випуск 15: азартні ігри під наглядом Мінцифри, реклама ліків, компенсація за пошкоджене авто й житло
За цей період було зареєстровано 42 законопроєкти, з яких 2 – урядові й 40 – від народних депутатів. Однією з основних законодавчих ініціатив першої половини тижня був законопроєкт, спрямований на боротьбу з лудоманією (залежність від азартних ігор) серед військових ЗСУ. Про необхідність розв’язання цієї проблеми спочатку заговорили військові, тоді Президент Володимир Зеленський звернув увагу на це питання, й нарешті народні депутати зареєстрували законопроєкт, який забороняє військовим грати в азартні ігри.
Далі детальніше про цю та інші ініціативи – в огляді Олега Іванова, експерта «Вокс Україна».
БОРОТЬБА З ІГРОВОЮ ЗАЛЕЖНІСТЮ СЕРЕД ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ
Основними нововведеннями законопроєкту є:
● ліквідація Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей (КРАІЛ) і передавання її повноважень Міністерству цифрової трансформації (Мінцифри). Однією з причин ліквідації КРАІЛ є блокування її роботи через довготривалу відсутність кворуму цього колегіального органу;
● заборона будь-якої реклами азартних ігор, зокрема в інтернеті та адресних розсилках; штрафи для тих, хто порушує правила реклами (рекламодавці та організатори азартних ігор), збільшаться з 300 до 600 мінімальних заробітних плат (сьогодні мінімальна заробітна плата – 8000 грн; тобто з 2,4 до 4,8 млн грн);
● заборона військовим під час воєнного стану відвідувати гральні заклади та брати участь в азартних іграх;
● організатори азартних ігор, які допустять до участі у грі осіб, яким грати заборонено (зокрема військових), повинні будуть не лише відшкодувати гравцеві програш у десятикратному розмірі згідно з чинним законом, але й додатково сплатити гравцеві компенсацію в обсязі половини суми штрафу, накладеного Мінцифри.
Водночас спрощується отримання ліцензій на проведення азартних ігор: організатори зможуть подати заявку на отримання ліцензії через вебпортал.
Для виявлення незаконних азартних ігор (без ліцензій) Міністерство цифрової трансформації буде здійснювати фактичні перевірки (також методом контрольних закупівель, тобто представник Уповноваженого органу братиме участь в азартних іграх), а також моніторити інтернет і мобільні застосунки. Після цього Мінцифри накладатиме штраф на організаторів азартних ігор. А в разі виявлення таких ігор в інтернеті або мобільних застосунках надавачі хостингу для вебсайту казино чи мобільні застосунки, які дозволяють грати в азартні ігри і не мають ліцензії, будуть зобов’язані на вимогу Мінцифри обмежити доступ до цього казино в Україні. Банки та інші компанії, що можуть робити перекази від гравців до казино, повинні будуть застосовувати ризик-орієнтований підхід, а також індикатори підозрілості фінансових операцій (наприклад, пов’язані з обміном коштів на ігровий замінник грошей, внесенням або поверненням ставки, виплатою виграшу, призу) і відмовляти у їх здійсненні на користь організаторів азартних ігор, які діють без відповідної ліцензії.
Чи зможуть такі нововведення знизити поширення лудоманії, чи гравці просто перемістяться «в тінь», наразі сказати неможливо.
КОМПЕНСАЦІЯ ЗА ЖИТЛО, РОЗМІЩЕНЕ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ ТА ТЕРИТОРІЯХ АКТИВНИХ БОЙОВИХ ДІЙ
Законопроєкт 11161 спрощує отримання компенсації за зруйновані та пошкоджені об’єкти нерухомості, які розташовані на території бойових дій або окупованих Російською Федерацією.
Ключовою нормою проєкту є те, що нерухомість на окупованих територіях чи лінії зіткнення прирівнюється до знищеної. Отже, для отримання компенсації за неї не потрібні обстеження і висновок Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації, яка утворюється місцевими органами влади.
Для отримання компенсації за таке майно його власник має відмовитися від цієї нерухомості на користь держави.
