У Києві презентують результати міжнародного проєкту ARTIFAKE
21 жовтня, 11:00 - пресконференція на тему: «Результати міжнародного проєкту ARTIFAKE»
Організатор: ГО «Інтерньюз-Україна».
Учасники: Андрій Кулаков - програмний директор ГО «Інтерньюз-Україна»; Сергій Радкевич - автор муралу в Каховці; Павло Гудімов - галерист; Оксана Майдан - заступниця директорки Internews Network; Станіслав Лячинський - директор програми «Соціальний капітал» Міжнародного фонду «Відродження»; Олександра Панова - менеджерка проєктів ГО «Інтерньюз-Україна», модераторка.
Коротко. ARTIFAKE - перший міжнародний проєкт, який використовує вуличне мистецтво для розвитку медіаграмотності та працює з місцевими громадами одразу трьох країн: України, Польщі та Вірменії.
Влітку 2021 р. команда проєкту створила три тематичні мурали в малих містах сходу та півдня України. Перший в Україні мурал про медіаграмотність з’явився в Каховці Херсонської області. Мурал із фейковими новинами та їхнім спростуванням намалювали в Токмаку Запорізької області. Мурал, на якому буквально переплітаються «правда» та «фейк», створили в Бахмуті Донецької області.
Назва ARTIFAKE розшифровується з англійської мови як Art Invades Fake, тобто «мистецтво захоплює фейк».
Питання до обговорення:
Яка суспільна роль стріт-арту та мистецтва загалом?
Чи повинно мистецтво бути соціально активним?
Чи можна через вуличне мистецтво успішно донести цінність критичного мислення та свідомого медіаспоживання?
Довідково. Проєкт ARTIFAKE втілюється ГО «Інтерньюз-Україна» у партнерстві з Асоціацією аудіовізуальних репортерів (Вірменія) та Фундацією «Art Transparent» (Польща) за фінансової підтримки програми ЄС «Креативна Європа», Міжнародного фонду «Відродження», Фонду Конрада Аденауера, Українського культурного фонду, Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Міністерства культури, національної спадщини і спорту Польщі, а також проєкту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews Network. Думки й погляди, висловлені протягом заходу, виняткова відповідальність митців та організаторів.
Контактна особа: Юлія Мішина, ymishyna@internews.ua, 096 780 98 97.
Акредитація представників ЗМІ: bit.ly/Artifake_conference
У зв'язку з карантинними обмеженнями кількість місць обмежена.
Захід транслюватиметься на сайті та YouTube-каналі Укрінформу: https://www.youtube.com/user/UkrinformTV
Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформ можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. Демонструючи ролик в ході прямого ефіру, необхідно послатися на автора - Укрінформ - показати його назву на екрані та вимовити її вголос.
Підсумкові матеріали:
У Києві презентували проєкт медіаграмотності ARTIFAKE
У Києві презентували результати міжнародного проєкту ARTIFAKE, який завдяки стріт-арту протидіє дезінформації та популяризує медіаграмотність.
Проєкт представили в Укрінформі його учасники за організаційної підтримки ГО «Інтерньюз».
Як розповіли учасники заходу, ARTIFAKE — це перший міжнародний проєкт, який використовує вуличне мистецтво для розвитку медіаграмотності та працює з місцевими громадами відразу 3 країн: України, Польщі та Вірменії.
Так, влітку 2021 р. в межах проєкту художники створили 9 артоб'єктів на тему критичного мислення в цих країнах. Серед них — 3 тематичні мурали в малих містах сходу та півдня України.
«Коли через засилля фейків середньостатистичний українець не в змозі відрізнити правду від брехні, допомогти може лише систематичне навчання населення критичному мисленню та медіаграмотності. Для цього ми вирішили використати мову вуличного мистецтва — символи та образи, які прямо та правдиво промовляють до кожного перехожого», — пояснив мотивацію створення ARTIFAKE програмний директор ГО «Інтерньюз-Україна» Андрій Кулаков.
