Стамбульський Teknofest: Безпілотники, літаючі авто та юні винахідники

Фоторепортаж

Організатори підтримують ідею проведення цього фестивалю й в Україні, бо їй є що показати

Стамбульська осінь цього року багата на виставки. Наприкінці серпня з розмахом тут провели міжнародну оборонну виставку IDEF 2021. Весь минулий тиждень в аеропорту Ататюрка тривала виставка аерокосмічної техніки та технологій TEKNOFEST. У листопаді – відбудеться оборонна аерокосмічна виставка SAHA Expo.

Втома від пандемічного року посприяла популярності TEKNOFEST – фестиваль відвідало близько 800 тисяч гостей. Площа 450 тисяч квадратних метрів на території аеропорту Ататюрка в Стамбулі дала змогу і продемонструвати все заплановане, й дотриматися пандемічних обмежень.

В організації та заходах взяли участь сім міністерств, більше десятка відомств та директоратів, понад два десятки вишів. Свої стенди представили такі флагмани наукової й технічної думки, як Baykar Makinа, Roketsan, Aselsan, Havelsan, TUSAŞ, Turkish Aerospace Industries, Türksat, STM та інші.

БЕЗПІЛОТНИКИ НА ГРЕБЕНІ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ХВИЛІ

Чи не найбільшу увагу на виставці було приділено безпілотникам. Досягнення Туреччини в розробці БПЛА – беззаперечні. Своїми безпілотниками в Україні відома передусім компанія Baykar Makinа, що виробляє Bayraktar TB2 та Akıncı. Нею керують брати Байрактари – Сельчук та Халюк, перший – технічний директор, другий – генеральний. Фестиваль аерокосмічної техніки та технологій TEKNOFEST – це їхня ідея, яка полягає в тому, щоб і продемонструвати вже досягнуте, і зацікавити та «запалити серця» майбутніх зірок інженерії й технологій, які розвиватимуть почате, працюючи на благо батьківщини.

Один із конкурсів на виставці – розробка безпілотних літальних апаратів. Учасників у цій номінації – чи не найбільше. Як відзначають у Baykar Makinа, колись компанія налічувала шість працівників, нині їх більше 1,5 тисячі. Все розпочалося зі сміливої ідеї та бажання її втілити, а успіх прийшов у результаті наполегливої праці, неминучої боротьби з помилками, пошуку їх вирішення та співпраці. Так було створено БПЛА Bayraktar TB2 i Akıncı, які нині відомі в усьому світі.

Цьогоріч Akıncı, який є прикладом успішної співпраці України й Туреччини у військово-технічній галузі – адже на ньому стоять двигуни українського виробництва, – вразив демонстраційним польотом спільно з літаком Hürkuş виробництва турецької авіаційної компанії TUSAŞ. Організатори таким чином прагнули продемонструвати, наскільки безпілотні технології пішли вперед.

Фото: haber.aero

Демонстраційні польоти також уперше продемонстрували одномоторний турбореактивний літак Hürkuş, БПЛА Aksungur та універсальний вертоліт Gökbey виробництва компанії Turkish Aerospace Industries.

Розробники вертольота Gökbey, який здійснив свій перший політ три роки тому, створили його з перспективою на майбутні потреби – вертоліт можна адаптувати під вимоги як військових, так і цивільних потреб.

Авіація – найвидовищніша й найгучніша частина виставки. Авіаційні шоу пілотів легендарних підрозділів Türk Yıldızları та Solo Türk було видно далеко за межами аеропорту Ататюрка, де вони відбувалися.

ДІТИ В НАУЦІ: НОВИХ ЕЙНШТЕЙНІВ ШУКАЮТЬ У РАЙОННИХ ШКОЛАХ

Матеріальний чи освітній рівень батьків не має бути на перешкоді реалізації їхніх талановитих дітей. З таким підходом задумували TEKNOFEST. Взяти участь можуть усі, хто має креативні ідеї та намагається втілювати їх у життя. За лаштунками – це річна робота, яка складається з подачі заявок, попереднього відбору проєктів, безпосереднього їх представлення, самих змагань та оцінок журі, які оголошують уже в ході фестивалю.

Номінацій цього року було більше 30. Позмагатися могли розробники безпілотних літальних, підводних апаратів і сільськогосподарських безпілотних машин, літаючих авто, двигунів, симуляторів, електромобілів, роботаксі, ракет, технологій енергозбереження, комунікацій, біоінновацій, штучного інтелекту та інші.

У павільйонах, на відміну від злітної смуги, над якою вирували авіашоу, – спокійно й відносно тихо. Приміщення схожі на величезні лабораторії, де миготять лампи, рухаються неймовірного дизайну механізми, а за пультами управління сидять не сивочолі в окулярах науковці, а діти та підлітки.

На прохання розповісти про свій проєкт – жоден з учасників не вкладався ані в пару речень, ані в пару хвилин. Більшість працювали над своїми дітищами від кількох місяців до року. При знайомстві кажуть спершу назву команди, а вже потім свої імена. Командний дух – ще одна ідея TEKNOFEST. Зі слів розумієш: усі ці юні винахідники дуже пишаються своїми спільними творіннями й беззастережно впевнені, що вже зараз їхні винаходи – це те, що служитиме людству в майбутньому.

