Хто має фінансувати політичні партії?

ОПОРА спільно з партнерами напрацювала зміни, які покладуть на партії більшу відповідальність за порушення правил політичного фінансування

А ви знали, що ви регулярно фінансуєте політичні партії? Так, частина податків, які ви сплачуєте, дійсно йдуть на фінансування діяльності політичних партій у Верховній Раді. І це можуть бути навіть партії, діяльність яких ви не підтримуєте. Трохи звучить як зрада, чи не так? Як же насправді працює фінансування політичних партій та чому важливо, аби своєю монетою їх підтримували саме ви?

Про це детально розповідає юридичний радник ОПОРИ Павло Романюк у новому експлейнері на каналі «Говорить ОПОРА».

До 2016 року політичні партії фінансувались з кишень олігархів або інших заможних людей. Коли умовний олігарх особисто передає кошти на діяльність партії, він має прямий вплив на неї. А це значить, що партія не приймає рішення на користь виборців, які її обирають до влади, а на користь цього олігарха. 

Візьмемо до прикладу Партію Регіонів. У період з 2000-2013 року ця політична сила мала найбільший вплив, отримуючи фінансування від олігархів, які мали активи в металургійній, енергетичній, хімічній та інших галузях промисловості. Після перемоги Революції Гідності та втечі Януковича була оприлюднена так звана "чорна бухгалтерія" регіоналів, яка доводила нелегальне фінансування партії, масштабні витрати на підкуп чиновників, медіа та організацію мітингів під час виборів 2012 року. А загальні витрати на політичну корупцію склали близько 2 мільярдів доларів.

Такий тип фінансування партій робить їх по суті ручними. У 2016 році покращити цю ситуацію були покликані зміни до деяких законодавчих актів України щодо запобігання і протидії політичній корупції. Завдяки йому партії, які на той час здобули на виборах 2 і більше %, отримали з бюджету фінансування на розвиток. Це призвело до зниження рівня залежності партій від фінансування приватними донорами, тобто олігархами, фінансово-промисловими групами, тощо, створення умови для вільної та чесної міжпартійної конкуренції, посилення прозорості фінансування партій, їхніх місцевих організацій, а також фінансування передвиборчої агітації. А найголовніше – зменшення політичної корупції. 

Тепер, нагугливши сайт НАЗК, на ресурсі PolitData, можна переглянути звітність будь-якої парламентської партії, побачити майно, яким вона володіє, скільки коштів надійшло, було витрачено та залишилось на рахунку.

Чи мотивували громадян такі зміни у законодавстві особисто, свідомо “донатити” на діяльність партій? Як показує нещодавно проведене ОПОРОЮ дослідження, не дуже, адже 96% опитаних вказали, що ніколи не робили внесків до виборчих фондів партій чи кандидатів на виборах. У суспільстві переважає думка, що політичні сили мають фінансувати себе самостійно за власний рахунок. За підтримку з державного бюджету виступають лише 7% респондентів і лише 3% опитаних заявили про свою готовність підтримувати гривнею партії, які їм симпатизують. 

Як бачимо, більшість громадян досить скептично ставляться до того, аби гривнею підтримувати партію, яка їм імпонує. Припускаємо тому, що законодавство має свої “приховані стежки”, якими користуються партії, аби уникати відповідальності. 

Припустимо, партія все ж звітує про надходження та обіг своїх коштів, проте за порушення цього процесу ніякої серйозної відповідальності не понесе. Попри, здавалося би, вагомий крок у напрямку підвищення прозорості фінансування, санкції все одно недостатньо співмірні.

ОПОРА вирішила виправити цю розбіжність у законодавстві та спільно з партнерами напрацювала зміни, які покладуть на партії більшу відповідальність за порушення правил політичного фінансування. А це, своєю чергою, має змотивувати громадян допомагати гривнею політичним партіям, діяльність яких вони підтримують.

Напрацювання передбачають відповідальність для партій, які не подають звіти про майно, доходи і зобов’язання фінансового характеру. Мова йде не про конкретних осіб, а про про відповідальність партій як юридичних осіб. Це дозволить більш ефективно мотивувати політичну партію звітувати, а не перекладати відповідальність на конкретну особу. 

Крім того, необхідно більш чітко розмежувати кримінальну та адміністративну відповідальність, щоб серйозні санкції наставали тільки за дійсно тяжкі правопорушення. Наприклад, коли у великому розмірі партія чи виборча кампанія фінансується поза межами відповідних рахунків або ж через підставних донорів.

По-третє, надати більше можливостей поліції щодо досудового розслідування таких злочинів, оскільки довести вину і розібратися в усіх деталях у цій категорії справ часом буває вкрай складно.

Запропоновані зміни щодо вдосконалення механізмів юридичної відповідальності покликані сприяти підвищенню прозорості та підзвітності у діяльності політичних партій, що прямо впливає й на довіру громадян до них.

Відео створено Громадянською мережею ОПОРА у межах проєкту «Забезпечення невідворотності покарання та запобігання порушенням правил політичного фінансування» за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем IFES) та британської допомоги від уряду Великої Британії. 

ОПОРА