Дмитро Золотухін, заступник міністра інформполітики
Воювати з Росією “баблом” - марна справа. Потрібно боротися мізками (продовження)
Та хочу наголосити: держава не зможе тримати пальму першості в цьому процесі, в будь-якому разі, пріоритет і головна відповідальність буде на тих, хто створює і розповсюджує контент. Яким чином вони цим пріоритетом розпорядяться - повністю залежить від них. Тому головним процесом в цьому контексті є створення саморегуляторних механізмів у медіа. Держава в цьому, взагалі у цій казці грає дуже опосередковану роль. Є дуже велика кількість ситуацій, де норми права створити неможливо. Наведу приклад: буквально 2 місяці тому вийшла велика стаття редактора норвезької газети «Aftenposten» про те, що Фейсбук неправомірно видалив, забанив фотографії одного з письменників.
Це фотографія обпеченої напалмом дівчинки у В'єтнамі, яка біжить, і ця фотографія стала одним із поштовхів у дискусії про те, що війну треба припиняти. Єдина проблема - дівчинка на цій фотографії повністю оголена. Так от для мене це - ідеальна ситуація, коли немає відповіді на запитання. Наскільки мені відомо, модерацію і адміністрування мережі "Фейсбук" частково здійснюють роботи. Так от питання полягає в тому: яким чином можна створити навіть не правове, не законодавче, просто правило роботи для того, щоб людина, - з роботом це взагалі неможливо, - людина взяла 2 фотографії, на яких зображена оголена дівчинка, і сказала, що одна фотографія - це пропаганда педофілії, а інша - це світлина репортажної журналістики, яка стала запорукою демократичного процесу припинення війни. Тобто, ще раз підкреслюю: створення таких правових норм неможливе.
- У такій ситуації йдеться про власне відчуття кожного журналіста...
- Так, це на кінчиках пальців, це етичне регулювання, це регулювання професійних норм, це слідкування за чистотою професії, якщо вона є, якщо ми можемо окреслити її межі. Якщо ми можемо сказати: от до цього моменту це журналістика, а після цього моменту - це вже не журналістика. І держави тут немає і не може бути. Адже, якщо ми не можемо створити правило, яке буде загальнообов'язковим для всіх, - а цей приклад показує, що ми не можемо його зробити, - отже держава, якщо вона буде використовувати якісь власноруч розроблені інструменти, вона матиме змогу зловживати цими інструментами. Тому ми не можемо делегувати державі цього принципу.
Питання регулювання інформаційного простору - дуже складне. Я намагаюся підходити до нього філософськи, водночас, ваші колеги, зокрема, на телебаченні часто кажуть: «Ти не вийожуйся, ти скажи, як є, в двох словах». І доводиться переконувати людей у тому, що неможливо в двох словах пояснити принцип роботи космічного корабля, наприклад. Це дуже багатошарова і багатоскладова проблема. І якщо ми не будемо людей залучати до цієї дискусії, для того, щоб вони різні частини розуміли, а не просто - "Будете блокувати сайти чи не будете блокувати? Якщо будете блокувати, то як? Посадите блогера чи не посадите?"... Це не підхід. Потрібно розуміти різні складні речі, підвищувати медіаграмотність.
Не можна розуміти медіаграмотність вузько: щоб людина знала, який телеканал дивитися, а який не дивитися, де брешуть, а де не брешуть. Ми не можемо цього вимагати від людей, щоб вони були експертами в тому, хто що каже. Для мене медіаграмотність полягає в розумінні таких більш-менш філософських питань. Тобто, яким чином я як громадянин маю слідкувати за тим, щоб мої права і свободи виконувалися і не порушувалися, в тому числі, щоб ніхто не казав, що мені можна дивити, а що не можна, що мені можна відкривати, а що не можна.
- Ми знову повертаємося до розмови про стандарти професії, про відчуття журналіста, про те, що це від нього залежить, який контент він видасть, і це від нього залежить - візьме він гроші за "джинсу" чи не візьме. Суто моральні норми, які перетинаються з фізіологічними потребами. Але і в Доктрині, і в доповіді ОБСЄ та ООН є така порада, що держава мусить стимулювати ЗМІ виробляти якісний контент. Чи є бачення, яким чином держава це стимулюватиме? У держави є ресурси на таке стимулювання?
