7 особливостей автомобільного ринку ФРН. Які авто купують сьогодні німці
Якими стали підсумки минулого року для німецьких автобудівників
Автопром Німеччини підбиває специфічні підсумки 2021 року: падіння продажів, зростання прибутку, бум уживаних авто, зміна лідера в преміум-сегменті, 43% машин з альтернативними моторами.
Стрімкі зміни структури попиту на тлі вкрай низьких продажів внаслідок гострого дефіциту комплектуючих при зростанні цін і прибутків. Так можна дуже коротко охарактеризувати вельми специфічні підсумки 2021 року для німецького автомобільного ринку і автопрому ФРН.
НАЙГІРШИЙ ПОКАЗНИК ЗБУТУ АВТОМОБІЛІВ ВІД ЧАСУ ОБ'ЄДНАННЯ НІМЕЧЧИНИ
Перша особливість минулого року: відбулося чергове зменшення найбільшого автомобільного ринку Європи.
Кількість зареєстрованих у ФРН нових легкових машин зменшилася проти і так вже досить слабкого попереднього року ще на 10% і склала 2,62 млн одиниць, повідомило Федеральне автотранспортне відомство (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA). Це найгірший валовий показник від часу об'єднання Німеччини у 1990 році.
Водночас знизився і експорт німецьких автомобілів, тож з конвеєрів автозаводів на території ФРН зійшло приблизно 3 млн автомобілів – як мінімум на 10% менше, ніж роком раніше.
BMW ОБІГНАВ MERCEDES-BENZ У ПРЕМІУМ-СЕГМЕНТІ
Таке різке падіння виробництва і збуту значною мірою викликане другою специфічною особливістю останніх приблизно півтора років – безпрецедентним дефіцитом комплектуючих, перш за все – мікрочіпів, який виник через порушення глобальних ланцюжків поставок під час пандемії.
З цією проблемою зіткнувся весь світовий автопром, всюди заводам довелося тимчасово зупиняти конвеєри, проте у Німеччині автобудівники постраждали від цих перебоїв більшою мірою, ніж в інших країнах. Такого висновку дійшло дослідження, проведене під керівництвом професора Фердинанда Дуденгеффера (Ferdinand Dudenhöffer), директора дослідницького інституту CAR (CAR-Center Automotive Research) у Дуйсбурзі.
У жовтні 2021 року на головному заводі BMW у Мюнхені почалося серійне виробництво електромобіля BMW i4
Однак, концерн BMW впорався з цією кризою, схоже, краще, ніж його головний конкурент Mercedes-Benz. У будь-якому разі, автобудівник з Мюнхена повідомив, що встановив у 2021 році фірмовий рекорд зі збуту, продавши по всьому світу понад 2,2 млн автомобілів, завдяки чому вийшов на перше місце у глобальному преміум-сегменті, залишивши позаду Mercedes-Benz, продажі якого впали на 5% - до 2,05 млн одиниць, і Audi.
ЧЕРЕЗ ДЕФІЦИТ МІКРОЧІПІВ ПОДОРОЖЧАЛИ НОВІ АВТОМОБІЛІ
Попри зниження валових показників, більшість німецьких автобудівників закінчило рік, ймовірно, з хорошими і навіть високими фінансовими результатами. Докладні звіти з'являться пізніше, однак, наприклад, для Audi перша половина минулого року виявилася рекордно прибутковою, а у жовтні компанія підвищила прогноз норми прибутку на весь рік.
Мікрочіпи: маленькі деталі створили світовому автопрому великі проблеми
Річ у тому, що в умовах дефіциту чіпів цей автобудівник, як і його конкуренти, встановлював наявні мікросхеми насамперед на найбільш дорогих і прибуткових моделях. До того ж через вимушене скорочення виробництва попит на ринку перевищив пропозицію, замовлені машини довелося чекати часом місяцями, і це дозволило автобудівникам не лише відмовитися від різних знижок для покупців, а й підвищити ціни на свою продукцію.
ЗРОСТАННЯ ЦІН НА УЖИВАНІ АВТОМОБІЛІ В НІМЕЧЧИНІ
Ще однією особливістю минулого року став бум уживаних автомобілів і помітне зростання цін на них на німецькому та інших ринках, викликаний знову-таки скороченням виробництва нових машин через брак комплектуючих. У результаті фінансовий підрозділ концерну Volkswagen налаштувався на найвищий річний прибуток у своїй історії, оскільки зіткнувся з великим попитом на ті автомобілі, які клієнти повертали після закінчення лізингових контрактів.
