Дмитро Поляков, заступник директора компанії «Українська бронетехніка»
Україна навчилася виготовляти адекватну відповідь на гібридну війну
- Раніше український ОПК переважно зосереджувався на виробництві бойових машин для роботи на передньому краї бойових дій, а також на транспортних автомобілях, які використовувалися для перевезення особового складу в другому ешелоні. У сучасних умовах, коли більшість конфліктів протікають не як зіткнення двох регулярних армій, а однією зі сторін виступають так звані «партизани» (повстанці), роль машин MRAP стає все більш важливою. В умовах ведення гібридної війни, коли в тилу намагаються діяти диверсійно-розвідувальні групи, особовий склад збройних сил може бути атакований у будь-який час, за будь-яких умов і частіше усього із застосуванням фугасів та легкої стрілецької зброї. Машини класу MRAP застосовуються при переміщеннях особового складу по територіях, де діють різні іррегулярні формування, для перевезення особового складу в умовах підвищеної терористичної небезпеки, для постачання віддалених опорних пунктів і гарнізонів та в інших подібних випадках. Сьогодні попит на такого класу авто зростає, і головною причиною цього є захист солдата. Життя бійця та його здатність вести бойові дії у сучасних умовах є пріоритетом для наших конструкторів.
«ВАРТА» НА ВАРТІ ЖИТТІВ УКРАЇНСЬКИХ СОЛДАТІВ
- Агресивний зовнішній вигляд вашого броньовика вражає, а як щодо інших конструкційних особливостей та технічних характеристик?
- Наші конструктори тривалий час вивчали сучасні тенденції і відштовхувались від класичної конструкції машин MRAP, які здебільшого мають великий кліренс (дорожній просвіт), броньовану капсулу з V-подібним дном, що повинно надійно протистояли осколкам і давати змогу ефективно розсіювати енергію вибуху, та потужне не дорожнє шасі. Воно повинно дозволяти без будь-яких проблем і в будь-яких умовах роботи надійно перевозити особовий склад. Авто має оснащуватися також потужним дизельним двигуном і трансмісією зі знижувальним або підвищувальним рядом, блокуваннями, тобто усіма «гаджетами», що дають змогу впевнено керувати автомобілем по пересічній місцевості.
- Чи пройшла «Варта» сертифікацію в Україні?
- У лютому та березні 2016 року наш автомобіль, згідно з постановою Кабінету міністрів України № 345, пройшов відомчі випробування і впевнено подолав усі елементи надскладних танкових трас у військових навчальних центрах Гончарівська та Десни.
- А як щодо захисту бійців, чи надійно захищатиме їх українська броня?
Якість української броні не поступається західним аналогам
- Україна має давні традиції бронетанкового будування та виробництва броньованих листів. Якість української броні не поступається західним аналогам. Як ви побачили, бронекапсула «Варти» сконструйована у V-подібній формі на усю довжину автомобіля, що дає змогу розсіювати осколки у випадку підриву міни або фугасу. Ще одним, не менш важливим елементом MRAP є спеціальні сидіння, які мають поясну підтримку, підголовники спеціальної конструкції, п'ятиточкові ремені безпеки, які щільно тримають бійця у кріслі в разі вибуху. Найголовніше, вони мають спеціальні декомпресійні елементи, які компенсують навантаження під час вибуху, зменшують травматичну небезпечність.
- Що ви маєте на увазі?
- Фізіологію людини не змінити. Під час вибуху людина отримує кінетичне навантаження, що передається через конструктивні елементи автомобіля, у результаті людина на певний час опиняється у своєрідному стані невагомості. Організм людини у цьому стані розслаблений. Тому саме під час різкого падіння тіла бійця у повній бойовій викладці на дно бойового автомобіля і відбуваються компресійні травми рухомо-опорного апарату. Щоб уникнути цього, кожне сидіння бронеавтомобіля було обладнано демпферними вставками, які суттєво зменшують дію цих факторів на солдата.
- А хто є виробником цих чудо-сидінь?
