Сильні громади є важливою складовою зміцнення демократії в Україні - професор Мільбрадт

Залучення громадян до участі в обговоренні актуальних проблем місцевих громад і вироблення важливих рішень сприятиме зміцненню демократії і соціально-економічному розвитку України.

Про це заявив 29 липня спеціальний посланник уряду Федеративної Республіки Німеччина з питань реформ в Україні професор Ґеорґ Мільбрадт на XVІ Українському муніципальному форумі, повідомляє кореспондент Укрінформу.

«Я радий можливості виступити на цьому муніципальному форумі, оскільки його організатор - Асоціація міст України - є важливим учасником всеукраїнських процесів. Що стосується змін, які зараз відбуваються, хочу передусім визнати успішними зусилля уряду, парламенту та членів Асоціації міст України щодо реорганізації місцевого самоврядування. Бачимо, що тільки спроможна громада, яка має достатню кількість ресурсів, може належним чином розвиватися. Здійснено важливі кроки до самоврядування, так що можна наразі констатувати: результат задовільний», - зазначив Мільбрадт.

Як наголосив експерт, сильні і життєздатні громади – важлива складова зміцнення місцевої демократії з урахуванням того, що раніше на території України діяла доволі централізована cистема влади. І для того, щоб Україна ставала дедалі потужнішою, а не слабшою, варто ширше залучати до управління жителів місцевих громад. За його словами, тепер варто почекати, і якщо буде потрібно, внести поправки чи переглянути деякі рішення, що забезпечать надійне підґрунтя для подальшого розвитку громад. Разом з тим, зауважив професор, територіальна реорганізація – лише передумова для успішного самоврядування, потрібні й додаткові зусилля. Зокрема, треба адаптувати законодавчі акти до поточної ситуації. Принаймні без внесення змін до Конституції України неможливо реформувати районний рівень адмінтерустрою, це має бути наступним кроком реорганізації.

На думку Мільбрадта, дуже важливим фактором утвердження місцевої демократії є визначення і забезпечення гарантій діяльності органів місцевого самоврядування. Ще в 1997 році Україна ратифікувала Європейську хартію місцевого самоврядування, в якій описано основні положення.

Читайте також: Проєкт змін до Конституції щодо децентралізації має бути узгодженим із місцевою владою — Разумков

«Навіть сильній системі місцевого самоврядування може зашкодити неналежний розподіл фінансових ресурсів, причому таку небезпеку бачимо в усіх європейських країнах. Центральна влада прагне максимально впливати на прийняття рішень органами місцевої влади шляхом розподілу коштів. Тому дуже важливо забезпечити стабільне фінансове підґрунтя, в тому числі такі джерела доходів, як місцеві податки і збори. Усе це має базуватися на стабільній законодавчій основі», - акцентував він.

Однак поки доводиться констатувати, сказав професор, що ситуація з джерелами доходів місцевих рад може змінюватися щороку, як і обсяги бюджетів. Тому так важливо, щоб частка податку на доходи фізичних осіб стала стабільним джерелом доходів місцевих громад і була гарантована не на один рік, а принаймні на середньострокову перспективу. Торкнувшись здійснення з боку державних органів нагляду за законністю і легальністю ухвалюваних рішень органами місцевого самоврядування, Мільбрадт наголосив на важливості дотримання вимог законодавства.

Разом з тим, додав експерт, контроль має бути належно організовано. Тобто це має бути, передусім, контроль за легальністю прийняття рішень і виконання інших завдань місцевою владою. «На мою думку, якщо прийняте рішення органу місцевого самоврядування є легальним і стосується реалізації власних повноважень, то центральна влада повинна такі рішення приймати. Адже різноманіття рішень і траєкторій розвитку - суттєві складові місцевої демократії. Так само, якщо котрась із громад краще управляється, то вона може слугувати прикладом для інших громад. Тому я вірю у змагальність не лише між політичними партіями, а передусім – між громадами», - додав Мільбрадт.

Професор зауважив, що проєкт відповідного документа щодо регламентації нагляду за законністю ухвалюваних рішень органами місцевого самоврядування раніше розроблений міжнародними та українськими експертами спільно з огранами державної влади, і міг би стати предметом для дискусій на національному рівні.