Телеканал «Наш» використовує своє часткове блокування на YouTube задля піару - юристка

Телеканал «Наш» не надто переймається через часткове блокування на YouTube внаслідок порушення ним прав власників, швидше це виглядає як піар.

Таку думку висловила у коментарі Укрінформу партнерка української юридичної компанії Law Net Наталія Гнатюк.

Вона зазначила, що телеканал “Наш” порушив вимоги чинного законодавства України і без відповідних дозволів правовласників використав чужі твори, здійснює їх розповсюдження, зокрема з комерційною метою.

Йдеться про порушення майнових авторських прав ДП «Укркінохроніка” на аудіовізуальні твори - «Чернобыль. Хроника трудных недель», 1986 року та «Леонід Кравчук. Сила позиції», 1991 року; ДП УСТФ «Укртелефільм” на аудіовізуальний твір «Чернобыль. Два цвета времени», режисер І. Кобрин, 1986 рік; Андрія Приймаченка на твір «Наймоторошніша телефонна розмова 20го століття», 2013 рік.

“Наша компанія має угоди з цими трьома правовласниками. Відповідно ми маємо право укладати ліцензійні угоди та відслідковувати всі порушення авторського контенту наших довірителів. Ми відреагували на цю ситуацію, звернулися до відеохостингу YouTube зі скаргами на телеканал “Наш” через порушення авторських прав правовласників. І саме через це канал “Наш” був заблокований. Але замість того, щоб увійти в суто юридичну процедуру укладення договорів, все це вийшло в політичну площину. Це вперше в моєму досвіді, тому що зазвичай з тими, з ким ми співпрацюємо, вирішується все конструктивно - зустрічаємося, обговорюємо всі питання і укладаємо ліцензійну угоду. Проте “Наш” обрав іншу позицію - публічно заявляти, що з ними ніхто не виходить на зв’язок, що вони ні з ким не спілкуються. Це вони озвучують в усіх ефірах. Натомість у нас є діалог, але це виглядає як пінг-понг”, - сказала Гнатюк.

Вона уточнила, що компанія Law Net надала каналу “Наш” ліцензійні угоди, які є затвердженими для всіх ліцензіарів, тому щодо угод ніхто не сперечається, адже це стандартна форма і йдеться про державні підприємства.

“Але канал “Наш” постійно надає нам проєкти своїх угод, які вони хочуть підписати. Ці проєкти передбачають положення, які абсолютно суперечать інтересам державних підприємств. Натомість публічно вони заявляють про те, що з ними ніхто не контактує, а вони готові все сплатити. І ми впродовж всього цього часу, з початку листопада, ведемо з ними перемовини, але не можемо домовитися по суттєвих положеннях. З цього випливає, що це просто їм вигідно, що це є політичний піар. Вони удають із себе політичну жертву, а юридичних кроків для підписання ліцензійних угод не роблять”, - зазначила юристка.

Водночас вона додала, що Law Net має все юридичну переписку, офіційно веде листування як юридична компанія.

Гнатюк нагадала, що перше незаконне використання сталося ще у 2018 році й відтоді було зафіксовано не одне порушення з боку каналу “Наш”.

“Ці дії є підставою для висунення правовласниками вимоги про виплату порушником компенсації, що визначається як паушальний платіж в потроєному розмірі. Це положення закону - якщо відбувається умисне порушення прав, правоволоділець має право вимагати виплати ліцензійної винагороди у потрійному розмірі”, - пояснила Гнатюк.

Щодо ризику видалення каналу YouTube телеканалу “Наш” вона зазначила, що YouTube — це юрисдикція іншої держави, що має певну copyright policy, відповідно до якої там і діють.

“Загальне правило – це наявність трьох “страйків” (попереджень — ред.), але у каналу “Наш” їх набагато більше”, - зауважила Гнатюк.

Вона пояснила також, що актуальність захисту авторських та суміжних прав у даний час пояснюється не тільки розповсюдженістю їх порушень, але і появою дієвих механізмів захисту прав, накопиченим досвідом такого захисту.

Своєю чергою директор студії “Укркінохроніка” Володимир Авраменко розповів Укрінформу, що журналісти каналу “Наш” приїжджали з камерою на кіностудію і просили доводити в ефірі, що контент кіностудії, який вони показали, належить саме їй.

“Ми не збиралися нічого доводити, адже коли ти відкриваєш будь-який фільм, на початку пишеться “Українська студія хронікально-документальних фільмів. І це вже значить, що ця хроніка належить студії”, - прокоментував Авраменко, зазначивши, що таке прохання виглядало як провокація.

Він зазначив при цьому, що “Наш” одержав впродовж двох років три “страйки” за використання хроніки Української студії хронікально-документальних фільмів, на що зреагувала юридична компанія і почала з ними листуватися, хоча на каналі кажуть, що ніхто з ними не виходить на зв’язок. Але є закон України про авторські та суміжні права, який треба виконувати, тож найпростіше було б просто оплатити роялті за використання матеріалів, вважає він.

“Ми наголошуємо, що тут порушені авторські та суміжні права. Це в першу чергу. І ми готові відкрити свій контент, якщо вони проплатять за авторські права. Треба читати закони. Бо пройде трохи часу, і YouTube взагалі видалить весь їхній контент з мільйонами підписників”, - застеріг Авраменко.

Як повідомлялося, результати дослідження ініціативи «Як не стати овочем» та цифрового медіагентства «beTrue Media», оприлюдненого 24 листопада на «Українській правді», свідчать, що 50 найпопулярніших ютуб-каналів лише через сайт Patreon отримують загалом понад 2,3 мільйона гривень щомісяця. На цю суму їх донатять понад 12 тисяч українців. Відповідно до цього дослідження YouTube-канал телеканалу “Наш” має у 2021 році 1,050 млн підписників, загальних переглядів за рік — 1.273.662.133, кількість переглядів за останні 3 місяці — 142.143.019.