На спецтрибуналі вище керівництво Росії не повинно мати права на імунітет - депутат
Питання зняття імунітету з президента, прем’єра та глави МЗС Росії є сьогодні ключовим у створенні Спеціального міжнародного трибуналу за злочин агресії.
Про це в інтерв’ю Укрінформу розповів народний депутат від партії «Слуга народу», член робочої групи при Президентові зі створення спеціального міжнародного трибуналу щодо злочину агресії проти України Олександр Качура.
«Ключове сьогодні – питання імунітету. Річ у тім, що наші партнери начебто й готові створити трибунал, але вони кажуть, що міжнародне право дає імунітет трійці: президенту, прем’єр-міністру і міністру закордонних справ. Для нас це неприйнятно», - сказав Качура.
За його словами, західні партнери радять судити вище керівництво Росії тоді, коли воно втратить свої посади, або коли в РФ з’явиться нова влада і їх, можливо, видадуть.
«Але якщо правосуддя не здійсниться зараз, Росія буде продовжувати виношувати нові плани агресії. Якщо сьогодні європейські країни, увесь західний світ, буде зволікати зі створенням спецтрибуналу, то його доведеться створювати не щоби покарати злочин агресії в Україні, а щоб покарати злочини агресії у Польщі, Чехії, Литві. Росіяни не приховують своїх планів і прямо про них говорять», - зазначив народний депутат.
Він підкреслив, що зараз на Заході є політичне розуміння, що треба створити спецтрибунал. «Проте, якщо ми хочемо не обгортку, а справжній спецтрибунал, то треба добиватися зняття імунітету з вищого керівництва РФ. Варіант, за яким трибунал судитиме того, хто вчинив агресію, після його смерті від старості нам не підходить», - додав Качура.
Качура зауважив, що для засудження російського керівництва за злочин агресії має бути створений саме міжнародний трибунал, бо гібридний трибунал працює на основі національного законодавства, а українське законодавство забороняє створення спеціальних судів.
«По-перше, гібридний трибунал працює на основі національного законодавства, а українське законодавство забороняє створення спеціальних судів. По-друге, рішення, винесене іменем України, навіть із залученням міжнародних суддів, матиме меншу легітимність у світі, ніж міжнародний трибунал, створений міжнародними організаціями», - розповів депутат.
На запитання, чому для засудження російської влади Україна не може скористатися національною судочинною системою, він відповів, що «це паралельний процес».
«Наші суди і правоохоронні органи працюють, вже виносилися рішення щодо тих злочинів, які вчинилися. Підключилися й міжнародні інституції, прокурор Міжнародного кримінального суду Карім Хан неодноразово приїжджав в Україну. Але тут мова йде про те, що національне законодавство не дає можливості засудити кого-небудь за злочин агресії», - заявив Качура.
Він також відзначив, що тільки міжнародний трибунал, який виноситиме рішення іменем міжнародної спільноти, буде дієвим.
«Якщо ми приймемо рішення в себе, на базі нашого національного законодавства, то Російська Федерація може теж у себе ухвалити які завгодно рішення в якомусь Басманному районному суді. Для міжнародної спільноти це буде виглядати як просто заангажовані рішення країн, які знаходяться у стані війни. А нам треба ті рішення, які будуть підтверджені міжнародною спільнотою, як, наприклад, рішення трибуналу по Югославії», - відзначив Олександр Качура, додавши, що сьомий пункт Формули миру Президента Зеленського якраз передбачає справедливе покарання загарбникам, а це - створення спеціального трибуналу.
Як повідомляв Укрінформ, Україна спільно з партнерами просуває створення Спеціального трибуналу за злочин агресії проти України. Створення трибуналу підтримали Парламентська асамблея Ради Європи, Європарламент, Парламентська асамблея НАТО, Парламентська асамблея ОБСЄ та окремі держави.