- У загальній теорії психології є тільки два підходи: переконання і примус. Інших підходів немає. Переконанням може бути або матеріальна, або морально-психологічна мотивація. Я не думаю, що держава може вдатися до матеріальної мотивації ЗМІ, оскільки ми теж проходили цей певний етап, коли була певна залученість влади до роботи в медіапросторі.
На мій погляд, це може бути якийсь підтримуючий ресурс, а також намагання запустити діалог, зібрати людей. Це те, що може і має робити держава. Наприклад, для того, щоб запустити процес саморегуляції медіа, потрібно, в тому числі з точки Міністерства, працювати з Експертною радою, намагатися знайти якесь поле спільної діяльності з Незалежною медійною радою, з Комісією журналістської етики. Йдеться про надання можливостей створити ситуацію, в якій саморегулюючі медійні органи можуть зростати, розвиватися. Можливо, варто говорити про внесення цих суб'єктів у правовий простір, як в Британії, де "Офком", який фактично не є державним регулятором, абсолютно підтриманий державою як внутрішній регулятор телерадіокомунікацій.
Те ж саме стосується і британського Press Complaints Commission (зараз це Independent Press Standards Organisation) - недержавне об'єднання редакторів видань, яке визнається на державному і навіть на правовому рівні.
І рішення цих органів у Британії обов'язкові для виконання. Однак і нам нічого не заважає подумати над такими нормами. Але це роль знову ж таки не держави, а журналістів для того, щоб розробити такі норми, щоб вони були загальновизнаними, щоб була якась спільнота людей, яка витрачає свої ресурси, свій час і свій мозок на вироблення якихось інструментів і рішень. А держава може підтримати цей процес - інституційно, адміністративно, матеріально, але таким чином, щоб не залучатися до самого процесу прийняття таких рішень і не впливати на ті інструменти, які створюються. Однак, необхідно, щоб такі рішення потім були обов'язковими для галузі.
На превеликий жаль, ніяких гарантій того, що ми зможемо вирішити ці питання, немає, однак, це не значить, що ми не маємо цим шляхом іти.
- Мені здається, держава все таки мусить ініціювати якусь джентльменську угоду, якийсь меморандум, між представниками засобів інформації і собою, визначивши головну мету - захист України.
Питання не в тому, чи буде «МінСтець» банити сайти, як він буде закривати чи не буде закривати
- Для мене Доктрина саме і є отакою пропозицією про наміри, сигналом держави про те, як ми будемо здійснювати політику в інформаційній сфері. Ми кажемо, що ми будемо робити оте, оте, оте, будь ласка, давайте, долучатися до цієї роботи. Це дуже умовна модель. Звичайно, вона вже отримала і критику, і позитивні відгуки, і це нормально. І, власне, ідея продукування такого документу - це як початковий крок з боку держави до вироблення суспільного договору, яким може бути меморандум зі ЗМІ. Це як перший крок до побудови співпраці, в тому числі - в контексті норми про розвиток саморегуляції медіа.
Однак, я не думаю, що ми зможемо створити це як певний системний процес, тобто, от ми всі або якась більша частина з нас домовилися і разом побігли всі в один бік. Досвід показує, що це неможливо, особливо це неможливо, якщо одним із суб'єктів такого процесу є держава. Державний апарат і сама логіка роботи державного апарату, вона не сприяє якимось інтенсивним і конструктивним змінам. Все одно, це час на вироблення позиції, це бюрократичний апарат, - вибачте, якщо ми чекали на появу Доктрини два роки, то мало можна сподіватися на те, що ми швидко змінимося. Знову ж таки, роль держави тут дуже опосередкована, що ми можемо? От при Міністерстві інформаційної політики є Експертна рада, і Міністерство ініціативно намагається делегувати їй вироблення якихось інструментів. І Доктрина є, в тому числі, результатом роботи Експертної ради, коли міністерство як державний орган делегувало громадськості участь в розробці якихось інструментів, які потім були відображені в державній політиці. Власне, це і є запорукою створення отаких от загальних принципів спільного якогось руху. Однак, з боку держави - створювати якісь платформи, я не думаю, що це буде ефективно, особливо з огляду на ситуацію, яка зараз присутня в медіасередовищі.
Тобто, ще раз повертаємося до того, що питання не в тому, чи буде «МінСтець» банити сайти, як він буде закривати чи не буде закривати, питання в тому, що оцей філософський спектр питань для нас відкритий, і на даний час ніхто не має на них відповідей.