КОМПЕНСАЦІЯ ЗА ПОШКОДЖЕНІ АВТО
Народні депутати зареєстрували законопроєкт №11147 про механізм виплати компенсації за автомобілі, що були пошкоджені або знищені внаслідок військової агресії Росії. Проєкт передбачає, що органи місцевого самоврядування або військово-цивільні адміністрації створюватимуть комісії, які ухвалюватимуть рішення про надання і розмір компенсації громадянам та компаніям, чиї автомобілі постраждали. Насамперед компенсацію отримають учасники бойових дій, мобілізовані, особи з інвалідністю І та ІІ груп або з інвалідністю внаслідок війни.
Сьогодні власники пошкоджених або знищених авто для отримання компенсації можуть подати позов до суду на Російську Федерацію, однак власне механізму компенсації ще немає.
Фінансування компенсації здійснюватиметься з різних джерел: Фонду відновлення майна та зруйнованої інфраструктури, міжнародної технічної або фінансової допомоги, репарації та інших стягнень. Місцеві органи влади також зможуть долучатися до надання компенсацій.
У лютому ми писали про проєкт 11001, який також пропонував виплату компенсацій за пошкоджені або знищені авто, проте лише з коштів держави-агресора та коштів, отриманих від міжнародних фондів на відновлення України.
УПРАВЛІННЯ «ПОГАНИМИ КРЕДИТАМИ» ДЕРЖАВНИХ БАНКІВ
Згідно з законопроєктом 11138, Кабмін (вищий орган управління держбанками згідно зі ст. 7 Закону України про банки і банківську діяльність) матиме виключне право на:
● встановлення критеріїв управління проблемними активами (наприклад, вимогами до боржників або контрагентів);
● прощення (припинення) частини боргу або продаж боргу за умови, що боржник не сплачував борг протягом 9 років та середньорічна сума погашення менша за 10% від валової балансової вартості його активів (грошове зобов’язання перед банком, яке складається з основної суми заборгованості (тіло кредиту), нарахованих та несплачених процентів, комісії та не включає неустойку (штрафи, пені) та інші майнові чи фінансові санкції);
● проведення електронних аукціонів для продажу активів державних банків на конкурентних засадах. Втім, сьогодні відповідно до Кодексу з процедур банкрутства активи боржників банків також продаються через аукціони із використанням електронної системи «Прозорро.Продажі»;
● списання проблемних активів, якщо їх не вдалося продати на аукціоні.
Тобто державним банкам буде дозволено списувати або продавати свої безнадійні кредити. Водночас керівники банків не будуть відповідальними за такі рішення, якщо вони діяли в межах своїх повноважень та згідно із законами України (за Законом про банки і банківську діяльність, керівники банку відповідальні перед банком за збитки, завдані банку їхніми діями або бездіяльністю. Проєкт пропонує зробити винятки з цієї норми під час управління проблемними активами).
Цей законопроєкт розв’язує застарілу проблему значного обсягу безнадійних кредитів на балансах державних банків, які виникли під час очищення банківської системи у 2014–2015 роках. Повернути ці кредити шансів немає, тому їхнє списання поліпшить баланси банків та зробить їх більш привабливими для потенційних інвесторів.
ПОСЛАБЛЕННЯ МОРАТОРІЮ НА ПРИМУСОВУ РЕАЛІЗАЦІЮ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА
Законопроєкт 11139 пропонує, щоб трирічна заборона на примусову реалізацію арештованого майна поширювалася лише на підприємства, у статутних капіталах яких частка держави становить більше ніж 50% (тепер така заборона діє для підприємств, у яких частка держави становить не менше ніж 25%).
Для підприємств оборонно-промислового комплексу мораторій на примусову реалізацію майна діятиме до «вдосконалення механізмів реалізації майна». Однак у законопроєкті й супровідних документах немає роз’яснення, яким має бути цей механізм і що передбачає його вдосконалення.
Порядок продажу такого майна розробить Кабінет Міністрів (сьогодні це функція Міністерства юстиції).
За умови правильного виконання, закон знизить витрати держави на неефективні підприємства з невеликою часткою державної власності.