Дітей для участі у виставці супроводжували вчителі. Викладач школи райцентру Нурдагі провінції Газіантеп розповів, що створена ними система покращення рівня засвоюваності знань і організації освітнього процесу – не потребує особливих витрат, але демонструє свою ефективність, бо створена не вчителями, а дітьми, які покладаються передусім на свої потреби та розуміння – як удосконалити навчання. «Аби взяти участь у фестивалі, ці діти вперше летіли на літаку. Тут вони побачили наживу те, що раніше могли побачити лише по телевізору. Дух фестивалю – це те, що стане їх мотивацією в майбутньому», – ділиться враженнями викладач Хюсеїн Сихат.

Таких дітей тут сотні, заявки на участь у конкурсах цього року подали близько 200 тисяч. Приймали їх і з-за кордону. Як розповів міністр промисловості та технологій Мустафа Варанк (міністерство разом з T3 Vakfı виступило організатором фестивалю), підтримка проєктів, що пройшли етап попереднього відбору, склала $850 тисяч, призовий фонд для нагородження найкращих проєктів, обраних журі, – $600 тисяч.

Українці цьогоріч брали участь у міжнародних перегонах дронів. Три спортсмени – Стефан Дацік, Іван Олійник та Юрій Лесик представляють Українську асоціацію дрон-перегонів. Що дають такі змагання? По-перше, це можливість змагатися з кращими. По-друге – побачити досягнення та визначити для себе нові цілі. Тренування є запорукою успіху в цих змаганнях. Наші спортсмени вірять, що скоро й в Україні з’являться стаціонарні треки для дрон-перегонів.

TEKNOFEST-РОЗВАГИ: ПЕРЕЖИТИ ЗЕМЛЕТРУС ТА ПЕРЕКИНУТИСЯ В МАШИНІ

Окрема атракція фестивалю – симулятори. Компанія Havelsan встановила симулятор льотної кабіни, де кожен бажаючий міг сісти за штурвал та відчути себе в ролі пілота. «Хоч як кермували, все одно зустрілися з землею. Добре, що це не справжній літак», – сміється дідусь Алі, який привів на виставку двох онуків.

Управління запобігання й ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій (AFAD) Туреччини представило симулятор землетрусу силою 7 балів за шкалою Ріхтера. Перед тим, як починає трусити, проводять короткий інструктаж дій під час справжнього землетрусу. Завдання для всіх, хто відважився відчути на собі коливання, – злізти з дивана на підлогу, сісти навшпиньки та закрити голову руками. Не всім це вдається з першого разу.

Дорожня поліція запрошувала на симулятор ДТП, коли автомобіль перевертається на бік, а потім і догори дригом, перебуваючи в таких положеннях близько хвилини. Мета цієї освітньої атракції – дати відчути в наближених до реальних умовах, яку роль відіграють паски безпеки та наскільки міцно тримають водія й пасажирів, захищаючи від ушкоджень.

Ще один представлений поліцією та стамбульським муніципалітетом проєкт – павільйон з інтерактивними стендами, що демонструють шкідливий вплив наркотиків на здоров’я й життя. «Живі» фото та відео показують наочно зміни як ззовні, так і всередині організму, спричинені вживанням наркотичних речовин.

Під білим куполом планетарію говорили про космос, підкорення просторів Всесвіту людиною, можливості людського тіла долати земне тяжіння та перебувати поза гравітацією, а також про те, як стати космонавтом. Найсміливіші мали змогу політати в аеротрубі. Взагалі, з огляду на кількість космічних розваг для дітей, Туреччина пов’язує своє й їхнє майбутнє щонайменше з підкоренням нових планет і галактик.

Деякі компанії, окрім ознайомлення зі стендами, запрошували молодь на стажування та участь у конкурсі на вакантні посади. Дефіциту в заявках не було. Почати своє кар’єрне зростання на фестивалі пропонували головний директорат цивільної авіації, Baykar Makinа, Turkish Aerospace Industries та інші.

Аби щонайбільше молоді завітало на фестиваль, від найближчої станції метро організували безкоштовний трансфер. Ближче до вихідних діти в супроводі вчителів приходили цілими класами. Вхід вільний для всіх, за попередньою реєстрацією на сайті. Єдина вимога для відвідувачів – дотримання епідвимог. При вході всім, хто вирішив зняти маску (а таких було небагато), просили повернути її на місце.

У вихідні, аби потрапити на виставку, доводилося чекати біля входу, черги вишиковувалися й перед павільйонами. Загалом TEKNOFEST 2021 відвідало близько 800 тисяч людей. Могло бути й більше – пандемія завадила.

Наступного року TEKNOFEST 2022 проведуть наприкінці вересня у Самсуні, що на Чорноморському узбережжі Туреччини. Організатори підтримують й ідею проведення цього фестивалю за кордонами Туреччини, зокрема в Україні. Кажуть, Україні є що на TEKNOFEST показати – і на рівні вже реалізованих проєктів, і на рівні стартапів та розробок, що можуть взяти участь у конкурсах. Алгоритм втілення цієї ідеї той самий: від сміливого задуму і бажання його реалізувати, через наполегливу працю – до успіху. Сприяння та допомогу в організації з турецького боку – гарантують.

Ольга Будник, Анкара–Стамбул

Фото автора

Перше фото: milligazete.com.tr