Олександр Фацевич, заступник шефа Національної поліції

Вважаю, що публічну образу поліцейського слід кваліфікувати як кримінальний проступок

Так, я не кажу, що все йде гладко, кому щось не подобається, хтось ображений тим, що 15 років прослужив у міліції на зарплату 2 тисячі і набув досвіду, а тут прийшли люди «з вулиці», а їм і висока зарплата, і шана та повага. Але вони не враховують того, що головне для нового поліцейського – чесність і порядність, що завдяки цьому ми піднімаємо довіру до поліції, в тому числі до них. До того ж, у них теж є шанс пройти атестацію і працювати по-новому в новій поліції.

- Підгрунтя цього «конфлікту інтересів» зрозуміле - ви піднімаєте довіру, а вони, можливо, втрачають звичні доходи.

- Якщо хтось втрачає доходи, то йому не місце не тільки в новій поліції, а й у старій міліції. Я думаю, такі люди повинні знаходитися в місцях ув'язнення.

МИ ВИЇЖДЖАЄМО І НА ВИКЛИКИ, І ТОДІ, КОЛИ ЛЮДИ ПРОСЯТЬ ЗРОБИТИ ЩОСЬ ІЗ ТАРГАНАМИ

- Наскільки велика навантаження на патрульних під час виконання їхнього основного завдання – забезпечення громадського порядку?

- Наприклад, у Києві це 5 тис. викликів на добу. Люди телефонують з будь-яких ситуацій - починаючи з того, що «у нас таргани, зробіть що-небудь» і закінчуючи пограбуваннями та розбійними нападами.

- За дзвінком про тарганів патрульні теж виїжджають?

Курйозні випадки викликів теж зміцнюють довіру до поліції - люди будуть знати, що на патрульних можна покластися в будь-якій ситуації

- Так. Природно, не труять, а пояснюють, що це не завдання патруля, і радять, куди звернутися. Такі, на перший погляд, курйозні випадки теж зміцнюють довіру до поліції, - люди будуть знати, що на патрульних можна покластися в будь-якій ситуації.

Звичайно, у зв'язку з цим навантаження на патрульних зростає, і мені, як керівнику департаменту, дуже хочеться збільшити їхню кількість. Але тут потрібно думати: зараз столицю обслуговують 190 машин, припустимо, додамо ще 50 машин, але, я вважаю, що ефективність у такій же пропорції, тобто на чверть, не зросте, просто будемо витрачати набагато більше палива.

- А скільки з цих 5 тисяч дзвінків на добу дійсно серйозних порушень і ось таких непорозумінь, коли люди просто не за адресою звернулися?

- Три четвертих викликів – це насильство в сім'ї, решта – це пограбування, крадіжки, бійки. Але як визначити, серйозний виклик чи ні, якщо насильство в сім'ї може закінчитися вбивством – на жаль, такий випадок недавно був, а адміністративне правопорушення може перерости у бійку зі зброєю? А з іншого боку, коли ми обслуговуємо «курйозний» виклик, може статися дійсно серйозне правопорушення. Тому дуже багато залежить і від командира, і від роботи диспетчера, який відправляє патрулі на виклики - він повинен розставити пріоритети і визначити черговість їх обслуговування.

Але мені здається, що подібні правопорушення мають присікати не поліцейські, а громадяни повинні заявляти, що ми не хочемо, щоб ти тут курив, розпивав або нецензурно висловлювався.

Так, поліцейським хтось може сказати, мовляв, ідіть ловіть бандитів. Добре, але, припустимо, завтра у нього щось сталося, наприклад, сусід буянить, він телефонує на «102», а йому кажуть, що патрульні поліцейські ловлять бандитів. Вони цим теж займаються - виїжджають на виклики і розкривають кримінальні правопорушення та пограбування по гарячих слідах. Але вони зобов'язані обслуговувати всі виклики, і той патруль, який приїде на зупинку, можливо, щойно розкрив пограбування або під час плану перехоплення затримав машину, яка була в угоні.

- А наскільки серйозним нова поліція вважає таке правопорушення, як стихійна торгівля? І як їм бути, коли бабуся, яка торгує, влаштовує істерику і каже, що їй нема на що жити?

- Зрозумійте, що покарання за це повинно бути! Але це проблема місцевих органів самоврядування навіть більшою мірою, ніж поліцейських. До цього потрібно підходити комплексно, у тому числі і до ситуації з бабусею. Пенсія у неї невисока, от вона й приїхала із села зі своїми дарами полів і розклала їх десь у недозволеному місці. Поліцейський ж не буде її ганяти, а проведе профілактичну бесіду. Інша справа, якщо цю бабусю хтось посадив туди торгувати. Цим повинна займатися кримінальна поліція разом з дільничними.

Зараз завдання всієї реформи та нашої команди – створити якісну Національну поліцію і комплексно вирішувати подібні проблеми у взаємодії патрульної та кримінальної поліції з органами місцевого самоврядування. Але, в цій ситуації, потрібно десь розуміти і громадян, адже порядність, чесність і честь ніхто не відміняв!

Є межа між людяністю поліцейського і вимогою закону при припиненні правопорушення

Перше знайомство поліцейського з людиною має бути не як з правопорушником, а як з громадянином, і я просто не розумію, коли при цьому ми наражаємося на грубість і хамство. Нашим дівчатам-патрульним під час припинення хуліганства, розпиття алкогольних напоїв доводиться вислуховувати дуже багато образ, в першу чергу сексуального характеру. Вони при цьому поводяться максимально стримано та тактовно, і, я сподіваюся, що більшість з них правильно оцінює ситуацію і необхідні заходи впливу на правопорушників. Але є межа між людяністю поліцейського і вимогою закону під час припинення правопорушення. Тобто, він повинен бути чесним, порядним, тактовним, але жорстким, і де потрібно, ми цю жорсткість вмикаємо. Дівчата у мене і хуліганів, і таксистів затримують. Так, досвіду поки мало, але ми працюємо. Щоб стати хорошим поліцейським, потрібно два-три роки.

Якщо патрульний відпрацьовує виклик, то він повинен закінчити з ним і не відволікатися. Тому людині потрібно зателефонувати на 102, і туди надішлють інших патрульних.

А причиною неприбуття патруля може бути дуже багато факторів – зайняті всі екіпажі, робота диспетчера, завантаженість міста транспортом тощо. Але всі скарги, що надійшли, ми моніторимо. Весь маршрут патрульної машини, а також швидкість руху, час стоянок можна побачити у черговій частині. Патрульні це розуміють, і якщо вони дійсно не виїхали на виклик, то їм доведеться відповідати на запитання, а де вони були?

- А чи багато надходить письмових скарг на поліцію?

- Звичайно, вони є, але найчастіше від правопорушників, що патрульні щось там перевищили. Але приходить і дуже велика кількість подяк, і на їх підставі ми виписуємо поліцейським грамоти.

Письмові звернення надсилає вся Україна, і ми кожне читаємо, розбираємося, і я вимагаю не давати відповіді, поки ми не відреагуємо на ситуацію – в цьому весь сенс.

- Скільки всього патрульних потрібно в Україні?

- Зараз їх більше 5,5 тисяч осіб, до березня майбутнього року буде 16 тисяч, а всього необхідно більш як 20 тисяч. Плюс, ще у нас є в проекті підрозділ патрульної поліції особливого призначення, групи швидкого реагування, крім того, можливо, буде збільшений блок громадської безпеки, в районах з'являться шерифи (дільничні нової концепції). Так що, я думаю, в патрульній поліції буде близько 25 тисяч особового складу.