Моніторинг виявив рекламу у 100% місць продажу тютюнових виробів
В Укрінформі представили результати громадського моніторингу місць продажу тютюнових виробів та пристроїв для куріння.
Як зазначив на пресконференції в Укрінформі юрист Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) Богдан Кашаник, у 100% місць продажу тютюнових виробів, незважаючи на законодавчі зміни, присутня реклама та стимулювання продажу цигарок та пристроїв для куріння.
"Було проаналізовано 64 місця продажу в п'яти містах. Як свідчать дані моніторингу, у 100% місць торгівлі була присутня реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів", - сказав Кашаник.
За даними моніторингу, найпоширеніші види реклами - це викладка, нерухома підсвітка, кольоровий фон викладки тютюнових виробів та ароматизованих пристроїв для куріння.
Серед реклами були зафіксовані друкована продукція, розміщення тютюнових виробів на висоті до 1 метра, реклама на дисплеях та моніторах. Також, за даними моніторингу, цінники закривають медичне попередження про шкоду для здоровʼя, там розміщуються QR-коди, які ведуть на рекламу конкретних тютюнових виробів.
За результатами моніторингу було направлено 64 звернення до Держпродспоживслужби.
Згідно з офіційними відповідями, які отримали громадські активісти, у 61% випадків на продавців було накладено фінансові санкції, у 26% Держпродспоживслужба не встановила порушення, у 10% - керівник або уповноважена особа не були присутні під час перевірки, у 3% інспектора не допустили до проведення контролю за дотриманням законодавства при продажу тютюнових виробів.
Як зазначив Кашаник, те, що більш як у чверті випадків Держпродспоживслужба не встановила порушень, свідчить про те, що або є певні законодавчі норми, які по-різному тлумачаться, або - необхідність додаткових змін у законодавство.
Громадський моніторинг пройшов у Києві, Рівному, Тернополі, Полтаві та селі Сокільники Львівської області. Він був ініційований Центром демократії та верховенства права.
Зокрема, моніторинг був проведений у 19 магазинах у торговельних центрах, на 15 касах у великих мережевих супермаркетах, 15 касах у малих продуктових магазинах, у 15 кіосках.