Уроки «Захисту України»: як витрачають 1,74 млрд грн
Спочатку навчають тренерів для вчителів і створюють міжшкільні навчальні осередки для учнів
На якісну зміну викладання шкільного предмета «Захист України» цього року спрямовується з бюджету 1,74 млрд грн. Ці кошти передбачено для підвищення кваліфікації вчителів, а також закупівлю необхідного оснащення для оновлення навчальних осередків. На початку календарного року озвучувалася орієнтовна цифра – 1500 кабінетів. Це при тому, що в Україні налічується близько 8 тисяч шкіл із 10–11 класами.
Наразі Міністерство освіти і науки України не називає кількість переоснащених навчальних приміщень, бо громади в областях тільки формують навчальні осередки, в яких займатимуться учні кількох шкіл.
Укрінформ поцікавився, як готуються важливі зміни?
ГОЛОВНЕ – ФОРМУВАННЯ ГІДНОСТІ
Ще наприкінці 2023 року уряд підтримав перерозподіл 1,74 млрд грн, які спрямували на якісну зміну викладання в освітніх закладах предмета «Захист України». З них 100 мільйонів спрямовують на професійний розвиток учителів і 1,64 млрд грн – на закупівлю обладнання – тренажерів з управління дронами; спеціальної техніки, навчальних тирів; медичних засобів тощо. Все це – для закладів загальної середньої, а також професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти, що забезпечують надання повної загальної середньої освіти.
Згідно з задумом, оснащені всім необхідним навчальні приміщення для уроків «Захист України» мають бути не в усіх закладах, а лише в одній або кількох школах у кожній територіальній громаді. Тобто мають запрацювати міжшкільні центри, куди зможуть приїжджати діти з різних районів міста чи навіть різних населених пунктів. За програмою на «Захист України» передбачено 1,5 години на тиждень.
У пресслужбі Міністерства освіти і науки уточняють, що осередки створюють у двох типах освітніх закладів. У закладах професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти, у яких навчається не менш як 200 учнів (студентів, курсантів) у групах з одночасним здобуттям повної загальної середньої освіти. А також у закладах загальної середньої освіти, які плануються бути включеними до проєктної мережі академічних ліцеїв та забезпечують навчання не менш як 80 своїх 10-11-класників та учнів з інших шкіл.
Один із таких Центрів військово-патріотичного виховання та допризовної підготовки працює на Київщині ще з 2017 року (локацію і прізвища не називаємо з міркувань безпеки). Він є структурним підрозділом міського ліцею та займає одне його «крило». Об'єднав 10 шкіл громади, в яких є 29 старших класів. У навчальному році, який завершився, центр відвідували до 800 учнів. Заклад є учасником пілотного проєкту з оновлення предмета «Захист України», який МОН запустив у вересні 2023 року.
У центрі можуть студіювати «Захист України» учні міських шкіл, що приїздять громадським транспортом, і невеликих сільських, яких привозить шкільний автобус. Проїзд всіх учнів забезпечує міська влада, яка фінансує організаційні витрати (до речі, у цю статтю видатків включена ще й, наприклад, купівля кульок для пневматичної зброї). Зазвичай, діти перебувають у центрі протягом п’яти-шести годин, розповідає директорка пані Вікторія.
У центрі працюють 5 вчителів та 4 керівники гуртків. Завдяки змінам, внесеним у навчальну програму «Захист України» на 2023-2024 навчальний рік, учні 10 класу вже вивчають застосування БПЛА різних типів у сучасному бою, а 11-класники опановують знання про транспортні можливості спеціалізованих БПЛА, системи управління ними та взаємодію, вчаться керувати безпілотниками. Стрільби проводять у тирах – стрілецькому та інтерактивному. Загалом, це на першому місці для учнів – управління дронами і стрільба.
Саме завдяки останнім змінам у навчальну програму скасовано поділ на уроках «Захисту України» на окремі заняття для хлопців та окремі для дівчат. А ще донедавна, щоб займатися у спільних групах, батькам дівчат треба було писати заяву, бо на рівні приписів учениці мали займатися «домашніми справами», а не вивчати зброю.
Центр, який працює сім років, є учасником пілотного проєкту МОН, тож учням передають знання і досвід інструктори Victory Drones від фонду Dignitas. Разом запускали безпілотники у спортзалі і на вулиці. Всі необхідні для цього програми, техніку та, власне, безпілотні літальні апарати теж надали центру представники Victory Drones.
А ще, спільно з професіоналами, школярі здобувають навички з медичної евакуації, топографії, картографії, розвідки/дорозвідки...
«Патріотичне виховання підростаючого покоління – основа сильної держави, а у зв’язку з війною вдосконалення військово-патріотичного виховання молоді є одним з основних напрямків сучасної освіти, – каже директорка ліцею пані Вікторія. – Головними завдання є формування у молоді патріотичної свідомості і національної гідності, підвищення престижу служби у лавах Збройних Сил України, набуття практичних навичок для збереження свого життя та захисту тих, хто поряд, надання в екстрених ситуаціях кваліфікованої домедичної допомоги та вміння орієнтування на місці».
НАВЧАННЯ ТРЕНЕРІВ, ЯКІ ПЕРЕДАВАТИМУТЬ ЗНАННЯ «РЯДОВИМ» УЧИТЕЛЯМ
«Хочемо, щоб з 1 вересня предмет «Захист України» викладали по-новому. І саме вчителі мають стати рушієм цих змін, тому навчанню педагогів – фокус уваги. Наша мета – зробити так, щоб у підсумку вчителі «Захисту України» стали для молодих громадян натхненниками, щоб формували потужну патріотичну позицію», – зазначає Оксен Лісовий, міністр освіти і науки України.
МОН організовує 5-денні інтенсиви з навчання тренерів, які далі передаватимуть знання та навички вчителям «Захисту України» у своїх громадах. Уже отримали сертифікати 81 особа. Знаннями і досвідом ділилися з ними представники АЗОВу, ОСІНТ-агенції «Мольфар», демократичної школи «Майбутні» та Києво-Могилянської бізнес-школи (КMBS). Навчання тренерів охоплює теми національної безпеки та оборони, інформаційної безпеки, військового управління, педагогіки та особливостей роботи з учнями 10–11 класів.
Сертифіковані тренери зможуть навчати вчителів «Захисту України» на місцях за кошти спеціальної субвенції з державного бюджету.
Через великий попит та важливість викладання оновленого предмета «Захист України» міністерство оголосило донабір на навчання для тренерів. Хто до 1 липня може заповнити і відправити форму (за посиланням), щоб мати можливість бути серед учасників? Вчителі предмета «Захист України» або суміжних дисциплін; інструктори центрів цивільного захисту; демобілізовані захисники і захисниці України; фахівці, які активно працюють з молоддю. Організатори оплачують проживання і харчування. Для тих, хто пройде попередній відбір, навчання триватиме в Києві з 8 до 12 липня.
«Ми займаємося підготовкою молоді до національного спротиву й утвердженням української національної ідентичності, – розповідає Вадим Тєсунов, провідний фахівець Луцького міського молодіжного центру, який пройшов навчання і отримав сертифікат тренера. – Нинішня програма предмета «Захист України» відрізняється від попередньої. Найголовніше в ній – показати, що кожен має можливість вибирати і застосовувати свої вміння залежно від знань і вподобань: можна бути медиком, пілотом БПЛА, снайпером і т.д. Ще важливо, щоб з дитинства люди не боялися помилятися. Якщо щось пішло не так у навчанні, то треба дитині допомогти розібратися і пояснити, що чому і як відбулося та як має бути».
Вадим Тєсунов уточняє, що упродовж п’яти днів навчання майбутні тренери проходили два теоретичні курси. Практичне навчання зобов'язані відпрацювати на місцях: із залученням військових та спеціалістів домедичної допомоги. Обіцяли, що воно розпочнеться у липні. Вже у серпні тренери мають навчати «рядових» вчителів «Захисту України», залучаючи сторонніх спеціалістів зі стрілецької підготовки, обслуговування безпілотників, радіозв’язку та мінної безпеки. «Одна людина не може опанувати всі напрямки і навчити належним чином всього інших», – уточняє співрозмовник.
Наталія Малик з приватного львівського ліцею каже, що реформа викладання предмета «Захист України» назрівала останні роки. Вона коментує: «Протягом навчального року, що минув, у Львові управлінням освіти вже були створені осередки, куди раз на місяць приїздили на навчання діти з різних шкіл (комунальних і приватних). Я подала заявку на участь у підготовці тренерів, щоб отримати у Києві більше ціннісного наповнення. Це були потужні світоглядні навчання, які зібрали ветеранів, небайдужих освітян і представників громадського сектору. Ми розбирали інструменти роботи з дитиною, щоб вона стала громадянином, змогла усвідомити себе українцем. І щоб кожен – як у воєнний, так і в мирний час - розумів свою роль в обороні України».
Валентина Самченко, Київ
Фото надані співрозмовниками.