На Закарпатті презентували нову атракцію – велодрезину на Боржавській вузькоколійці
На Хустщині презентували "Боржавську велодрезину" – атракціон працюватиме у селі Приборжавське на частині легендарної Боржавської вузькоколійки.
Про це повідомляють у Фейсбуці Закарпатської обласної ради, передає Укрінформ.
"27 грудня Агенція регіонального розвитку (АРР) Закарпатської області презентувала запуск атракціону "Боржавська велодрезина" у с. Приборжавське Хустського району", – йдеться у повідомленні.
Як зазначається, проєкт профінансовано за кошти державного бюджету, отримані за Програмою секторальної підтримки – Підтримка регіональної політики України. Його мета – розвиток Боржавської вузькоколійки через створення та промоцію туристичної атракції "Боржавська велодрезина" у Довжанській територіальній громаді. А також – розвиток туристичного потенціалу громади за допомогою збереження історико-культурної спадщини Закарпаття.
"Тішуся, коли цікаві та перспективні проєкти втілюються громадами у життя. А ще так недавно, цього літа, залізничники намагалися демонтувати частину Боржавської вузькоколійки від Іршави до села Приборжавське. Однак місцеві мешканці не дали розібрати колії, залучивши Закарпатську облраду, аби зберегти історичну колію", – прокоментувала керуюча справами Закарпатської обласної ради Мирослава Ливч.
За її словами, модель велодрезини розробила і виготовила закарпатська «Кузня Зейкан». Від виникнення ідеї до виготовлення прототипу минуло лише два місяці.
Як повідомляється, на першому етапі такі туристичні транспортні засоби плануються запустити від Приборжавського до Білок, а в перспективі – до Іршави.
Ділянка колії, на якій втілено туристичний проєкт, не експлуатується з 2006 року – тоді востаннє тут був локомотив з вантажними вагонами. Спочатку вузькоколійку передали на баланс ОДА, потім – у власність територіальних громад.
Боржавська вузькоколійка містить 5 дільниць, вводилася в експлуатацію поступово з 1908 до 1911 року. Головна її функція полягала у тому, щоб перевозити деревину з Полонини Боржава у Закарпатську низовину. Також залізницю, що до 1923 року була приватною, від початку використовували і для пасажирських перевезень. Протяжність колії раніше становила 123 км, частину з яких добудували після Другої світової війни, але низку дільниць вже розібрали, тож пасажирське сполучення є тільки на 44 км. Ширина колії – 750 мм (проти 1520 мм звичайної української колії). Швидкість потягу – лише 15 км на годину, що дає змогу роздивитися усі закарпатські гірські краєвиди.
На більшості дільниць Боржавської вузькоколійки пасажирське сполучення припинилося у середині 1980-х років, а в середині 1990-х стало занепадати і вантажне, адже підприємства, що обслуговувала вузькоколійка, закривалися.
Зараз пасажирські перевезення відбуваються лише на гілці Виноградово – Хмільник – Іршава.
У сусідній із Закарпаттям Угорщині є кілька десятків вузькоколійок, що використовуються переважно з туристичною метою. В Україні їх усього кілька – у Закарпатській та Івано-Франківській областях, на Рівненщині та Кіровоградщині.
Фото: Закарпатська облрада