Подкасти, подкастери і подкастинг: новий контент, українська специфіка

Якщо президенти дають інтерв’ю подкастерам, а слухають їх мільйони, – розберемося, що таке подкастинг і чим він цікавий для нас всіх

Президент України дав інтерв’ю американському подкастеру Лексу Фрідману. І те, що в деяких українських медіа Фрідмана скромно називають інтерв’юером лише доводить, – таке суперпопулярне світове явище як подкастинг в Україні все ще  потребує окремого пояснення. Що таке подкаст (чи підкаст?), хто слухає і дивиться подкасти, чи є популярні українські подкасти – про все це далі. Час трохи детальніше глянути (чи тут доречніше: почитати), що ж таке цей незрозумілий подкастинг?

Під час запису подкасту. Фото: ОП

ПОДКАСТ МОВОЮ ЦИФР

Подкастинг у ХХІ столітті став реальним конкурентом радіо та зараз – телебаченню. Свобода у часі споживання, легкість прослуховування, відсутність сценарних та тематичних рамок, цензури, напрямків для розмов зробили подкасти одним із найдоступніших медійних продуктів. Від музики й спорту, жартів, новин, здорового способу життя, кулінарних тем, до політики та кількагодинних монологів і міксу цього всього. Сьогодні подкасти це не лише аудіо, а й відео (втім, навіть відеоподкасти розраховані на те, що їх можна просто слухати, відеоряд не важливий). 

Мільйони прослуховувань, продкастери-зірки та подкасти-мільйонники, одинаки та медіакорпорації продукують подкасти у величезних кількостях, вони ж формують великі рекламні ринки. Приміром, станом на травень 2024 року загальна кількість подкастів у світі досягла майже 4,2 мільйона. Щодня в подкастерний етер виходить від 600 до 2 800 подкастів. А кількість слухачів подкастів росте й росте. 

Звичка моніторити платформи із подкастами, слухати і закачувати їх – одна з нових, але стабільно прогресивних у світі. І поки українці лише втрачають навички до читання паперових газет (яких вже й не лишилося, здається), слухання радіо, – у світі пандемія коронавірусу «запустила» популярність подкастингу до неймовірних показників.

Дослідження американського ринку подкастів

Втім, американці у цьому сегменті найактивніші. Edison Research, компанія, яка випускає квартальні звіти про відстеження споживачів подкастів, підрахувала, що в останні роки 90 мільйонів людей у ​​США слухали подкасти. Число таких слухачів зросло за 10 років у понад чотири рази. Двадцять три відсотки слухачів щотижневих подкастів витрачають 10 годин або більше на прослуховування подкастів щотижня, але не лише США – 58% населення Південної Кореї та 40% населення Іспанії слухали подкаст за останній місяць. 12,5% населення Великої Британії закачали та відтворили подкаст протягом останнього тижня, а кожен п’ятий американець слухає принаймні один подкаст щотижня. 

А українці? Не дотягли і до 10%. Єдине дослідження, яке проводили у 2021 році колеги із Суспільного демонструє поки що досить низькі показники – 8,3% українців слухали подкасти. Серед слухачів подкастів переважають чоловіки – 57,2% (у США, до речі – жінки). Середній вік слухача українських подкастів – 31 рік (у світі 30+).

ТАКИ ПОДКАСТ ЧИ ПІДКАСТ?

Серед сакраментальних питань на зразок: курка чи яйце, з гострого чи тупого кінця його розбивати, є й суто українське: подкаст чи підкаст. Так і хочеться замінити «о» на «і», аби вийшов український префікс «під-» і додати незрозуміле «каст». Ніт.

Українські подкасти про війну. Колаж Sensormedia

Слово «подкаст» складається із двох основ англійських слів. iPod – назви музичного плеєра від Apple і broadcasting – «програма», «радіотрансляція». Термін «подкаст» уперше запропонував 2004-го під час написання статті оглядач і журналіст Бен Гаммерслі виданню The Guardian. Так журналісти охрестили свого конкурента і нову професію.