Стартував проєкт із креативної майстерні, під час якої стріт-арт митці вивчали пропаганду та переосмислювали її за допомогою мистецтва. Допомагали їм українські та міжнародні експерти у сфері боротьби з дезінформацією, художники, письменники, психологи та журналісти. Серед них — Пітер Померанцев, Андрій Курков, Павло Гудімов, Алевтина Кахідзе та інші.
Художнє осмислення дійсності, наповненої фейками та маніпуляціями, стало завданням учасників креативної майстерні. Так було обрано 9 концепцій, які втілили в життя. В Україні команда ARTIFAKE зосередилась на південних та східних регіонах. Перший в Україні мурал про медіаграмотність з’явився в Каховці Херсонської області. Мурал із фейковими новинами та їхнім спростуванням намалювали в Токмаку Запорізької області. Мурал, на якому буквально переплітаються «правда» та «фейк», створили в Бахмуті Донецької області.
Під час роботи над артоб'єктами велика увага приділялась комунікації з місцевими жителями та поєднанню теми муралу з локальним контекстом, розповів автор муралу в Каховці Сергій Радкевич.
«Для мене як автора важливо, щоб громада не залишилася байдужою до муралу. Будь-яка реакція — позитивна чи негативна — це шлях до налагодження діалогу між митцем і місцевими жителями. Мурал — це заклик до каховської громади мислити критично: відповідально сприймати, осмислювати та застосовувати інформацію, яку ми споживаємо. Окрім центральних елементів, які безпосередньо символізують процес критичного мислення, тут є ще арки неба та води — натяк на Каховську ГЕС — джерело енергії цього міста. Так я вбудував головний заклик цього муралу в складні реалії міста, яке знаходиться біля окупованих територій», — пояснив Радкевич.
Водночас ARTIFAKE став об'єднавчим елементом для місцевих громад. Міста, в яких створять мурали, обирали за допомогою голосування в соцмережах.
«Ми заручилися безпрецедентною підтримкою місцевих громад. У голосуванні взяли участь понад 12 тисяч людей. А це — 10% населення Каховки чи Токмака. Ми активно залучали місцеву владу до вибору локацій для муралів, проводили відкриття артоб'єктів, під час яких представники громади змогли поспілкуватися з художниками. Нам вдалося налагодити діалог із місцевими громадами, який ми досі ведемо», — розповіла менеджер проєктів ГО «Інтерньюз-Україна» Олександра Панова.
Проєкт отримав значну підтримку міжнародних донорів, оскільки виконує велику просвітницьку функцію нетривіальними засобами, зазначила заступник директора Internews Network Оксана Майдан.
«Коли медійний простір переповнений дезінформацією, для українців важливо, як ніколи, навчитися бути стійкими до цього явища — не піддаватися впливу дезінформації. Проєкт ARTIFAKE є новітнім експериментом у популяризації медіаграмотності й критичного мислення. Вважаємо, що цей підхід містить елементи розваги, а мистецький продукт — мурали — доступний кожному», — додала Майдан.
Як зауважив директор програми «Соціальний капітал» Міжнародного фонду «Відродження» Станіслав Лячинський, критичне мислення — одна з базових навичок для сучасної людини. Тому важливо, щоб такі проєкти, як ARTIFAKE, які популяризують медіаграмотність та критичне мислення, мали всебічну підтримку та втілювалися масштабно.
“Адже системна робота з місцевими громадами та перетворення міського простору сприяють довготривалим змінам і закладають основу для побудови свідомого суспільства, яке не піддається фейкам і маніпуляціям. Впевнені, що така успішна спільна робота організаторів і митців із різних країн отримає належне продовження і визнання», — сказав Лячинський.
Організатори мають намір продовжувати проєкт і проанонсували створення невдовзі ще двох муралів в Україні.
Проєкт ARTIFAKE втілюється ГО «Інтерньюз-Україна» у партнерстві з Асоціацією аудіовізуальних репортерів (Вірменія) та Фундацією «Art Transparent» (Польща) за фінансової підтримки програми ЄС «Креативна Європа», Міжнародного фонду «Відродження», Фонду Конрада Аденауера, Українського культурного фонду, Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Міністерства культури, національної спадщини і спорту Польщі, а також проєкту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews Network.
Відео:
Замовити фото натисніть тут - Фотобанк