Цифрове майбутнє стає сьогоденням
Побудова держави, дружньої і зручної в спілкуванні для своїх громадян, вимагає максимальної цифровізації всіх комунікацій
Особливо гостро це питання стоїть для соціальної сфери, де комунікацій між людьми і державою найбільше.
Над цифровою трансформацією та впровадженням Єдиної інформаційної системи соціальної сфери команда Мінсоцполітики сьогодні активно працює спільно з Мінцифри.
Завдяки цій роботі тепер через Дію, не виходячи з дому, люди можуть отримати найбільш запитувані соціальні послуги. Середній час, необхідний для написання заяви та засвідчення її електронним підписом, 15 хвилин.
В електронному вигляді вже можна оформити субсидію, призначення або перерахунок пенсії, допомогу при народженні дитини та пакунок малюка, отримати довідки про страховий та трудовий стаж, яких щороку видають близько 3 мільйонів.
Запроваджено електронний сервіс для подання заяв внутрішньо переміщеними особами на іпотечне кредитування, електронний кабінет людей з інвалідністю, який допомагає зручно і оперативно подати документи онлайн, наприклад, для забезпечення технічними засобами реабілітації.
Поступово відходить в минуле система, яка змушувала людину, що потребує соціальної допомоги, збирати численні довідки, вистоювати у чергах, а потім місяцями очікувати на рішення.
За старої системи людина приходить з пакетом паперових документів, які приймаються, скануються, перевіряються та вносяться до електронної системи. Потім інформація кілька разів передається від однієї установи до іншої, завантажується у декілька не пов’язаних між собою електронних систем та звіряється з паперовими документами. В різних випадках у процесі може бути задіяно до п’яти органів влади.
У результаті заявник може очікувати на призначення допомоги до двох місяців. Кожну справу опрацьовують 9-10 фахівців, а на понад 18 мільйонів паперових справ витрачається до 270 млн листків паперу на рік.
За такої організації можливі помилки та викривлення через «людський фактор» та технічні проблеми. Вони дорого коштують і державі, і людям. За оцінками, до 10% соціальних видатків держави через це витрачаються неефективно.
Єдина інформаційна система соціальної сфери та відповідна перебудова процесів кардинально змінює цю ситуацію.
Людина подає заяву через виконавчий орган територіальної громади або Центр надання адміністративних послуг, або портал Дія – як кому зручніше. За допомогою можна звернутись не виходячи з дому, та отримати її за один-два дні. Перевірка даних, визначення права на допомогу та формування виплатних документів відбувається в автоматичному режимі.
Ми поставили собі за мету не просто перевести державні послуги в онлайн, а зробити їх зручними. Тому створюємо зрозумілі форми для подачі заявок, автоматично підтягуємо інформацію із наявних реєстрів, щоб людині не доводилося заповнювати її вручну, мінімізуємо можливості помилок та відмов в отримання послуги.
Замість 9-10 фахівців обробкою кожної справи займаються лише три спеціалісти. Це разом з підвищенням продуктивності роботи бюрократичного апарату забезпечить декілька мільярдів гривень економії щороку, які можуть бути спрямовані на підвищення розмірів соціальних допомог.
На сьогодні у чотирьох територіальних управліннях соціального захисту населення та п’яти територіальних громадах Київської та Житомирської областей основні технології Єдиної інформаційної системи соціальної сфери успішно протестовані в пілотному режимі.
Вже цього року ми почнемо промислову експлуатацію системи. До неї будуть послідовно підключатись нові громади.
Найближчими роками до системи увійдуть всі види соціальних виплат – від пенсій та субсидій до виплат по малозабезпеченості і допомоги по безробіттю. До неї також будуть включені всі 125 адміністративних послуг соціального характеру.
Майбутнє, коли кожен українець зможе отримати соціальний захист від держави з будь-якого куточка не лише нашої країни, але і світу, поступово стає сьогоденням.
Марина Лазебна