УДОСКОНАЛЕННЯ ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬ
Проєкт закону №11169 вносить зміни до Земельного кодексу України, законів про землеустрій та про містобудівну діяльність. Основні положення законопроєкту:
Положення | Зміст |
---|---|
Фіксація наслідків бойових дій | Обов’язкове включення в документацію з просторового планування інформації про території, постраждалі від воєнних дій, та заходи для їхнього відновлення. |
Оцінка впливу війни на території | Обов’язкове включення в документацію з просторового планування оцінки впливу війни на території, включаючи дані про міграційні процеси та внутрішньо переміщених осіб. |
Фіксація техногенно забруднених земель | Встановлення механізму фіксації у Державному земельному кадастрі відомостей про техногенно забруднені землі. |
Державна реєстрація земельних ділянок | Можливість проводити державну реєстрацію земельних ділянок, що формуються на місцевому рівні, до затвердження містобудівної документації. Тобто коли місцева влада остаточно затвердить плани розвитку місцевості, право власності на землю, визначене у цих планах, може бути офіційно внесене до державного реєстру. |
Резервування земель для інфраструктури | Встановлення механізму резервування земельних ділянок комунальної власності для відновлення критичної інфраструктури. |
Розробка містобудівної документації | Встановлення правил для розробки містобудівної документації на місцевому рівні, включаючи використання ортофотопланів (фотографічний план місцевості на точній геодезичній основі, зроблений аерофотозйомкою або космічною зйомкою) та врахування різних функцій територій. |
Визнання результатів геодезичного знімання | Визнання результатів геодезичного знімання як підстави для внесення відомостей до Державного земельного кадастру. |
Поєднання планів розвитку території | Надання можливості поєднувати в одній документації норми плану відновлення та розвитку території громади з програмою комплексного відновлення території. |
Законопроєкт спрямований на систематизацію та вдосконалення регулювання земельних відносин і містобудівної діяльності на місцевому рівні.
ВИКОРИСТАННЯ ГУМАНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ПРИБУТКУ
Законопроєкт 11165 пропонує дозволити використовувати гуманітарну допомогу для отримання прибутку, якщо вона використовується для відновлення втрачених або пошкоджених виробничих потужностей і технічних засобів. Така допомога може бути використана для статутної діяльності комунальних підприємств, які надають освітні, медичні, транспортні, санітарні та водопостачальні послуги.
ЗАБОРОНА РЕКЛАМИ ЛІКІВ НА ЇХНІЙ УПАКОВЦІ
Законопроєкт №11172 пропонує заборонити рекламу лікарських засобів на їхній упаковці. Це означає, що на коробках із ліками не можна буде розміщувати будь-яку інформацію, яка подана з наміром переконати людей купити ці препарати, наприклад, рекламувати їх як особливо ефективні або надзвичайно корисні. Однак на упаковці все ще можна буде згадати виробника та власника реєстраційного посвідчення, а також викласти інформацію про застосування лікарського засобу.
Крім того, законопроєкт передбачає заборону ввезення в Україну та продаж ліків з інформацією на упаковці про компанії, які не є виробниками або власниками реєстраційного посвідчення на ці ліки.
ПРИСКОРЕННЯ ПАРАЛЕЛЬНОГО ІМПОРТУ ЛІКІВ
Законопроєкт 11173 пропонує розпочати паралельний імпорт ліків з 1 січня 2025 року. Чинне законодавство запускає такий імпорт через 30 місяців після закінчення воєнного стану.
До відома: паралельний імпорт – це коли товари, наприклад ліки, ввозяться на ринок України без згоди власника бренду і не через офіційних дистриб’юторів, але це робиться легально зі сплатою податків і мит. Тобто компанії купують ці товари в інших країнах, де ціни нижчі за українські, і продають їх тут. Це Дає змогу розширити асортимент товарів і забезпечує конкурентні ціни для покупців.
ВОЛОНТЕРСТВО В ОСВІТІ
Законопроєкт 11159 включає волонтерство до системи освіти. Це не нова законодавча ініціатива. Про аналогічний законопроєкт (№10026) ми вже писали (він пропонував, щоб результати волонтерської діяльності були визнані та зараховані в системі формальної освіти, зокрема включені до документів про формальну освіту).
Законопроєкт 11159 пропонує визнавати компетентності, набуті волонтерами під час їхньої діяльності, як результат неформальної або інформальної освіти. Крім того, проєкт передбачає обов’язкове підтвердження волонтерської діяльності та уточнення права волонтерів на зарахування часу волонтерської діяльності до практики без необхідності згоди закладу освіти (тепер лише за згодою навчального закладу).
Автори:
Олег Іванов, аналітик «Вокс Україна»
«VoxUkraine» – аналітичний центр, який досліджує розвиток економіки, державного управління, суспільних та реформаторських процесів.