На Прикарпатті керівників ОТГ навчали працювати за правилом «трьох П»
Тергромади лише вчаться працювати на ринку капіталу, аби залучати на свої території бізнес та інвестиції. Тому для них важливо зрозуміти правило «трьох П», де складовими усіх зусиль мають стати «Політика», «Продукт» та «Промоція».
Про це в Івано-Франківську повідомила голова правління ГО «Івано-Франківський регіональний Центр» Наталія Кобильчак під час семінару для представників ОТГ щодо залучення інвестицій та розвитку підприємництва. Захід організовано Івано-Франківським Центром розвитку місцевого самоврядування (ЦРМС), створеним за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та Мінрегіону України.
«Тема підтримки, розвитку бізнесу і залучення інвестицій в ОТГ для громад дуже важливі, оскільки вони лише вчаться створювати для цього умови. Тому ми говоримо про правило «трьох «П», а це – Політика, Продукт і Промоція. Під «Політикою» ми якраз розуміємо ті умови, які створює місцева влада на рівні ОТГ, аби залучити бізнес. А це і пільгові ставки податків, і оформлення земельних ділянок на кращих умовах, і зручні умови для ведення бізнесу, і діяльність «Єдиного вікна» у Центрі надання адмінпослуг. Для цього потрібно вкласти якісь кошти, аби пізніше отримати додаткові надходження до місцевих бюджетів. Вже, коли є «Політика», є «Продукт», то має бути і «Промоція», тобто вміння про все це заявити», - зазначила Кобильчак.
Об’єднані громади сьогодні є новими гравцями на ринку капіталу, а тому їм потрібно навчитися професійно займатися своїм економічним розвитком. Експерти стверджують, що слід відмовлятися від того, аби залежати лише від державного бюджету. На переконання радника з питань регіонального розвитку Івано-Франківського ЦРМС Ігоря Мельничука, ОТГ мають стати драйверами економічного росту держави.
«Від філософії «ми є і дайте нам гроші» пора відмовлятися. Цього немає вже ані на державному рівні, ані на рівні приватного капіталу. Ми живемо у ринкових умовах і для того, аби інвестори прийшли, їм потрібно щось запропонувати: інвестиційні майданчики, ділянки, об’єкти і це - професійна роботи. Ринок капіталу великий і широкий, щоб на ньому грамотно працювати, насамперед, треба визначити стратегію розвитку і ключові сфери економіки, які є на території. До того ж сферу економіки потрібно побачити не лише з точки зору ВВП, а з й з точки зору зайнятості людей. Що стосується підприємництва, то тут усе ніби простіше, але існує складність. Потреби ринку і підприємця потрібно розуміти, аби знати як йому допомогти. З сьогоднішнього заходу ми хочемо започаткувати рух розвитку підприємництва в ОТГ», - зазначив Мельничук.
Як приклад експерти наводять Космацьку ОТГ, де нещодавно створили Раду підприємців як дорадчий та контролюючий орган. До Ради увійшли лише ті представники бізнесу, які офіційно сплачують податки. Тут сповідують принцип: хто платить у бюджет, отримує право ним розпоряджатися.
«Наші зусилля зосереджені на розвитку зеленого туризму. Зовсім недавно ми створили Раду підприємців. До неї увійшли 133 приватних підприємців. Втім, є і тіньові бізнесмени. Рада має стимулювати їх до сплати податків і для того, аби вони активніше включались у розвиток громади, зважаючи на нашу Стратегію», - розповідає керівник відділу соціально-економічного та інвестиційного розвитку Космацької ОТГ Василь Тирон і додає, на території громади зареєстровано 26 зелених садиб, які приймають туристів. У бюджет надходить близько 130 тисяч грн туристичного збору, але підприємці вже розуміють, що місцеву казну можна наповнити значно більше, якщо усі гравці ринку будуть зацікавлені у розвитку об’єднаної громади.
Наразі на Прикарпатті діють 23 ОТГ, з яких 22 – сільські та селищні об’єднані громади і одна – міська.
Програма «U-LEAD з Європою» спільно фінансується Європейським Союзом і його країнами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією й підтримує реформу децентралізації та її секторальні напрямки.
Фото: Юрій Рильчук