Пост 3. Як функціонують та розвиваються телеграм-канали-мільйонники
Сьогодні поговоримо про тематику контенту.
Можна сказати, що телеграм-канали подають ту інформацію, якої потребує аудиторія. Головний висновок – людям не до розваг.
Якщо подивитися на графік з результатами опитування громадської думки (КМІС, період з 21 листопада по 29 грудня 2022 року, вибірка – 2005 респондентів), то бачимо, що 95,5% опитаних українських користувачів Telegram цікавляться, в першу чергу, новинами про бойові дії, 90% – новинами про запуски ракет/дронів.
Також аудиторія виявляє високу зацікавленість політичними подіями, як українськими, так і міжнародними: 81% опитаних заявили, що їх цікавить інформація про політичні події в Україні, і фактично стільки ж (81,5%) цікавляться міжнародними подіями.
80,2% респондентів висловили інтерес до новин про важливу побутову інформацію (наприклад, про відключення електроенергії). Стільки ж (80,2%) – до новин про загиблих та поранених. Інформація про полонених цікавить 76,6% опитаних.
Натомість новинами про ситуацію в росії цікавиться набагато менше українських користувачів Telegram – 36,4%. Інформація розважального характеру відійшла на останній план – лише 24,3% цікавляться нею.
Чи подають канали ту інформацію, якої потребує аудиторія, подивимось результати моніторингу (для моніторингу ми аналізували контент каналів протягом 3-х днів), який ми теж проводили в межах дослідження. Дякую Oльзі Юрковій, яка проробила цю величезну роботу. Загалом у центрі уваги всіх каналів – російсько-українська війна.
Суттєву частину контенту найпопулярніших каналів становили повідомлення про вибухи і повітряні тривоги у тій чи іншій області (здебільшого у форматі короткого тексту на кшталт «Взрывы в Днепре!», інколи – у супроводі тексту і мапи повітряних тривог), а також емоційні заклики не нехтувати тривогами. Ці дописи жодного разу не додавали нової інформації до уже відомої, але набирали багато переглядів.
Частина каналів (наприклад, «Украина сейчас» і «Реальная война») приділяли суттєву увагу подіям у росії, здебільшого негативним для неї: вибухи, побутові негаразди тощо.
Канал «Реальная война» робив помітний акцент на «життєвих» відео: людські історії, «людяний» контент з фронту (наприклад, день народження бійця на передовій), оптимістичний сюжет після обстрілу, пісні у виконанні військових.
Канал Top News активніше за інших висвітлював новини Києва: поширював інформацію від Київської міської військової адміністрації (КМВА). На відміну від інших каналів, писав про вибухи в Донецьку (дописи без подробиць на кшталт «Донецьк – потужний вибух»).
Канал «Всевидящее ОКО» пропустив багато новинних інформаційних приводів, надавши перевагу «емоційному» контенту, а також поширював багато другорядних міжнародних новин на зразок «цікаво знати».
Популярність мали заяви знаменитостей про ситуацію в Україні. Так, на каналі «Украина сейчас» у період моніторингу найбільше переглядів набрала заява голлівудського актора Лева Шрайбера про збір на генератори для лікарень України (формат – відео з коротким перекладом).
Канали поширювали міжнародні новини розважального або пізнавального характеру в різних пропорціях: від однієї-двох («Труха Україна») до 8-10 («Телеграмна служба новин») новин за три дні моніторингового періоду.
Загалом міжнародні новини канали подавали радше несистемно, за винятком Ukraine Now, який робив суттєвий акцент на міжнародних новинах, пов'язаних із Україною.
На окремих каналах публікували розважальні відеоролики, які здебільшого поширювали вночі або на початку робочого дня. «Труха» і «Телеграмна служба новин» публікували корисні поради.
Більшість каналів поширювали також найбільш обговорювані, «хайпові» відео неновинного характеру. Наприклад – антиукраїнську заяву блогерки з ТікТоку або відео із захопленим полоненим, який скаржиться, що не встиг довчитися. Достовірність деяких із цих відео неможливо перевірити, як-от звернення нібито співкамерника керівника ПВК «Вагнер» Євгенія Пригожина. У цьому сенсі від більшості відрізнявся канал «Ukraine Now», який уникав такого контенту.
Різко відрізнявся від інших контент телеграм-каналу «Боже, яке кончене!». Ключові теми, які він висвітлював – смішні або принизливі факти про росіян під слоганом «Новини зі стану свинособачої “еліти” і не тільки». Канал ілюструє їх фото чи відео – можна припустити, що це залежало від наявності відповідного контенту. Також використовував хештеги: #імпортозаміщення, #русня_ниє.
Якісним контентом відрізнявся канал іміджевої платформи України «Ukraine Now», що порядком денним і стилістикою радше нагадував канал якісного медіа. Канал висвітлював головні новини дня, хід війни, огляд ситуації в регіонах станом на ранок, поширював проукраїнський контент та звернення посадовців. Канал використовував брендинг «Ukraine Now» і хештеги #бойовийдух, під яким поширював надихаючі відео з військовими, #герої – добірки фото з гарячих точок фронту, дописи про загиблих бійців, воїнів з фронту, #добропротивійни – про роботу енергетиків тощо.
Якщо говорити про підвищення видимості окремих дописів, то канал «Труха» підбивав підсумки дня (щоденно, формат – заставка «Труха. Підсумки дня» і лінки на три найпопулярніші дописи) і підсумки тижня (у понеділок після опівночі, формат – заставка «Труха. Підсумки тижня» і лінки на 10 найпопулярніших дописів, хештег #ПідсумкиТрухи). Канал «Ukraine Now» публікував огляди новин за день, що минув.
Тематичний порядок денний телеграм-каналів мейнстримних медіа загалом збігався з каналами ТОП-10. При цьому канали медіа не поширювали «хайпових» та/або неперевірених відео неновинного характеру.
Серед ключових тем: хід війни – зведення з фронту й аналітика, надання військової допомоги, візити іноземних посадовців; прямо чи опосередковано пов'язані з війною міжнародні новини; стан енергосистеми; меншою мірою – політичні новини. При цьому «УП. Стрічка» публікувала відносно більше за інші канали політичних новин, а «Цензор.нет» робив акцент на воєнній тематиці, а також, на відміну від інших двох каналів, поширював контент про негаразди у росії.
Поширеності також набували інші теми. Наприклад, на каналі «Суспільне. Новини» найпопулярнішим за період аналізу став допис про визнання Німеччиною Голодомору геноцидом українського народу, а в топ-10 за кількістю переглядів увійшло ексклюзивне розслідування «Суспільного» щодо загибелі дитячого письменника Володимира Вакуленка.
На відміну від неінституціоналізованих каналів, дописи про вибухи були серед найменш популярних тем на «Суспільному». Натомість найбільше переглядів на «Цензор.нет» набрала створена виданням за даними з відкритих джерел узагальнена мапа бойових дій. Це може свідчити про різний склад і запити аудиторії каналів.
● Чекайте продовження завтра…
Дослідження «Як функціонують та завойовують аудиторію неінституціоналізовані новинні телеграм-канали українського сегменту» провів Український інститут медіа та комунікації у партнерстві з DW Akademie за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ).
Діана Дуцик
FB