В Україні 76% вчителів принаймні раз користувалися штучним інтелектом
В Україні 76% вчителів хоча б раз використовували у роботі штучний інтелект.
Про це свідчать результати опитування вчителів та школярів про досвід та використання ШІ в освітньому процесі, які оприлюднило Міністерство освіти та науки, передає Укрінформ.
"Практично всі опитані вчителі чули про сервіси ШІ. Водночас 7 із 10 користувалися принаймні одним із них за останні пів року. Загалом 76% опитаних учителів хоча б раз користувалися ШІ — половина з них мала позитивний досвід взаємодії. Кожен другий учитель вважає, що ШІ змінить освітній процес у найближчі роки", - йдеться у повідомленні.
Опитані освітяни зазначали, що використовують сервіси ШІ для підготовки до занять, створення тестів для домашнього завдання, під час уроків, для перевірки знань учнів і навіть у позакласній роботі.
Активно інструменти ШІ на уроках використовують як учителі точних дисциплін (інформатики, фізики, математики), так і гуманітарних — англійської мови, зарубіжної літератури, історії та української мови.
Згідно з дослідженням, 37% вчителів так чи інакше залучали школярів до використання ШІ, а 49% планують зробити це в майбутньому. Натомість у блоці анкети про бажання радити технологію іншим 39% опитаних не планують напряму рекомендувати учням використовувати ШІ в навчанні.
Найпопулярнішим сервісом штучного інтелекту (ШІ), з яким добре знайомі обидві аудиторії, став ChatGPT. При цьому учні частіше за вчителів відзначали, що знайомі з цим сервісом.
Другим популярним серед опитаних є інструмент ШІ від проєкту «На Урок» - про цей сервіс знають 49% опитаних учителів та 35% учнів. І педагоги, і школярі значно менше обізнані з такими відомими міжнародними сервісами ШІ: Grammarly, Bard Google, Midjourney, Notion AI та Stable Diffusion, констатують у МОН.
Зазначається, що школярі продемонстрували вищий рівень обізнаності про ШІ та його використання в освітньому процесі, ніж учителі. 91% опитаних школярів знають про ШІ-сервіси, а 85% хоча б раз їх використовували, третина з них робить це мінімум щотижня. Водночас 6 із 10 учнів уже використовували сервіси ШІ для підготовки домашнього завдання. Також приблизно 40% зазначають, що використовували ШІ в роботі на уроках (зокрема, для виконання самостійних робіт).
За інформацією МОН, в окремих анкетах діти анонімно зізнавалися, що користуються інструментами ШІ для списування, здебільшого для підготовки завдань із гуманітарних дисциплін. Утім, порівняно з іншими ця мета використання ШІ серед учнів посідає останнє місце за популярністю. Деякі діти пояснювали, що штучний інтелект допомагає генерувати текстові заголовки або ідеї, якими вони надалі користуються для власної творчої роботи. Також ШІ помічний під час конспектування та уточнення даних, які було упущено на уроці, що, на думку дітей, значно економить їхній час. Окрім навчання учні використовують ШІ для систематизації інформації, саморозвитку, пошуку ідей тощо.
Дослідження проведене Projector Creative & Tech Institute та Малою академією наук України за підтримки дослідницької компанії Factum Group Ukraine та за інформаційної підтримки МОН.
Опитування проводилося онлайн та тривало протягом вересня-жовтня 2023 року. У ньому взяли участь понад 3 тисячі українців: 1747 учителів та 1443 учні 8-11 класів. Анкети розповсюджували через базу розсилки Малої академії наук України та партнерських освітніх організацій, а також на сторінках організаторів дослідження і МОН у соцмережах.