То ж саме поняття подкасту включає серію цифрових аудіофайлів, – подкастів (віднедавна і відеофайлів), які користувач може завантажити на персональний пристрій для прослуховування. Подкасти можна знайти на окремих платформах (як світових, так і локальних), медіакорпорацій, радіостанцій. Все, що стосується виробництва, слухання подкастів називають подкастингом, а тих, хто виготовляє подкасти – подкастерами….

Але. Адаптація назв до певної мови – нелінійний процес. Чому б і не підкаст українською? Якщо українському вухові миліше чути «плейлист», а не англомовне  «плейліст», яке сприймається як русизм, то чому підкаст не може стати українським відповідником? Врешті, мова теж любить мовні жарти, а раптом за сотню років «телефін» замість «телефон» та «диктофін» замість «диктофон» теж стануть нормою?

Мовне питання, до речі, спливло і під час свіжого подкасту з Володимиром Зеленським. Під час підготовки до інтерв'ю виникла дискусія щодо мови спілкування. Лекс Фрідман, який має українське коріння і знає російську,  запропонував провести інтерв'ю російською мовою. Проте Володимир Зеленський наполіг на використанні української або англійської, підкреслюючи важливість української мови як державної та російської як мови агресора. «Вони німі», – сказав президент.

БАТЬКО ПОДКАСТІВ, ПОДБАТЬКО…

«...з літаком вартістю 16 мільйонів доларів, прив’язаним до моєї дупи, і радіоконтентом наступного покоління, який звучить у моїх вухах, я лечу в майбутнє», – саме так розпочав своє мовлення перший у світі випуск подкасту. Daily Source Code (DSC), чи українською «щоденний початковий код» був подкастом Адама Каррі, відомого як «Podfather», «Подбатько», якого і вважають першовідкривачем подкастингу. Далі це перше у світі подкаст-шоу отримало і своє гасло: «Живіть своїм життям із пристрастю і, поки воно триває, насолоджуйтесь своєю свободою». І справді, – свобода – одне із базових понять подкастингу. Геть обмеження, краватки, формати!

Подбатько, Адам Каррі у своїй студії, 2024 рік. Фото: Вікіпедія

Перший-перший випуск (який можна послухати ось тут) першого подкасту було опубліковано 13 серпня 2004 року як живе шоу, яке розробники програмного забезпечення могли використовувати для тестування свого програмного забезпечення. У цьому подкасті Каррі розповідав про своє життя, ділився новинами та враженнями, включав музику та інші звукові ефекти.

І почалось подкастингство:  всього лише 20 років тому, в час коли в Україні тривав Помаранчевий майдан і йшла боротьба за свободу політичного вибору, в США починалась нова ера – ера свободи вибору контенту. 

КОМУ І КОЛИ З УКРАЇНСЬКИХ ПОДКАСТЕРІВ ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ ДАСТЬ ІНТЕРВ’Ю?

Вагомість подкастерства і подкастерів не варто недооцінювати. Політики, науковці, бізнесмени, філософи, спортсмени, актори, стендапери та музиканти – відомі публічні діячі залюбки приймають запрошення поговорити із впливовим подкастером.

Подкасти це робота і одинаків, і великих медіакомпаній. Фото: УП

В Україні ця сфера створення контенту теж активно розвивається. Є рейтинги, є окремі платформи для акумуляції подкастів, є своя «пригодована» аудиторія, існують лідери у цій сфері і навіть своя подкастерська премія. Втім, є свої «але»… Попри значну потенційну аудиторію, вона лише призвичаюється до цієї форми. Кількість слухачів подкастів в Україні залишається низькою, а ринок явно недооцінений. Пояснити це можна кількома факторами: певною осторогою до нового у суспільстві, відсутністю культури слухання, недостатньою орієнтованістю на український культурний та медійний продукт. 

Закиди на зразок «немає цікавого» можна одразу відкинути як непродуктивні, сьогодні український сегмент подкастингу включає всі можливі напрямки – від розважальних шоу до музичних. Просто треба поцікавитись.