Водночас, у зв'язку з тим, що від цього залежить подальше існування України, моїх дітей, і ваших дітей, і взагалі - чи буде це суспільство здоровим надалі, у нас немає іншого вибору, як працювати з цими питаннями.
Скоріше за все, у Сполучених Штатах теж думають над цим, але у них немає війни, і там люди вже звикли до того, що, крім Президента, є Конгрес, є Палата представників, є Верховний суд, є система стримувань. Так, там величезні скандали, там проходять величезні конфлікти, так, в них дуже втягуються пересічні громадяни, але здебільшого суспільство усталене, і воно вже знає, що це - процес, демократія - це процедура, і це пройде, і холодна війна з Росією якось мине. Для України ситуація кардинально інша. Від цього залежить, чи буде ця політична нація далі існувати чи не буде.
- І в цій ситуації на медіаринку України існують, напевне, сотні Інтернет-ЗМІ, які невідомо ким створені, і невідомо на чиї гроші існують. Як із цим бути?
- МІП зараз працює над питанням подальшої реформи медіазаконодавства. Як ви знаєте, у нас вже прийнято законодавство, яке вимагає від медіа розкривати своїх власників. Ми зараз обговорюємо питання - піти в цьому далі, і подумати над створенням норм, які будуть мотивувати якимось чином видання і медіа розкривати не тільки власників, а й шляхи фінансування, тобто, хто, як і яким чином фінансує процеси, які відбуваються в медіа. Можливо, таке об'єктивне і прозоре відношення до процесів розвитку медіа надасть можливість зрозуміти: а звідки у них стільки реклами, а як вони можуть випускати газету, щоденно роздавати її безкоштовно, утримувати таку велику редакцію і не мати шляхи фінансування і ніяк не заробляти на цьому, тобто, звідки у однієї людини стільки грошей створити медіа?
Бачите, з одного боку, можна було б підійти до якихось абсолютно конкретних випадків, які зараз турбують громаду і суспільство і сконцентруватися на них, але в довгостроковій перспективі зрозуміло, що, якщо ми справимося з одним, неминуче з'являться інші.
- До речі, Доктрина доручає МІП моніторити сайти. Як ви це робитимете?
- Я довгий час працюю в галузі моніторингу, співпрацював з декількома компаніями, знаю ринок моніторингу по Україні, знаю, хто і що може робити. Я розумію стратегію цієї діяльності. Знову ж таки, я намагаюся переставити все на інший рівень. Бо, коли ми говоримо про моніторинг і кажемо, що це тільки технологічна платформа, то це не є результат діяльності держави.
Результат діяльності держави - це вироблення політики і формування дороговказів для суспільства. Використання просто платформи моніторингу саме по собі не є політикою, тому що моніторинг нічого не дає, це не є самодостатньою процедурою. От ми отримали за допомогою моніторингу якихось ключових слів якісь результати. Кожен з результатів - це веб-сайт, якась окрема сторінка, і що далі з ними робити? Ну, давайте думати, як закривати.
Я ж намагаюся переставити мислення на іншу сходинку і сказати, що моніторинг - це перше за порядком завдання, це тільки одна зі складових частин роботи. І завдання здійснювати моніторинг - це завдання не витратити гроші на якусь технологічну платформу, щоб вони там робили для міністерства, а міністерство приймало рішення банити чи не банити, а розробити державну політику, яким чином створити систему реагування на виклики інформаційного простору.
Моніторинг - це тільки технічна складова. Насправді ця теорія називається «система раннього реагування на загрози», що має три дуже простих складових. Перша складова - це ідентифікація. Це коли ми беремо українське законодавство і виписуємо з нього, як українське законодавство визначає загрозу, наприклад, заклики до розпалювання міжнаціональної ворожнечі, це - ідентифікація загрози. Наступний етап, власне, сам технічний процес моніторингу, коли ми створюємо певне завдання для структури або технологічної платформи, або для самих себе, що ми маємо за допомогою певних принципів, критеріїв і ознак виявити меседжі, тексти, якісь медіаелементи, телерадіо-, онлайн, які відповідають ідентифікованим загрозам. Наприклад, на сайті «Русвесна» написано: «Украинцы недонация, психологические уроды, поэтому их надо уничтожать», це - відмоніторена загроза. І наступним етапом йде управлінське рішення або реагування, тобто, що ми робимо з приводу цього. Сам моніторинг нам нічого не дає, якщо ми не розробимо управлінського рішення про те, що ми відмоніторили. Тобто, ще раз: сам моніторинг нічого не означає. Це завдання конкретному державному органу опікуватися цією галуззю.
