Нова Рада може прийняти закон і вирішити «проблему 2020» - експерт
Нова Верховна Рада, враховуючи успіхи децентралізації, може ухвалити закон про адміністративно-територіальний устрій України до кінця 2019 року.
Про це директор Інституту розвитку територій Юрій Ганущак сказав в інтерв'ю порталу "Децентралізація".
"У парламенті їм треба показати виборцям, що вони досягають успіху. І, власне, децентралізація є інструментом, за допомогою якого стовідсотково можна цього успіху досягти. Тому новий парламент невдовзі після початку своєї роботи, бажаючи показати себе кращим від попереднього, цілком може прийняти вистражданий закон «Про засади адміністративно-територіального устрою», розблокувавши таким чином «проблему 2020». Отже, я у цьому відношенні оптиміст: переконаний, що у грудні ми матимемо цей закон", - сказав Ганущак.
Він нагадав, що реформа децентралізації розпочалася ще в 2005 році, а ухвалена в 2014 році концепція реформи децентралізації встановила певні напрямки цього процесу. І новий парламент, і Президент мають визначитися стосовно цієї реформи, зазначив експерт.
Так, нагадав він, реформа децентралізації, яку впроваджує уряд Володимира Гройсмана, передбачає, що більшість повноважень публічної влади перейде до самоврядування, а держава лише контролюватиме діяльність самоврядних органів.
"Цей момент, до речі, зафіксовано у ст. 19, ч. 2 Конституції України: «Орган державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України». Тобто, якщо створюється орган місцевого самоврядування на будь-якому рівні, це його стосується. І йому не потрібні розпорядження міністерства чи уряду: він має керувати сам, але у межах законодавства. Міністерство та уряд повинні лише регулювати діяльність органів місцевого самоврядування. Органи місцевого самоврядування та органи державної виконавчої влади мають зустрічатися лише в одному місці: у суді, і тільки у тому випадку, коли органи місцевого самоврядування порушують закон. Й ані голова уряду, ані майбутній префект не повинні казати місцевій владі: «Роби так і так!». От якщо вони вважатимуть, що місцева влада порушила закон, інша річ. Тоді їм треба звертатися до суду, який винесе вердикт чи законне рішення органу місцевого самоврядування. Така свобода дає можливість органам місцевої влади розвиватися. ...Якщо цей документ (концепція децентралізації - ред.) новій владі не підходить, вона має сказати про це насамперед жителям об’єднаних громад, які вже відчули, що таке свобода прийняття рішень", - наголосив Ганущак.
Він зазначив, що в Україні досі діє закон про адміністративно-територіальний устрій, який був прийнятий ще в 1981 році указом президії Верховної Ради Української УРСР.
Законопроект №8051 Про засади адміністративно територіального устрою скасовує цей указ та встановлює правила нового адмінтерустрою, наголосив експерт. Зокрема, дає визначення адміністративно територіального устрою, адміністративно територіальної одиниці, населеного пункту, визначає порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою, запроваджує державний електронний реєстр адміністративно територіальних одиниць та населених пунктів, пояснив Ганущак.