Подкаст американця з українським корінням Лекса Фрідмана має понад 4,5 мільйона підписників, а загальна кількість переглядів відео перевищує 500 мільйонів. Зірковим цей подкастер став завдяки протекції Ілона Маска, який своїм твітом посприяв просуванню Фрідманового творіння. Так стають зірками у медіа.

За два дні інтерв'ю із Зеленським набрало на ютуб-платформі Фрідмана вже понад 2 мільйони переглядів. І хоча зрозуміло, що розмова була більше орієнтована на американського споживача, у недалекому майбутньому хотілося б вірити, що популярні саме українські політики та публічні діячі не цуратимуться ходити в гості і до українських подкастерів. Популяризувати цей медійний напрям значно продуктивніше, аніж телеграм-проєкти. Так само як важливо популяризувати читання, так само важливо популяризувати слухання.

І ПРО УКРАЇНСЬКІ ПОДКАСТИ

Що послухати, подивитись-почитати українською? Кількість українських подкастів величезна. Зорієнтуємо за популярністю. Станом на січень 2025 року, за даними Apple Podcasts, до топу україномовних подкастів входять: 

Тіло говорить – подкаст, присвячений темам здоров'я, саморозвитку та психології.

ЦЕЙВО ПОДКАСТ – авторський проєкт Василя Байдака, де обговорюються різноманітні теми з гумором та іронією.

Фінансова терапія – подкаст, що допомагає розібратися у фінансових питаннях та покращити особистий добробут.

Багатий внутрішній світ – обговорення тем саморозвитку, психології та духовного зростання. 
Саморефлексії – подкаст Марії Куравської, що зосереджується на особистісному розвитку та рефлексії.
В Україні існує премія для подкастерів «Слушно». Орієнтуючись на її переможців теж можна обрати собі до смаку. Тож у 2024 році журі і слухачі відзначили такі українські подкасти:
Єдина в Україні нагорода для подкастерів «Слушно»

Гран-прі: «Перефарбований Лис» – подкаст, який досліджує психологію українців через літературу.

Найкращий подкаст про бізнес: «Не під запис» – подкаст, де менеджерка та комунікаційниця говорять про різні інформаційні кейси, які зазвичай не обговорюють під запис.

Найкращий подкаст про науку: «Буде тобі наука», де обговорюють проблемні питання науки.

Незалежний подкаст: «Чумаки» – подкаст про біг. І не лише про спорт.

ДЕ СЛУХАТИ?

Існує чимало платформ, де можна вибрати подкаст до смаку:

YouTube Music – завдяки широкій аудиторії та зручному інтерфейсу, YouTube Music є однією з провідних платформ для прослуховування подкастів в Україні.

Apple Podcasts – ця платформа залишається популярною серед користувачів пристроїв Apple, пропонуючи велику бібліотеку подкастів різної тематики.

Spotify – завдяки інтеграції музики та подкастів, Spotify приваблює широку аудиторію, надаючи доступ до численних українських та міжнародних подкастів.

Megogo – власне українська платформа, яка окрім відеоконтенту, пропонує розділ з подкастами, зокрема українською мовою.

SoundCloud – хоча ця платформа більше відома як музичний сервіс, багато українських подкастерів використовують її для розповсюдження свого контенту.

Мають свої подкасти і «Українська правда», «НВ» та інші медіакорпорації. «Укрінформ» теж серед числа таких.

Сторінка подкастів Укрінформу

Щоправда, розділ «Подкасти» Укрінформу поки наповнений випусками річної давнини. Однак нам є куди рости, а вам – слухати й дивитися. На платформі  Spotify вас чекає подкаст, який пропонує більше, аніж матеріали інформаційної агенції у текстовому варіанті  – «Розмови, які (не) стали текстами».

Зрештою, секрет успіху подкастів – у їхній здатності поєднувати сучасні технології, гнучкість формату та потребу людей у якісному контенті, який можна споживати у зручний для них спосіб. А ще – свободу з українським присмаком, яку ми з вами так цінуємо. Час слухати своїх.

Подкастерка Ярина Скуратівська, Київ