Заспокойтесь: МВС водійських прав довічно не позбавлятиме
І загалом, нова система видачі прав є цілко лояльною – жодної “драконівської” норми нема і близько
Останніми днями в ЗМІ та соціальних мережах публіка «залякано» обговорює нововведення, прийняті урядом 4 квітня щодо водійських посвідчень новачків. Йдеться про норму, яка нібито передбачає, що власників тимчасового посвідчення, які скоїли серйозне правопорушення, позбавлятимуться права керування транспортним засобом взагалі, назавжди. Принаймні, так, не розібравшись, подають цю інформацію в деяких ЗМІ. Тому не дивно, що це викликало хвилю обурення та заперечень. Деякі “експерти” і навіть експерти кажуть, що довічно позбавляти прав керування – не можна, бо це порушення прав людини, гарантованих Конституцією, інші вважають – що треба було б забирати права тільки за серйозні порушення і не лише у новачків.
А підставою для таких дискусій є лише заголовки деяких ЗМІ, наприклад, “У водіїв-новачків назавжди забиратимуть права”, або “При порушенні ПДР у водіїв перші права забиратимуть назавжди”, які перекручують сенс прийнятої урядом постанови – зміни до Порядку тимчасового вилучення посвідчення водія на транспортний засіб та його повернення. Якщо конкретно, то в уряді додали лише фразу в дужках “крім осіб, які отримали посвідчення водія вперше”. Вийшло ось так: “Тимчасово вилучене посвідчення повертається водієві... у разі винесення судом постанови про позбавлення водія права керування транспортним засобом (крім осіб, які отримали посвідчення водія вперше) після закінчення визначеного строку позбавлення права керування транспортним засобом...” Але той-таки абзац передбачає повернення прав власнику по закінченні тримісячного терміну розгляду справи в суді, або по сплаті штрафу. Відтак, бачимо, що про схему “порушив правила – позбавили прав” мови нема взагалі.
Але з цієї «інформаційної неакуратності» і виникало враження, що особи, які вперше отримали водійські посвідчення, позбавлятимуться права керувати транспортними засобами на невизначений період. Втім, це – не так. По-перше, водійські права при серйозних порушеннях ПДР забирають у всіх, а не лише в новачків.
Автомобільний експерт, заступник голови Координаційної ради Загальнонаціонального форуму безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв в коментарі Укрінформу роз’яснює, що підстав для вилучення прав у законі дуже мало: “Є два види правопорушень: одні передбачають штраф, і лише штраф, інші – розгляд справи в суді. Водночас лише кілька статей Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачають вилучення водійських посвідчень. Основні з них – 130-та, де йдеться про керування автомобілем в стані сп’яніння та 124-та – порушення правил дорожнього руху, що тягне за собою пошкодження транспортних засобів, вантажу, дорожніх споруд тощо. У більшості випадків підстав для вилучення прав – немає. Втім, норми однакові як для власників тимчасового водійського посвідчення, так і для власників постійного: якщо спричинив ДТП або спіймали за кермом напідпитку – права також вилучаються. Але якщо суд виносить виправдальне рішення, або ж спливають терміни розгляду справи – водійські посвідчення повертаються автоматично.
А по-друге, ця постанова уряду – аж ніяк не нова, вона фактично дублює інший документ – Положення про порядок видачі водійських посвідчень. В ньому, а якщо конкретно, то в пункті 20-му чітко передбачено: “Повернення посвідчення водія особам, які отримали його вперше та позбавлені права на керування транспортними засобами, не здійснюється. Таке посвідчення передається до сервісного центру МВС... для його знищення. Поновлення права на керування транспортними засобами в такому випадку здійснюється шляхом отримання нового посвідчення водія, яке вважається виданим вперше після проходження позачергового медичного огляду, підготовки... та... складення теоретичного і практичного іспитів у сервісному центрі МВС”.
Отже, за серйозне правопорушення водіям треба буде проходити наново усю процедуру видачі прав. А урядовці, в свою чергу, зараз просто змінюють “дотичні” норми, щоб уникнути непотрібних нікому різночитань в законодавстві. А іншої конспірології в цих постановах уряду шукати не варто.
Тимчасове посвідчення – аналог “талону попередження”, який був ще за часів ДАІ
Щоб розставити крапки над “і” в цій історії, згадаємо нещодавні зміни до Правил дорожнього руху. 27 листопада, за кілька тижнів після резонансної харківської ДТП за участі Олени Зайцевої, що забрала життя 6 людей, Кабмін затвердив нові правила видачі водійських прав. Тепер водієві вони видаються двічі: перший раз – тимчасові, на два роки, які водій отримує одразу після завершення навчання. Коли термін їх дії спливає, власник приходить до сервісного центру МВС і отримує нові права. Втім, просто замінити тимчасові права на нові, постійні, має право лише той водій, що не здійснив за два роки більше двох порушень ПДР, передбачених адміністративним кодексом. Інші ж, власне порушники, задля отримання постійного посвідчення мають наново складати іспит.
Водії із солідним стажем напевно проведуть аналогії між тимчасовими водійськими посвідченнями та талонами попередження, що були ще за часів ДАІ. Зокрема, якщо зараз водія без дворічного стажу, який за кермом тричі здійснив адміністративне правопорушення, відправлять на повторний іспит, то раніше за три проколи в талоні попередження впродовж року права вилучали автоматично і теж відправляли на перездачу. І стаж за кермом нікого не цікавив. Досвідчені водії сходяться на думці, що така практика непогано стимулювала бути більш обережним за кермом і «асів» теж.
Втім, на думку експертів, система тимчасових водійських посвідчень значно лояльніша за талони попередження. “Тоді був ліміт в три порушення впродовж року, а зараз три – впродовж випробувального терміну, тобто двох років. Якщо допустив третє порушення – права ніхто вилучати не буде, так само і при п’ятому порушенні, або десятому – він може й далі керувати власним авто. Просто по закінченні терміну дії тимчасового посвідчення людина має скласти іспит і отримати постійне посвідчення”, – пояснює Володимир Караваєв. Виходить, що водіям «без різниці» чи з тимчасовим посвідченням, чи з постійним, перейматись через кількість правопорушень не варто. Допустив третє – два роки тебе ніхто не чіпає, готуйся собі до нового іспиту. Але на важливі для усіх нас питання, чи зарадить така система ситуації на українських дорогах, чи зменшиться кількість ДТП – обґрунтовано відповісти на ці питання можна буде не раніше як роки за два.
Микола Романюк, Київ