Водночас, у теорії системи раннього реагування є ще зворотній зв'язок до законодавства або до Верховної Ради. Той, хто відповідає за безпеку, каже: вибачте, будь ласка, ми розробили "мозаїку загроз" і бачимо, що є такі, і такі норми, на такі, і такі питання ми можемо реагувати, а ось тут, вибачте, у нас пробіл, ми не знаємо як реагувати. Ми ідентифікували, відмоніторили, а що робити з цим далі? Наприклад, відкрийте будь-який проросійський сайт, де написаний антиукраїнський текст - узгодити його з нормами українського законодавства часто неможливо, тому що немає там таких норм просто! А коли ми починаємо їх розробляти, то громадськість, звичайно, каже, що це - цензура. І це нормальний процес. Але мова йде про знаходження отаких пробілів.
Йдеться про те, що потрібно знати контексти, потрібно виробити якісь підходи до сприйняття цієї інформації. А якщо ця інформація зманіпульована таким чином, що вона не підпадає під законодавство, як ми на це будемо реагувати? Знову ж таки, ми дуже вузько розуміємо завдання, в тому числі "МінСтеця". «Як будете моніторити?» - не це є головним питанням. Якщо будуть ресурси відповідні, технологічне підгрунтя.
- Я так розумію, для цього великих людських ресурсів не потрібно. Потрібно трошки коштів, технологічні рішення...
Воювати з Росією "баблом" є марна справа. Потрібно боротися мізками, потрібно боротися підходами, інноваційними рішеннями і взагалі усвідомленням того, що ми робимо
- Я завжди казав, що воювати з Росією "баблом" є марна справа. Що означає воювати баблом - це наймати більше працівників, витрачати більше коштів на медіа, на виготовлення і розповсюдження інформації, більше ботів, тролів. Давайте нам більше, більше. Це такий Кутузовський і Жуковський принцип: давайте кинемо на їхні три батальйони наші десять, нехай вони там всі поляжуть, баби ще народять. Це неправильно. Потрібно боротися мізками, потрібно боротися підходами, інноваційними рішеннями і взагалі усвідомленням того, що ми робимо. Йдеться про створення і розвиток усвідомленої політики держави, а не просто про якесь технічне виконання настанов. От Доктрина сказала - моніторити, ми будемо моніторити. А що потім робити з цим моніторингом?
Більше того, це питання також стосується створення і розбудови системи стратегічних комунікацій в країні. У кожному державному органі в країні є власна система моніторингу: СБУ моніторить свої речі по своїх принципах, Міністерство аграрної політики - свої речі. І все це - абсолютно різні моніторинги. Немає ні усталених інструкцій, ні якихось процедур, за якими, наприклад, навіть тендерні закупівлі здійснюються. А як визначати ефективність моніторингу?
І підходи до моніторингу є оперативно-тактичні, коли ми говоримо про питання загроз і питання національних інтересів. І є стратегічні комунікаційні, коли ми говоримо не про загрози, а про те, що державний апарат в рамках стратегічних і урядових комунікацій має слухати громаду, має вловлювати, що відбувається в медіа, і долучатися до діалогу. Бо ключове слово тут - "комунікації", а це не просто інформування громадян. Це діалог. Це трошки інший підхід. Технологічний підхід - як моніторимо і які інструменти застосовуємо. Управлінське рішення - що ми з приводу цього робимо. Я до цього звертаюся тому, що, крім того, що в моєму підпорядкуванні буде напрямок інформаційної безпеки, буде і напрямок стратегічних комунікацій.
Знову повторюся: ми звужуємо розуміння того, що робить міністерство в цьому аспекті. Просто моніторити сайти - які погані, а які хороші - це дуже спрощений підхід. Ми намагатимемося розширити це поняття в силу наших можливостей.
- Дякую за розмову.
Марина Сингаївська. Київ
Фото: Володимир Тарасов, Олена Худякова
(Перша частина інтерв'ю - у публікації 14.03.2017)