- Сидіння вироблені з деталей, частково придбаних за кордоном, а частково з деталей, виготовлених на вітчизняних підприємствах, зібрані вони у нас в Україні. Ми намагаємося мінімізувати вміст імпортних комплектуючих, але існує лінійка запчастин і деталей, які поки ми не можемо виробляти, їх ми вимушені купувати в іноземних партнерів, провідних світових виробників, які сертифіковані за стандартами НАТО, враховуючи стратегічний курс України на вступ до НАТО та ЄС.
- А чим може озброюватися автомобіль?
- Наш автомобіль не відноситься до бойових машин, він є спеціалізованим авто, призначеним для перевезення особового складу. На цьому ми ставимо акцент під час усіх наших переговорів, нарад та засідань із замовниками з Міноборони, Нацгвардії та МВС України. Машина MRAP за своїми конструктивними особливостями та призначенням не може мати низький профіль, тому й не пристосована для бойових дій на передньому краї фронту. На лінії зіткнення у першому ешелоні повинна воювати важка броньована гусенична військова техніка: танки, БТР або БМП. Відтак потреби у озброєнні бронеавтомобіля важким озброєння немає. Проте бойовий модуль для захисту особового складу їй потрібен, адже вона виконує завдання з перевезення особового складу у зоні, де розташовані блок-пости, опорні та тилові пункти, з супроводження колон забезпечення, конвоїв. Наші конструктори вважають, що для виконання завдань за призначенням достатньо буде крупнокаліберного кулемета, калібру 12,7 мм. У той же час, ми готові на вимогу замовника встановити на бронеавтомобілі бойові житлові або нежитлові модулі. Зокрема, це можуть бути важкі модулі з ракетами ПТУР, або модулі більш легкої конструкції з кулеметами калібрів 7,62, 12,7 або 14,5 мм (КПВТ).
- А як щодо перевезення поранених. Чи можна «Варту» використовувати для цього?
- Загалом проект багатофункціональний. Представлений у Парижі зразок є основою для цілої лінійки автомобілів. Перш за все, це транспортний автомобіль, це його лінійне призначення. Як варіанти, не виключається використання для евакуації поранених із районів небезпеки і безпечну зону. У дійсний час ми спільно з партнерами розглядаємо питання створення командно-штабної машини. Фахівці-зв'язківці вже оглянули й оцінили наш автомобіль. Існує кілька варіантів його компонування у цьому статусі. Розроблені варіанти використання авто для спецназівців. Наприклад, спецназу поліції, де немає необхідності у специфічних функціоналах, необхідних для військових з регулярних армійських частин. Зокрема, для КОРДу (спецпідрозділ МВС України). У січні ц.р. ми завершили виконання замовлення МВС і поставили для цього спецпідрозділу 10 броньовиків. КОРД лише формується, тому така партія дозволить йому оволодіти навичками використання «Варти» і рухатися далі.
- Сьогодні ринок вже пропонує подібні аналоги. Які переваги саме вашого проекту ви виокремили би передусім?
- По-перше, це бронеавтомобіль українського виробництва, а це робочі місця, участь українських виробників, традиційне розуміння проблем МОУ, МВС і дуже щільний контакт із кінцевим користувачем. Серед іншого, хотілося би відзначити, що завдяки аналізу зразків провідних виробників і використанню усіх сильних сторін українського автомобілебудування, вдалося досягти синергії, використати кращі розробки. Вийшов зразок, що об'єднав кращі характеристики MRAP.
Водії добре обізнані з цим типом шасі, уміють їх технічно правильно експлуатувати, обслуговувати, робити ремонт. Якщо говорити про броньовану капсулу, то усіма штатними стандартами та мобілізаційними потребами, у т.ч. озброєнням, спорядженням та обладнанням, вона забезпечена. Ми також підігнали обладнання під українського солдата.
- Що ви маєте на увазі?
- Наприклад, попри стандарти НАТО, ми вимушені були сидіння висувати на 10 см вперед, наші солдати почуваються комфортніше у кріслах за своїх західних союзників. Конструктори встановили фільтро-вентиляційну установку для вентиляції та очищення повітря усередині капсули, оскільки авто має бійниці для ведення бою. Цього немає на західних зразках. Ми поставили систему витяжки порохових газів.
ГОЛОВНА ЦІЛЬ - ВИХІД З УКРАЇНСЬКОЮ МАШИНОЮ НА ЗОВНІШНІ РИНКИ
- Які ваші очікування від участі у Eurosatory-2016?
