Формальдегід з діоксином азоту: душимо Київ щороку
«Укрінформ» з’ясував, що ситуація з перевершення граничних норм вмісту шкідливих речовин не нова. Це погано, але не дуже…
Вчора Київ буквально збурила новина про підвищення рівня діоксиду азоту і формальдегіду в повітрі. На тлі позавчорашньої паніки навколо «повітряної ковдри», що вкрила місто через спеку це виглядало ще більш загрозливо. Чи загрожує це здоров'ю? Як себе вберегти? Що робити? Закривати вікна? Пити багато рідини?... Ці та безліч інших подібних питань заполонили медіа, інтернет і соціальні мережі.
Укрінформ вирішив, більш детально розібратися в цьому питанні, і як кажуть, розставити всі крапки над “і”.
Головне, що виявилося: така ситуація не є ексклюзивною. Вона спостерігається кожного року, приблизно в один і той самий період – в липні-серпні. Звісно, нічого хорошого в тому нема, але й для паніки немає жодних причин.
Особливо, це відчутно для жителів районів, що проживають поруч з автомагістралями, і це звичне явище у літню пору, - зазначила Ірина Колісник, провідний хімік і начальник відділу інформації про стан забруднення природного середовища Центральної геофізичної обсерваторії.
Висока температура повітря і відсутність вітру створюють умови, що сприяють накопиченню забруднювальних речовин в атмосферному повітрі. На сьогодні, гранично допустимі норми діоксиду азоту перевищують норму в 4-5 разів, а формальдегіду - у 3-4 рази за даними постів спостереження Центральної геофізичної обсерваторії. Але, увага, повторяємо: ця проблема виникає щороку і, слава Богу, отруєних на вулиці ми не бачили ані в цьому році, ані раніше. Для порівняння: у липні 2012 року було зафіксовано перевищення діоксиду азоту – у 3,3 рази, а формальдегіду – у 6 разів, а в наступні роки спостерігалась подібна картина з мінімальними відмінностями.
Наскільки це все ж таки є небезпечним для людини? Діоксид азоту є газом червоно-бурого кольору з характерним гострим запахом. Формальдегід - це безбарвний, легкозаймистий газ, якому властивий особливий гострий запах. Так, знаходячись у безпосередній близькості від джерел інтенсивного викиду – скупчення автотранспорту, великі промислові об’єкти - ми можемо відчувати певне роздратування дихальних шляхів.Але, знову, увага: за словами експертів, така ситуація може впливати на здоров'я людини лише у тих випадках, якщо період перебування в такому середовищі буде досить тривалим - тижні, місяці. А в нашому випадку, це триває не більше кількох днів, а в цьому році температура повітря почне знижуватися уже найближчими днями.
Шкода, звичайно, що проблема виникає, кожного літа, але ж вона і зникає разом зі смогом через декілька днів.
Для її надійного усунення потрібно багато думати і працювати, а коштує це - дорого: винесення за межу міста підприємств з енергомістким виробничим циклом; започаткування більш жорстких норм на державному рівні для власників автотранспорту; визначення і дотримання норм пропускних спроможностей доріг; будівництва нових магістралей на основних напрямках руху, будівництво тунелів для автотранспорту, облаштування паркінгів на в’їзді в місто і біля кінцевих станцій метро, обмеження трафіку на певних шляхах у визначений час, зменшення кількості світлофорів, будівництво автомобільних розв'язок у другому рівні; покращення якості доріг... Як вам «списочок»? І що для цього робиться? А де конкретна і збалансована столична програма з цього приводу? На жаль – все риторичні запитання до столичної влади.
Марина Ключківська, Київ