Як переселенці залучені у життя громади? Презентація дослідження локальних політик і програм
14 червня, 13:30 - онлайн-презентація дослідження локальних політик і програм на тему: «Як переселенці залучені у життя громади?»
Організатори: Програма “Єднання заради дії”, що впроваджується IREX разом з благодійним фондом “Стабілізейшен Суппорт Сервісез” та за підтримки Державного департаменту США.
Учасники: Тетяна Дементьєва - старша програмна менеджерка програми “Єднання заради дії”, IREX; Оксана Савицька - провідна юристка програми “Єднання заради дії”; Станіслава Топчій - старша аналітикиня дослідницької агенції FAMA.
Модераторка: Валерія Вершиніна - координаторка з адвокації програми “Єднання заради дії”.
Запрошуємо долучитися переселенців, громадських активістів, представників медіа і влади, які працюють з темою ВПО. Реєструйтеся у формі за цим посиланням.
Теми для обговорення:
- результати дослідження та рекомендації для місцевої влади;
- особливості роботи в регіонах;
- роль неурядових організацій в адвокації прав ВПО.
Презентація масштабного дослідження локальних політик і програм, ілюструє залученість внутрішньо переміщених осіб у життя нових громад. Зокрема експерти з’ясовували, чи мають переселенці право брати участь у самоврядуванні та наскільки їм доступна соціальна підтримка.
Під час роботи над дослідженням юристи проаналізували 193 місцеві нормативно-правові акти 25 громад у 15 областях України. Це статути територіальних громад, програми та рішення щодо соцзахисту окремих категорій громадян, зокрема ВПО.
Цей захід відбувається в межах програми “Єднання заради дії”, що впроваджується IREX разом з благодійним фондом “Стабілізейшен Суппорт Сервісез” та за підтримки Державного департаменту США.
Більше інформації про програму “Єднання заради дії” — тут.
Формат заходу – онлайн.
Захід транслюватиметься на сайті та YouTube-каналі Укрінформу: https://www.youtube.com/@UkrinformTV
Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформ можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. Демонструючи ролик в ході прямого ефіру, необхідно послатися на автора — Укрінформ — показати його назву на екрані та вимовити її вголос.
Читайте Пресцентр Укрінформу в Telegram: https://t.me/presscenter_ukrinform?fbclid=IwAR0st84A_-gZzdo-Yej3lg_laJJuJ1ImX1BcnOYGJ4BVfV0io9vdlyfFP3w
Підсумкові матеріали:
Дві третини місцевих нормативних актів щодо забезпечення прав ВПО потребують змін - дослідження
Результати правового аналізу 193 місцевих нормативно-правових актів (НПА) щодо забезпечення прав переселенців засвідчили, що 124 (65%) із них потребують внесення змін.
Про це під час онлайн-презентації дослідження локальних політик і програм на тему «Як переселенці залучені у життя громади?» в Укрінформі повідомила провідна юристка програми “Єднання заради дії” Оксана Савицька.
“За результатами правового аналізу 193 місцевих НПА встановлено, що 124 (65%) із них потребують внесення змін”, - зауважила Савицька.
За її словами, під час аналізу були виявлені суттєві недоліки окремих положень місцевих нормативно-правових актів, які обмежують права внутрішньо переміщених осіб на соціальний захист та участь у здійсненні місцевого самоврядування. Зокрема, в разі відсутності у ВПО реєстрації місця проживання на території громади та відсутності даних про неї в реєстрі територіальної громади.
Згідно з результатами дослідження переважна більшість статутів не передбачає приналежності до жителів/мешканців/членів територіальної громади внутрішньо переміщених осіб, які не внесені до Реєстру територіальної громади.
Деякі статути визначають приналежність ВПО до жителів/мешканців/членів територіальної громади. Водночас правом на участь у здійсненні місцевого самоврядування (участь у загальних зборах, громадських слуханнях, внесення місцевої ініціативи тощо) можуть скористатись лише ті, які мають зареєстроване місце проживання на території громади.
