Лабіринт «Не віррр – перевіррр»: інтерактивний метод навчити медіаграмотності
Лабіринт «Не віррр – перевіррр» подорожуватиме Україною, щоб діти і дорослі змогли опанувати важливу навичку 21-го століття – медійну та інформаційну грамотність
Кожного року восени відзначається Всесвітній тиждень медійної та інформаційної грамотності, який покликаний привернути увагу суспільства до проблем споживання інформації та критичного ставлення до неї. Навичка критичного мислення як ніколи потрібна сучасній людині, щоб не потонути в тій інформаційній лавині, яка щодня сходить на нас. Україна також долучається до подібних ініціатив: так, цілий тиждень, починаючи з понеділка, 25 жовтня, можна було слідкувати за різноманітними заходами, які присвячені цій темі. А це й дискусії, запуск національного конкурсу «Репортер», флешмоб #яфільтрую та багато іншого. Але найцікавіше – презентація першого лабіринту з медіаграмотності «Не віррр – перевіррр», який допоможе українцям навчитися відрізняти правдиву інформацію від неправдивої.
Лабіринт побудовано в інтерактивному форматі, складається він з 12 кімнат, кожна з яких присвячена одній з тем медіаграмотності: інформаційний шум, факти та судження, клікбейт, маніпуляції, пропаганда, перевірка джерел інформації, тролі та боти, інформаційна бульбашка, алгоритми соціальних мереж, стереотипи та популізм. Головне – у ньому не заблукати, та й знайти вихід назад.
Першим містом для встановлення лабіринту медіаграмотності обрали місто Славутич. Місцевим мешканцям дали змогу стати першопрохідцями в мандрах конструкцією та дізнатися про всі ті речі, про які вони, можливо, і не здогадувалися. Відкриття лабіринту було заплановано на 16:00, але славутчани вже за кілька годин до початку підходили, запитували та якнайшвидше хотіли зазирнути всередину дивної конструкції. ЇЇ встановили у центрі міста, і на тлі досить похмурої погоди лабіринт виділявся своєю яскравість на незвичністю. Дітлахи бігали навкруги, роздивляючись малюнки, а дорослим у було цікаво читати написи на стінах лабіринту.
Ближче до 16-ї біля лабіринту почала грати гучна музика, ніби зазиваючи усіх приходити на урочисте відкриття. Така подія дійсно непересічна для Славутича, і незважаючи на робочий день та холодну погоду, людей зібралося чимало, особливо було багато школярів та студентів. Перед відкриттям самого лабіринту були виступи поважних гостей із Києва та міської влади Славутича. Молодь у цей же час робила селфі на фоні конструкції та фото самих гостей.
Місцева влада Славутича залюбки підтримала проєкт з розвитку медіаграмотності, та радіє тому, що славутчани першими дізнаються про фейки та маніпуляції, з якими стикаються щоденно.
«Дуже важливо вміти критично мислити, фільтрувати інформацію, вивчати її, аналізувати її, а на це треба час. Інколи його не вистачає, ти не хочеш приділяти багато часу, ти хочеш отримати емоцію від коротких роликів, Тік-току, Ютубу і всього іншого. Але інколи потрібно зупинитися і подумати, чи справді це важлива інформація, чи справді вона правдива, і чи не маніпулюють моєю думкою, коли пропонують цю інформацію, та чи не нав’язують мені іншу думку, бо в мене є своя. Саме для цього є проєкт медіаграмотності, і саме для цього ми сьогодні відкриваємо такий лабіринт у Славутичі, яким ми будемо користуватися, і навчатися розрізняти інформацію. Вчитися ніколи не пізно, і це ніколи не завадить всім нам», – зазначив мер Славутича Юрій Фомічев.
Серед запрошених гостей була і в.о. віцепрезидента з глобальних програм Ради міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX)Ребекка Белл, яка розповіла, що проблема медіаграмотності не тільки притаманна Україні, люди у всьому світі стикаються з фейковою інформацією, і не завжди можуть зрозуміти, що вона неправдива. Тож усілякими способами потрібно навчати людей розрізняти, коли ними маніпулюють. І саме ось такі інтерактивні речі, як лабіринт, можуть мати найкращий результат у цій справі.
«Я хочу поділитися результатами одного дослідження. Воно показало, що 78% людей були свідомі того, що таке дезінформація, 62% мали навичку розрізнити цю дезінформацію. Однак коли їм показали три історії з новин, лише 3% з тих людей могли розрізнити, чи це достовірна інформація чи ні, тож це проблема, яка має місце не тільки в Україні, а й, наприклад, у США. І на нас всіх покладена відповідальність за ту інформацію, яку ми поширюємо», – вважає Белл.
Блукаючи кімнатами лабіринту, учасники дізнаються, що середній час, який людина проводить у соціальних мережах за все своє життя, становить 6 років та 8 місяців. Також завдяки лабіринту можна: навчитися орієнтуватися у потоці інформації і мислити критично, дізнатися, як розрізняти факти та судження, навчитися протидіяти маніпуляціям та пропаганді, виявляти ботів та тролів, а також розібратися, як працюють алгоритми соцмереж.
Перед тим, як зайти до лабіринту, кожен отримував пакетик із захисною маскою та спеціальним олівчиком, яким можна було торкатися елементів конструкції, щоб не використовувати при цьому пальці.
Одним із перших лабіринтом зміг пройтися заступник міністра культури та інформаційної політики Тарас Шевченко і вже після цього поділився своїми враженнями.
«Дуже приємно вражений якістю підготовки: надзвичайно комплексно, інтерактивно, цікаво, практично все показано. Ти заходиш в бульбашку, і це справді, як бульбашка. Мені особисто сподобався невеликий стенд, де на конкретному прикладі ти можеш побачити зображення, яке було в інтернеті несправжнім, і потім перегорнути і побачити, що це було. При цьому часом це була просто маніпуляція з фотокартками. Абсолютно різне враження справляє те, що ти бачиш в маленькому кадрі, і у великому. Необов’язково це про політику: на одному з кадрів собака ніби атакує вівцю і кусає за шию, а коли ти перегортаєш, то бачиш, що вона витягує її з річки і рятує її. Це абсолютно протилежне значення, і навіть таким можна маніпулювати», – сказав Шевченко.
Урядовець переконаний, що лабіринт буде цікавим та корисним будь-якій віковій категорії, головне – готовність сприймати щось нове.
Славутчани зацікавлено ходили лабіринтом, роздивлялися усе, робили фото у спеціальних фотозонах, і наприкінці кожен міг отримати сертифікат з печаткою про проходження лабіринту медіаграмотності.
Місцевим жителям в цілому дуже сподобалась задумка, і вони сподіваються, що це не остання така цікава ініціатива в їхньому місті. Старші люди переконані, що молодь особливо потребує таких от пояснень, бо чим далі, тим складніше залишатися осторонь від тієї кількості інформації, яка постійно з’являється.
...Сутеніло, і люди почали розходитися по домівках. У славутчан ще буде кілька днів, коли вони зможуть потрапити до лабіринту. А потім він поїде далі. Поки не відомо куди, бо все трохи ускладнюється пандемією коронавірусу та карантинними обмеженнями, пов’язаними з нею. Але що точно відомо – це те, що мандруватиме він усією Україною та навчатиме українців фільтрувати інформацію, яку вони щоденно споживаютьіз різних джерел.
Вікторія Шевченко
Фото Павла Багмута