Громадські організації під час війни: пошук себе у нових реаліях
Українським організаціям важливо розвивати свою спроможність, вміти формулювати й адвокатувати свою думку
Неприбутковий сектор за останні 2,5 року зазнав кардинальних змін: нові запити, інший фокус роботи, пошук фінансування та інше. Але водночас у нього з’явилися нові можливості: нові партнери та можливості фінансування дозволяють масштабувати проєкти.
ГО «Philanthropy in Ukraine» провела якісне дослідження «Потреби та виклики українських НУО в умовах війни», в якому дізналася думку представників українських громадських організацій різних масштабів про актуальні питання та виклики в їхній роботі. На основі цього дослідження ми можемо описати загальні тенденції розвитку неурядового сектору.
Дослідження проводилося методом експертних інтерв’ю. Воно базується на досвіді 20 організацій: по 10 із громадського та благодійного сектору. Половина наших експерток та експертів представляли команди національного рівня, решта – регіонального.
Дисклеймер: дослідження відображає думку респондентів, яка може відрізнятися від думки команди ГО «Philanthropy in Ukraine».
КАДРОВА КРИЗА В ГРОМАДСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЯХ
Наші респонденти повідомили про значну кадрову кризу. Вона виникла з одного боку через зростання попиту завдяки стрімкому розвитку організацій та відповідно зростанню потреби в кадрах. З іншого боку, багато працівників (чи потенційних працівників) виїхали за кордон. До того ж, рівень заробітної плати в секторі відносно низький.
«Через брак людей ми не можемо збільшити охоплення чи розширити програми. Сьогодні брак людей – це наше обмеження»
Регіональна ГО
Значною проблемою, яка виникла з 2022 року, є «переманювання» працівників ГО міжнародними організаціями, багато з яких збільшили свою присутність в Україні під час війни. Справді, українські НУО зазвичай не можуть запропонувати зарплату та умови праці на рівні міжнародних організацій.
«Заходять великі донори, і вони переманюють людей із громадського сектору до себе. Я не звинувачую людей, які йдуть на великі зарплати. Але, з іншого боку, донори також зацікавлені реалізовувати проєкти з партнерами. І я просто не впевнена, якщо ця тенденція залишиться, чи буде кому реалізовувати ті проєкти, які колеги хочуть реалізувати».
Національна ГО
Така ситуація не дивна, але й не безвихідна: важливо заохочувати потенційних працівників не тільки фінансово, але й ціннісно. Адже цінності – це значний фактор під час вибору майбутнього місця роботи.
Водночас деякі респонденти згадували, що розвиток неприбуткового сектору призвів до неочікуваної проблеми —- великої кількості не ідейних працівників у неприбутковому секторі.
«До повномасштабного вторгнення в неприбутковому секторі працювали люди, які розуміли, чому вони йдуть у неприбутковий сектор, розуміли свою місію і мету. Зараз ринок розрісся людьми, які перейшли з бізнесу, тому що тут високі зарплати [сектор НУО розвивається, зокрема за рахунок міжнародних проєктів – прим. ред.]. І з цими людьми важче працювати, тому що в них немає внутрішньої мотивації працювати в неприбутковому секторі».
Національна БО
Як можна посприяти покращенню ситуації?
- Перш за все, важливо думати про вже наявну команду: чи релевантне навантаження, чи мають працівники час на відпочинок, чи мають гідну заробітну плату. Адже піклування про команду – це один із важливих кроків для подолання кадрової кризи.
- Важливо не забувати про адміністративні витрати та закладати кошти на оплату праці та послуг запрошених фахівців у грантові заявки та бюджети.
- Планувати активності заздалегідь і враховувати можливе розширення штату, зокрема тимчасове.
- Розвивати працівників усередині команди, надавати їм додаткове навчання та підвищення експертизи.
- Приділяти увагу працівникам, які прийшли з бізнесу, щоб пояснити їм мету та місію роботи організації. У свою чергу такі працівники можуть допомогти налагодити більш ефективні процеси, базуючись на своєму досвіді.
ФІНАНСУВАННЯ: ЧИ ОТРИМУЮТЬ ОРГАНІЗАЦІЇ ДОСТАТНЬО КОШТІВ?
Деякі організації зазначають зменшення віддачі від фандрейзингу порівняно з початком повномасштабного вторгнення. Збирати кошти стає важче, конкуренція досить висока.