Крім того, статутами деяких територіальних громад не визначено, за якими ознаками встановлюється приналежність до членів територіальної громади або визначення не є зрозумілим, наприклад: «членами територіальної громади міста вважаються всі жителі, які перебувають на статистичному обліку постійного проживання на території адміністративно-територіальних одиниць міста Кременчук».
Через відсутність у вільному доступі на офіційному сайті громади статуту та нормативно-правових актів, які регулюють механізм надання допомоги, пільг, компенсацій і послуг, здійснити правовий аналіз щодо доступу до них для ВПО було неможливо.
Також результати дослідження свідчать, що більшість місцевих цільових програм, спрямованих на соціальну підтримку деяких вразливих категорій громадян, не поширюється на внутрішньо переміщених осіб, які не внесені до Реєстру територіальної громади. Деякі програми містять додаткові умови та обмеження для осіб з-поміж ВПО щодо можливості скористатись ними. У деяких громадах внутрішньо переміщені особи не визначені місцевими цільовими програмами як соціально незахищені.
Крім того, згідно з дослідженням, деякі місцеві НПА містять некоректні, неактуальні формулювання терміну «внутрішньо переміщена особа», наприклад: «вимушено переселені особи», «тимчасово переселені громадяни», «вимушено переміщені у зв’язку з військовою агресією рф проти України», «біженці», «переміщені з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції», «внутрішньо переміщені з тимчасово окупованої території в Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі».
Деякі місцеві НПА містять також суперечливі положення, наприклад визнають, що їх дія поширюється на внутрішньо переміщених осіб, і при цьому містять підстави для відмови особам, які не надали документ, що засвідчує адресу місця реєстрації на території громади. Водночас відповідними переліками таких НПА не передбачена можливість надати довідку про взяття на облік ВПО.
Окрім цього, у деяких громадах не передбачено безкоштовне харчування дітей з числа внутрішньо переміщених осіб і дітей, які мають статус дитини, що постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів.
Водночас Савицька зазначила, що були виявлені й успішні практики, які варто врахувати при розробці місцевих НПА, спрямованих на підтримку окремих соціально вразливих категорій населення, зокрема переселенців. Загалом було проаналізовано 20 таких НПА.
Однак, за її словами, у громадах немає єдиного підходу до розробки таких НПА та визначення заходів, спрямованих на підтримку ВПО. Зокрема, деякі місцеві цільові програми містять розгалужений комплекс заходів щодо матеріальної, соціальної, психологічної підтримки переселенців.
Також у деяких громадах були внесені зміни до чинних місцевих НПА з метою розширення їх дії на внутрішньо переміщених осіб.
Під час дослідження був здійснений правовий аналіз 193 місцевих нормативно-правових актів 25 громад у 15 областях України. Враховувались останні зміни, внесені до 31 березня 2023 року включно та оприлюднені на офіційних вебсайтах органів виконавчої влади й органів місцевого самоврядування.
Мета дослідження - виявити дискримінацію внутрішньо переміщених осіб порівняно з місцевими мешканцями, які мають зареєстроване місце проживання в громаді, щодо: права на безпосередню участь у місцевому самоврядуванні, права на визначення ВПО членами приймаючої громади, права на отримання соціальної підтримки передбаченої місцевими цільовими програмами.
Дослідження проводилось у два етапи. На першому етапі зробили правовий аналіз нормативно-правових актів, які були оприлюднені на офіційних сайтах, а також відповідей на інформаційні запити. На другому етапі були проведені експертні інтерв'ю з представниками органів місцевої влади територіальних громад з метою отримання верифікації інформації про місцеві цільові програми. Експертні інтерв’ю проводились дослідницькою агенцією Fama у період з грудня по березень 2023 року.
Як повідомляв Укрінформ, в Україні офіційно зареєстровано більше 4 мільйонів ВПО, а за міжнародними оцінками кількість внутрішніх переселенців перевищує 7 мільйонів громадян.
Відео: