Індекс медіаграмотності українців віком від 66 років майже на 30% нижчий від загального

Дослідження

Індекс медіаграмотності українців, яким понад 66 років, майже на 30% нижчий від загальноукраїнського.

Про це на презентації результатів дослідження «Індекс медіаграмотності: Українці 66+» повідомила старша наукова співробітниця Інституту соціології НАН України кандидат соціологічних наук Марта Наумова.

"Якщо говорити про загальний індекс медіаграмотності серед категорії віком 66+, то цілком очікувано, що він нижчий, ніж в української аудиторії в цілому (це вік від 18 до 65 років), і нижчий суттєво - майже на 30%. Серед українців у цілому 76% мають середній та високий індекс медіаграмотності. Серед громадян віком 66+ ця частка становить лише 45%. Майже кожен із наших ключових показників субіндексів - розуміння, використання, цифрова компетентість, чутливість до спотвореного контенту - нижчий у цієї категорії", - розповіла Наумова.

За її словами, субіндекс чутливості до спотвореного контенту в українців віком 66+ становить лише 50%, водночас у загальноукраїнської аудиторії 70%, субіндекс цифрової компетентності - 20% (проти 55%), субіндекс розуміння - 60% (проти майже 68% у загальноукраїнської аудиторії), субіндекс використання - 27% (38% у загальноукраїнської аудиторії).

Науковець підкреслила, що водночас немає суттєвої різниці у відповідях людей віком 66+ та загальноукраїнської аудиторії на запитання, в чиїх інтересах працюють медіа: 28% і 30% з опитаних відповідно вважають, що в інтересах власників та інвесторів медіа.

При цьому 30% людей віком 18-65 і 27% людей віком 66+ вважають, що медіа інформують про найактуальніші події.

Серед осіб віком 66+ більш критично ставляться до телемарафону 38%, серед загальноукраїнської аудиторії - 27%.

Результати дослідження засвідчують, що за останній рік у людей віком 66+ суттєво змінилися медійні вподобання, зокрема, зросла зацікавленість медійними продуктами українського виробництва, контентом суспільно-політичної тематики, матеріалами військових експертів.

Читайте також: В Україні представили Стратегію з розвитку медіаграмотності до 2026 року

Зокрема, 58% опитаних осіб віком 66+ вказали, що почали цікавитися даними військових експертів, 38% - суспільно-політичною тематикою, 43% матеріалами, присвяченими українській історії та культурі, 46% - матеріалами українського виробництва.

При цьому від 78% до 90% опитаних повністю відмовилися від медіапродуктів російського виробництва, у тому числі музики.

Джерелами інформації про суспільно-політичне життя українці віком 66+ назвали телемарафон "Єдині новини" (55%), спілкування з членами родини (33%), ефіри телеканалів, які не транслюють телемарафон (34%). 40% дізнаються новини через соціальні мережі, 30% - через месенджери (Телеграм, Вайбер тощо). Телебачення залишається для більшості українців віком 66+ основним джерелом новин, до якого вони звертаються протягом тижня - про це заявили 69% опитаних (серед українців у цілому - 32%).

Користуються інтернетом щодня або майже щодня 51% опитаних віком 66+, 42% - не користуються взагалі. Основним пристроєм доступу до Мережі у 90% є смартфон.

Водночас 60% людей віком 66+ відзначають важливість проблеми дезінформації, при цьому старша аудиторія вважає, що "інтуїтивно" може її визначити. Лише 29% українців віком 66+ перевіряють інформацію на достовірність.

Найбільш надійними джерелами інформації люди віком 66+ назвали інтервʼю з очевидцями подій (56%), думки відомих експертів (39%), офіційні органи влади (32%).

Директор департаменту інформаційної політики та інформаційної безпеки Міністерства культури та інформаційної політики Ганна Красноступ зауважила, що такі дослідження дають розуміння, як працювати з певними категоріями населення.

Читайте також: Хто потрапляє до соціальних бульбашок? Дослідження поведінки молодих користувачів соцмедіа в Україні

"Сьогодні це дослідження стосується приблизно третини нашого населення, яке потребує особливої уваги, особливих підходів під час реалізації будь-яких активностей. З населенням 66+ краще працювати офлайн, а не онлайн, робити заходи, де є дискусія, можливість зустрітися, переговорити і через доступні для них формі впроваджувати і популяризувати медіаграмотність, цифрові компетенції", - сказала Красноступ.

Кількісне дослідження відбулось методом інтерв'ю обличчя до обличчя за допомогою планшета за стандартизованим опитувальником (CAPI). Польовий етап здійснено компанією New Image Marketing Group з 23 грудня 2022 по 12 січня 2023 року. Загалом опитано 400 респондентів віком 66+ в усіх регіонах України, окрім тимчасово окупованих територій Донецької, Луганської, Запорізької областей та АР Крим.