«На початку війни просто будь-яка волонтерська ініціатива могла назбирати мільйон. На такому піднесенні народ донатив не тільки на військо, а й на підтримку цивільного населення. Зараз надходження спадають».
Національна ГО
Але водночас НУО відзначають збільшення донорського фінансування та грантової підтримки їхньої діяльності.
Що робити в теперішній ситуації?
- Приділяти фандрейзингу та пошуку фінансування більше уваги, адже це принципово важливе питання для подальшого розвитку організації.
- За можливості залучати довготривале фінансування, щоб мати змогу виконувати багаторічні проєкти.
- Працювати над організаційним розвитком та спроможністю організації, адже це важливо не тільки для сталої роботи, але й для донорів під час ухвалення рішень.
ЗЛАГОДЖЕНА РОБОТА: ВНУТРІШНІ ПРОЦЕСИ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК
За останні два з половиною роки організації пройшли турбулентний шлях від постійного «гасіння пожеж» до структурованої роботи з довгостроковим стратегічним планом.
«У перший рік війни ми переважно займалися благодійною допомогою і кризовим реагуванням. Зараз ми більше йдемо в довгострокові рішення, у стратегічні рішення і проєкти».
Регіональна ГО
Налагодження системної роботи також важливе для більш ефективної взаємодії всередині команди.
«У 2023 році було в рази більше внутрішньої комунікації в плані узгоджень, взаєморозуміння. У 2024 році вже відчувається більша злагодженість».
Національна ГО
Водночас перед командами організацій постає низка викликів: залучення експертів, освіта для команди чи збільшення обсягів роботи. Але це невіддільна частина розвитку та масштабування.
«Я шукаю зовнішні консультації для налагодження процесів, бо зараз нам дуже необхідні знання про те, як правильно оформлювати гуманітарну допомогу з точки зору фінансів та сплати податків».
Національна ГО
Що важливо памʼятати?
- Розвиток та зростання супроводжуються постійними викликами та змінами.
- Робота над довгостроковим плануванням не помітна одразу, це інвестиція у майбутній розвиток.
- Довгострокове планування допомагає забезпечити сталу діяльність і додає впевненості в майбутньому.
ВЗАЄМОДІЯ З ДОНОРАМИ ПІД ЧАС ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ
Загалом українські НУО відзначають позитивну динаміку (зокрема зростання обсягів фінансування) у співпраці з міжнародними партнерами та донорами, але проблеми ще є. Наприклад, брак уваги до українського контексту та стану розвитку неприбуткового сектору в нашій країні.
«Донор, який працював в Азії, Сирії, приходить в Україну і вважає, що тут спрацюють ті ж інструменти. Дуже часто ми бачимо такі підходи або такі бачення у донорів, які для нас є дуже дивними».
Національна ГО
Деякі організації відзначали нереалістичні очікування як один із викликів ефективного партнерства.
«Донори часто вимагають від українських громадських організацій виконання певних індикаторів, які не завжди враховують реальну ситуацію в різних областях. Це змушує організації витрачати багато часу на пошук бенефіціарів для виконання індикаторів замість того, щоб зосередитися на наданні стійкої допомоги».
Локальна ГО
Головні поради для взаємодії з донорами:
- Підтримувати щирий діалог із донорами та партнерами, відкрито говорити про свої потреби та запити.
- Будувати рівноправну дискусію про релевантність та ефективність потенційних проєктів, враховувати думку локальних організацій під час проєктного та стратегічного планування.
- Закладати та обговорювати адміністративні та операційні витрати в рамках грантової підтримки.
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ТА ПОРАДИ
Локалізація (тобто врахування контексту конкретної країни чи регіону) – важлива тенденція в неприбутковому секторі, яку треба підтримувати. Це двосторонній процес, де донори та міжнародні партнери мають бути готові слухати, враховувати думку локальних організацій і давати їм більше свободи. У свою чергу українським організаціям важливо розвивати свою спроможність, вміти формулювати й адвокатувати свою думку.
Стратегічне довгострокове планування – запорука подальшої спокійної роботи. Це нелегкий процес, коли важливо зупинитися і зайнятися стратегією і планами, але водночас це додає впевненості та глобального бачення розвитку організації.
Не менш важливою, ніж комунікація з донорами, є робота всередині організації над підвищенням нематеріальної мотивації членів команди.
Фото: depositphotos.com/ua
Автори:
Зоя Жерельнікова, комунікаційна менеджерка ГО «Philanthropy in Ukraine»