“Євробляхи”: продовження банкету не передбачається
Терміни пільгового розмитнення євроблях спливають, їх власники знову “бузять”, але на поступки їм вже ніхто іти не збирається
Трохи менше місяця залишилося власникам євроблях для пільгового розмитнення власного авто згідно законів №8847 та 8488 - 22 лютого 2019 року спливає термін застосування ставки акцизного податку (коефіцієнт 0,5) для митного оформлення автомобілів з іноземною реєстрацією. Після цього власники таких автівок будуть сплачувати акцизний податок за повною ставкою. А вже з травня цього року до порушників митних режимів "транзит" і "тимчасове ввезення" правоохоронці почнуть застосовувати жорсткі фінансові санкції. Так, при перевищенні строку транзиту або тимчасового ввезення євробляхи з реєстрацією більше ніж на 30 діб, власнику такого автомобіля загрожує штраф у розмірі 170 тис. грн. або конфіскація транспортного засобу за рішенням суду.
Між тим, у той час коли митниця звітує про успіхи, власники автівок скаржаться на занадто стислі терміни, черги та затягування розмитнення з боку митників. І знову погрожують акціями протесту. Що ж насправді відбувається та на якому етапі знаходиться вирішення однієї з болючих суспільно-економічних проблем в Україні в нашому огляді.
Час “Ч” наближається
Державна фіскальна служба звітувала про те, що через спливаючий термін пільгового періоду застосування ставки акцизного податку для митного оформлення автомобілів з іноземною реєстрацією, українці почали активніше оформлювати свої автівки.
Так, за даними ДФС, лише протягом доби 22 січня було здійснено митне оформлення 2,7 тис. автомобілів з єврономерами. За них власники сплатили 170,5 млн грн. платежів. Загалом за період від початку дії схеми розмитнення, яку погодила Верховна Рада в листопаді 2018 року, було оформлено майже 44 тис. автомобілів з єврономерами. “Це автівки, які були ввезені на митну територію України з 1 січня 2015 року до набрання чинності нових правил ввезення таких автомобілів та перебувають у митних режимах тимчасового ввезення або транзиту. За ці транспортні засоби було сплачено майже 2,8 млрд грн”, - йдеться у повідомленні.
Найактивніше громадяни оформлюють транспортні засоби у місті Києві, Волинській та Чернівецькій областях.
Водночас представники євробляхівської спільноти дуже не задоволені ходом процесу. Стверджується, що терміни надто стислі, умови невигідні, ще й митники усіляко саботують процес. “Я можу сказати, що станом на середину січня на митниці стояло близько 3 тисяч авто, очікуючи оформлення. Нам обіцяли швидкі і спрощені процедури, а насправді митники наробили суцільні процедурні перешкоди. Зокрема, намагаються завищувати ціни розмитнення навіть старих авто, які обіцяли оцінювати не більше ніж у 500 євро. Тому я заявляю, що закон №8477, по суті, саботується і не працює, а усі заяви про легкість процесу є сьогодні популістичними!”, - відкоментував лідер ГО «АвтоЄвроСила» Олег Ярошевич.
Через це, за його словами, об’єднання знову планує виходити на мітинги та акції - протестувати проти “здирницького ціноутворення”, яке пропонує митниця в процесі розмитнення вживаних авто, що приводить до збільшення ціни від 120 до 200% реальної вартості авто. “Ми вже розробили механізм, як зробити так, щоб авто, яке наразі знаходиться на митній території України і після травня 2019 року залишалось в законному полі нерозмитненим. Люди шукають схеми і на сьогодні вони знайдені”, - запевнив Олег Ярошевич.
Певно він натякає на схему, коли власники автомобілів на єврономерах ставлять машини на тимчасовий консульський облік при Генконсульстві України за кордоном. Це дозволяє українцям здійснювати багаторазовий (кожні п'ять днів), а також транзитний (до 10 днів) перетин кордону, а також право на перебування такого автомобіля в Україні без виїзду за кордон до 60 днів. Укрінформ вже писав про те, що в кінці минулого року дипломати поскаржилися на “євробляхерів”, які своїми чергами не дають їм працювати за основними напрямками. Але навряд чи це суттєво допоможе автохитрунам.
Купив, покатався, здав на запчастини — така її безславна “бляхівська” доля
Але як би не протестували “євробляхери”, продовження “банкету” для них не передбачається. "Згідно з інформацією, отриманою мною під час робочої зустрічі з главою комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики Южаніною Н.П., продовження пільгового періоду не планується", - повідомив в Facebook заступник голови Державної фіскальної служби (ДФС) Віктор Кривицький.
При цьому чиновник визнав, що спочатку 2019 року в зонах митного контролю деяких митниць назбиралася значні черги. Проте, за його словами, швидкому процесу заважають дії деяких "популістів", які радять власникам автомобілів не поспішати з митним оформленням, аргументуючи тим, що буде продовжено дію пільгового періоду, змінено тимчасовий порядок митного оформлення транспортних засобів тощо. “Пишу про це сьогодні, щоб упередити примарні очікування громадян та ігри популістів, які ці очікування транслюють і підживлюють. Переконаний, що людям завжди треба казати правду. Навіть коли це правда про неприємні черги (а вони справді є на митних постах Західної України), скориговану митну вартість (бо такі норми статей Митного Кодексу України), завищені апетити брокерів з «натяком» на витрати для посадових осіб підрозділів митного оформлення (розбираємось разом з внутрішньою безпекою) чи факти відвертого шахрайства псевдоброкерів (уже працюють правоохоронні органи”, - запевнив Віктор Кривицький.
Його відомство трохи підсолодило “пилюлю” власникам авто на єврономерах, роз’яснивши, що для продажу автомобіля, розмитненого за зниженими ставками, більше не потрібно чекати 365 днів. Про це на своїй сторінці у Facebook повідомив начальник Головного сервісного центру МВС України Владислав Криклій.
"Нарешті ми отримали офіційне роз’яснення від ДФС. Відтепер не потрібно чекати рік, щоб продати авто, яке ви розмитнили за зниженими ставками акцизного податку. Відсьогодні відмітка про заборону відчуження у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу не завадить вам продати/перереєструвати авто. Без жодних доплат акцизного податку", - написав чиновник. Криклій зазначив, що зникла необхідність додатково перереєстровувати автомобіль, щоб позбавитися відповідної відмітки.
Однак, судячи з усього, громадяни, які з якихось причин не мають можливості і бажання розмитнювати авто, здебільшого позбуваються автівок, здаючи їх на так звану “розборку”, де автомобіль розбирають та продають по запчастинах. Про це свідчить збільшення кількості оголошень на кшалт “Куплю будь-яку євробляху”. Що ж, ну хоч автослюсарям буде робота...
Марина Нечипоренко. Київ