- Наша ціль - вихід на зовнішні ринки. Завдання мінімум ми виконуємо. Ми беремо участь у тендерах і виграємо їх на внутрішньому ринку в МОУ та МВС. Сьогодні пройшов перший день виставки, і нашим авто зацікавилися іноземні делегації. Зокрема, з міністерств оборони Брунею та Єгипту. Вони досить ретельно вивчали характеристики автомобіля, і ми вже досягнули попередніх домовленостей відвідати ці країни і міністерства для обговорення питань співпраці. Як правило, все піде за класичною схемою: нас попросять привезти авто, щоб його випробувати у майбутньому середовищі експлуатації, побачити, як вона себе поводитиме у жаркому або тропічному кліматі; я сподіваюся на краще.
- Я бачив біля «Варти» і західних журналістів та фоторепортерів?
- Так. Журналісти підходять, питають, фотографують і фотографуються на фоні «Варти».
- А чи зверталися до вас європейські партнери?
Готові співпрацювати із західними партнерами гнучко, але не на шкоду технічним характеристикам
- Існує зацікавленість у співпраці й серед західних виробників. Ми провели кілька зустрічей із європейськими виробниками комплектуючих деталей і шасі також. Зокрема, у нас заплановані переговори з представниками ТАТРи для використання їхнього шасі на «Варті». Це чеське підприємство зараз виробляє унікальне шасі для військових машин, це достатньо надійне й потужне шасі. Враховуючи свій досвід співпраці з іншими виробниками, ТАТРа пропонує широкий спектр компонентів за участю інших виробників, що робить продукт гнучким та мотивує партнерів до кооперації. Нагадаю, що наша компанія - це скоріше виробниче об'єднання, у якому працюють військові конструктори, які знають вимоги і стандарти, з одного боку, з іншого - наші партнери - це підприємства, які присвятили свою діяльність серійному випуску броньованих автомобілів, тому наш продукт відповідатиме 100% вимогам замовника. Ми готові співпрацювати із західними партнерами гнучко, але не на шкоду технічним характеристикам.
- Україна є воююча країна, чи підвищує цей фактор, як би це не лунало цинічно, інтерес до проекту?
- Сьогодні багато відвідувачів запитували, чи брала участь машина у бойових діях. Країна воює, давай подивимося на неї.
- Чи брала «Варта» участь у бойових діях?
- Так, один зразок переданий на фронт і несе службу в одному з батальйонів у зоні АТО. Ми постійно на контакті з офіцерами та солдатами по ній. Відгуки є.
- Тобто, зворотній зв'язок таки існує?
Різниця між бойовими порядками військ і офіцерами та генералами, які працюють у штабах, поступово стирається
- Так це головне для розвитку, немає його - не буде нової генерації авто. Наша машина призначена для військових, тому їхнє бачення, вимоги та оцінки для нас дуже важливі. Не хочу нікого ображати, але головне - є думка та враження саме тих людей, які воюють і виконують завдання у зоні бойових дій. Ця думка нам важливіша, ніж думка генералів, що ухвалюють рішення. Але хочу підкреслити, що насправді різниця між бойовими порядками військ і офіцерами та генералами, які працюють у штабах, поступово стирається. В штаби прийшли генерали, які воювали на фронті. Вони зараз очолюють ключові управління після того, як самі пройшли через АТО.
- А хто є вашими партнерами в Україні?
- Це конструкторське бюро «Екопроф», яке опікується розробкою автомобілів та конструкторською документацією, і підприємство «Реформ», яке виготовляє безпосередньо авто і виконує роботи по броні.
- Які країни можуть стати вашими замовниками?
- Це Північна та Центральна Африка, Близький Схід, АТР, але доведеться машину адаптувати для кожного регіону.
- Як ви співпрацюєте з зовнішніми ринками, шукаєте контакти партнерів напряму?
- В Україні існує система, яка передбачає, що уся робота подвійного та прямого військового призначення ведеться спецекспортерами, з якими традиційно співпрацюють військові аташати за кордоном. Ми вимушені працювати через спецекспортерів. У нас тісні ділові відносини з Укрспецекспортом та Укрінжмашем. Є порозуміння.
- Дякую за відверту розмову.
Розмову вів Роман Сущенко, Париж