На шляху до європейської моделі: Укрзалізниця ініціює дерегуляцію вантажних перевезень
Зрушення плануються суттєві, це принесе економію коштів вантажовідправників та обмеження монополії УЗ в певних процесах
До сьогоднішнього часу уся нормативна база, що регламентує вантажні перевезення залізничним транспортом, відводить Укрзалізниці роль головного регулятора або адміністратора вантажних перевезень.
Цей спадок у нормативні базі перейшов до АТ «Укрзалізниці» з часів, коли УЗ дійсно виконувала роль Державної адміністрації залізничного транспорту та встановлювала правила та умови перевезень вантажів залізницями України.
Після корпоративної реформи 2015 року АТ «Укрзалізниця» втратила повноваження регулятора на залізничному транспорту (ці повноваження перейшли до Міністерства Інфраструктури України) та фактично представляє собою акціонерне товариство, 100% акцій якого належить державі. Компанія входить до переліку державних підприємств, які не підлягають приватизації.
Але нормативна база та функціонал компанії після корпоративної реформи не зазнав суттєвих змін та Укрзалізниця продовжує виконувати не властиві своєму статусу функції регулятора в окремих питаннях.
Тому керівництво АТ «Укрзалізниця» ініціювало низку ініціатив щодо дерегуляції вантажних перевезень та зміну загальної тарифної системи. Зазначені ініціативи мають на меті зменшити вплив Укрзалізниці на ринок вантажних перевезень та спростити умови роботи для вантажовласників та інших учасників перевізного процесу.
Які ініціативи щодо дерегуляції вантажних перевезень пропонує АТ «Укрзалізниця»?
1. Насамперед, пропонується внести зміни до «Інструкції про порядок розповсюдження, обліку, зберігання та звітність використання запірно-пломбувальних пристроїв (ЗПП)..» та інших нормативних документів, що регламентують використання ЗПП на залізничному транспорті для пломбування вагонів та контейнерів.
Так буде усунено монополію АТ «Укрзалізниця» на виробництво запірно-пломбувальних пристроїв (ЗПП). Іншим виробникам дозволять для використання власні ЗПП за умови їх відповідності технічним та безпековим вимогам.
- Пропонуються конструктивні спрощення та здешевлення конструкції ЗПП що виробляє АТ «Укрзалізниця», спрощення порядку розповсюдження ЗПП.
Очікуваний результат від впровадження ініціативи:
- Лібералізація ринку використання ЗПП та організація рівноправного доступу до ринку інших виробників із виготовлення ЗПП.
- Розширення ємкості ринку виготовлення та реалізації ЗПП.
- Можливість замовникам самостійно обирати виробника ЗПП та надання їм рівних єдиних умов співпраці щодо закупівлі ЗПП.
- Зменшення витрат виробників ЗПП на їх виготовлення та нанесення тексту на пломбу-шайбу.
- Зменшення витрат замовників на закупівлю ЗПП за рахунок спрощення їх конструкції, а також зменшення економічного навантаження на логістичну складову вартості вантажів, що перевозяться залізничним транспортом. Загалом запропоновані конструктивні зміни дозволять зменшити вартість одного ЗПП, що виробляє УЗ, приблизно на -2 грн/од або -14 грн на одному вагоні-зерновозі
- В результаті - підвищення конкурентоздатності вітчизняних виробників ЗПП на світовому ринку товарів.
2. Далі пропонується внести зміни до Правил приймання вантажів до перевезення та Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті в частині порядку визначення маси вантажів, що передаються до перевезення, та порядку обслуговування ваговимірювальної техніки.
Пропонується: на вантажовідправника покласти обов’язок по визначенню маси вантажу, що передається до перевезення: - при визначені маси вантажів використовувати будь-які види ваг, які технічно справні та повірені. - усунути монополію АТ «Укрзалізниця» на обслуговування залізничних ваг, що використовуються для визначення маси вантажу на залізниці.
За попередніми розрахунками, відмова від монополії УЗ дозволить вантажовідправникам заощадити значні кошти на обслуговувані залізничних ваг, витрати на обслуговування ваг зменшаться з 102-205 тис грн на рік до 20.2-74.7 тис грн на рік.
3. Також пропонується внести зміни до Правил приймання вантажів до перевезення та інших нормативних документів, що регламентують перевезення безпечних вантажів навалом та насипом, а також перевезення безпечних вантажів у вагонах відкритого типу.
Загалом передбачається скасування 11розділів Правил перевезення вантажів, 7 з яких залишаться у вигляді окремих положень в новій редакції Правил приймання вантажів до перевезення.
Крім цього, проєктом наказу передбачається приведення правил перевезення вантажів до норм міжнародного законодавства, виключення положень, які стосуються описування технологій роботи перевізника, виключення застарілих бюрократичних, дублюючих функцій, виключення пострадянських норм, що втратили актуальність тощо.
На мою особисту думку, запропоновані АТ «Укрзалізниця» кроки по дерегуляції вантажних перевезень - це рух від пострадянської зарегульованої моделі організації перевезення вантажів та суттєве наближення до європейської моделі функціювання залізничних перевезень.
Далі пропоную докладно поговорити про тарифні ініціативи АТ «Укрзалізниця» щодо кардинальної зміни тарифної системи стосовно вантажних перевезень.
Далі буде…