Зростання цін на уживані машини різко підвищило прибутковість автомобільного лізингу
Такі дво- або трирічні автомобілі охоче купували, зокрема, численні фірми. Зазвичай вони купують або беруть в лізинг для своїх співробітників нові автомобілі, проте в умовах дефіциту не змогли або не захотіли чекати. Тут слід враховувати, що в Німеччині корпоративні клієнти відіграють вкрай важливу роль на автомобільному ринку. Так, у 2021 році, за даними відомства KBA, 65,4% усіх нових автомобілів було зареєстровано на юридичних і лише 34,6% – на фізичних осіб.
ДВИГУНИ ВНУТРІШНЬОГО ЗГОРЯННЯ СТРІМКО ЗДАЮТЬ ПОЗИЦІЇ У ФРН
Однак чи не ключовою особливістю минулого року на автомобільному ринку Німеччини стала прямо-таки стрімка зміна структури попиту на різні типи двигунів. Популярність машин з гібридними і електричними моторами зростала буквально щомісяця, а авто з двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ) продовжували здавати позиції.
Особливо це стосується дизельних моторів. Лише кілька років тому приблизно кожна друга зареєстрована в Німеччині нова легкова машина працювала на дизелі. У 2021 році – вже тільки кожна п'ята (20%). Водночас частка бензинових моторів скоротилася з 46,7% у 2020 році до 37,1%, свідчить статистика KBA. В результаті традиційними двигунами внутрішнього згоряння були оснащені минулого року лише 57,1% нових автомобілів.
Гібридними моторами оснащені тепер автомобілі багатьох виробників, у тому числі Porsche Panamera
Відповідно, майже 43% легкових машин, які вперше виїхали у 2021 році на дороги ФРН, мали альтернативні двигуни. Найбільш затребуваними у цьому сегменті залишалися автомобілі з різними гібридними технологіями, які поєднують ДВЗ і електромотор. Їх продажі зросли на 43% і досягли майже 754,6 тисяч одиниць або 28,8%. При цьому 325,4 тисяч склали плагін-гібриди PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), у яких електромотори заряджаються не під час руху, а за допомогою кабелю від мережі.
Водночас продажі повністю електричних автомобілів BEV (Battery Electric Vehicle) зросли за рік на 83,3%, досягли майже 356 тисяч і забезпечили частку в 13,6%. Отже, електромобілі BEV купували минулого року в ФРН дещо частіше, ніж плагін-гібриди PHEV.
Щодо автомобілів з альтернативними двигунами, які працюють на газі, то вони залишаються на німецькому ринку маргіналами, причому змагання між зрідженим (LNG) і стисненим (CNG) газом останній явно програє.
Так, збут нових авто, які використовують стиснений природний газ, упав більш ніж на 45% до 3916 одиниць, що становить частку ринку нових машин у 0,1%. На цьому тлі зростання продажів автомобілів на зрідженому газі на 54,6% до 10 118 одиниць виглядає успіхом, хоча частка цього типу двигунів не перевищила на німецькому ринку і 0,4%.
SUV - НАЙБІЛЬШ ЗАТРЕБУВАНИЙ У НІМЕЧЧИНІ КЛАС АВТОМОБІЛІВ
Зі статистики KBA також зрозуміло, що у Німеччині скорочується сегмент класичних автомобілів середнього класу. Німецькі покупці дедалі частіше обирають або більш дорогі, або істотно дешевші моделі. В результаті у 2021 році в ФРН в умовах падаючого ринку зростали, з одного боку, продажі мініавтомобілів, а з іншого – машин представницького класу і SUV.
Перехрестя в Берліні. На дорогах німецьких міст дедалі частіше зустрічаються автомобілі класу SUV
При цьому кожен четвертий новий автомобіль (25,4%) відносився до класу SUV, що показує: міські позашляховики – найбільш затребуваний наразі у Німеччині тип легкових автомобілів, незалежно від виду двигунів.
VOLKSWAGEN ЗАЛИШАЄТЬСЯ ЛІДЕРОМ АВТОМОБІЛЬНОГО РИНКУ ФРН
Якщо говорити про бренди, то давня особливість німецького ринку – тут незмінно лідирує Volkswagen. У 2021 році його частка серед нових авто склала 18,7%. З вироблених на території ФРН марок з найбільшим скороченням продажів зіткнулися Ford (мінус 35%) і Mercedes-Benz (мінус 25,7%), а з найбільшим приростом – Smart (+49,7 %) і Opel (+10,7 %). Серед імпортованих машин найбільшу частку на ринку нових машин мали Skoda (5,7%), а також Seat, Hyundai і Renault (усі троє близько 4%). У електромобілів Tesla і Polestar зростання продажів склало відповідно 138% і 153%.
І останнє: згідно KBA, найпопулярнішими в Німеччині кольорами нових автомобілів є сірий/сріблястий з часткою майже в 30%, чорний (майже 25%) і білий (понад 21%).
Перше фото: Jochen Tack