ВР утворила інституцію Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин
Верховна Рада утворила інституцію Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.
Як повідомляє Укрінформ із посиланням на сайт парламенту, за документ «Про внесення змін до Закону України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти» (№7244) проголосували 359 народних депутатів.
Так, законом змінюється назва Закону України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти» на «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин». Документом визначається правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, та забезпечується правове регулювання суспільних відносин, пов’язаних з набуттям відповідного статусу, з обліком таких осіб, розшуком та соціальним захистом їх та їхніх родичів.
Зокрема, законодавчим актом утворено інститут Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин замість існуючої Комісії. Уповноважений є посадовою особою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дотримання норм міжнародного гуманітарного права на всій території України, на яку покладено повноваження щодо координації розшуку осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, та вирішення інших питань, пов’язаних із цим.
Передбачається, що діяльність Уповноваженого забезпечує Секретаріат, який утворюється у складі відповідального органу виконавчої влади.
Положення про Уповноваженого затверджує Кабінет Міністрів за поданням керівника відповідального органу виконавчої влади. Фінансування діяльності Уповноваженого та Секретаріату здійснюється за рахунок видатків, передбачених відповідальному органу виконавчої влади.
Окрім цього, законом уточнюються повноваження Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, метою якого є накопичення та централізація даних про таких осіб, а також обліку інформації, необхідної для їх ефективного розшуку.
Зазначається, що держателем Реєстру є Міністерство внутрішніх справ України. МВС має право доступу до відомостей, що внесені до Реєстру в повному обсязі. Водночас адміністратором Реєстру визначатиметься державне підприємство, що належить до сфери управління Міністерства внутрішніх справ.
У пояснювальній записці такі зміни обгрунтовуються тим, що 12 липня 2018 року Верховною Радою ухвалено Закон «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти», який визначає правовий статус осіб, зниклих безвісти, та забезпечує правове регулювання відносин, пов’язаних із встановленням та обліком, розшуком і соціальним захистом таких осіб та їх родичів.
Законом передбачалося створення Комісії з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, а також Реєстру. Водночас з огляду на наявні недоліки в тексті документа, зокрема щодо статусу та порядку діяльності Комісії, її робота не розпочалася. Врегулювання потребували питання статусу органу, який має відповідати за вирішення питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, та порядку його функціонування, організаційного, інформаційного та матеріально-технічного забезпечення.
Крім того, вдосконалення потребували норми закону, що стосуються Реєстру, зокрема визначення його адміністратора та держателя, а також порядку функціонування.
Таким чином, за словами ініціаторів ухваленого закону, він покликаний виправити недоліки Закону «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти» та створити дієвий механізм набуття правового статусу осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, вирішення питань щодо їх обліку, розшуку, а також соціального захисту членів їхніх сімей.
Іншим ухваленим ВР законом уповноважено здійснювати заходи по притягненню до адміністративної відповідальності за невиконання законних вимог або перешкоджання діяльності Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, та представників секретаріату Уповноваженого.
Зокрема, Закон "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення" (реєстр. №7245) передбачає, що невиконання законних вимог Уповноваженого, його представника, перешкоджання здійсненню ними своїх повноважень, надання неправдивої або неповної інформації або ненадання інформації тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від 100 до 250 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За повторне упродовж року вчинення порушення передбачено штраф від 250 до 400 неоподатковуваних мінімумів доходів.