Електромобілі у Європі: податкові пільги, безкоштовні парковки, зарядка на замовлення
Для підвищення попиту на електрокари європейські країни застосовують широкий спектр стимулів, зокрема й фінансових
На дорогах України щороку з'являється все більше електромобілів. Ця тенденція характерна для всіх європейських міст. Наскільки ж популярна нова технологія у країнах ЄС та скільки нових електрокарів щороку виїжджає на автошляхи?
Хоча загальні цифри на ринку електрокарів у країнах ЄС у порівнянні зі звичайними автомобілями поки не достатньо високі, але інтерес помітно зростає, а інфраструктура - розширюється. За даними Європейської асоціації виробників автомобілів, торік кількість зареєстрованих у ЄС електромобілів зросла вдвічі. Так, згідно зі звітом, протягом 2015 року в Євросоюзі було зареєстровано близько 146 161 електрокарів у порівнянні із 69 996 таких авто у 2014 році.
Лідером називають Нідерланди. Тут протягом 2015 року поставили на облік 43 441 авто (у порівнянні із 14 805 протягом 2014 року). Далі слідують Велика Британія (28 715 авто; у 2014 - 14 608), Німеччина (23 481 авто; у 2014 - 13 118), Франція (22 867 авто; у 2014 - 12 497).
Серед країн, які не є членами ЄС, але входять до Європейської економічної зони, виділяється Норвегія, де торік зареєстрували понад 33 тисячі електрокарів.
Більше того, якщо поглянути на статистику з точки зору частки електрокарів на ринку продажу авто, то тут топ-5 країн дещо інший. За даними Європейської обсерваторії альтернативного палива, Норвегія є абсолютним лідером. Тут, у 2015 році, частка електрокарів (як повних електрокарів, так і гібридного типу) на ринку сягнула понад 23%. На другому місці із значно нижчим показником - Нідерланди - 9,9%. Далі йдуть Ісландія - 3,9%, Швеція - 2,5%. На п'ятому місці Данія - 2, 4%.
Водночас, у Німеччині, яка вважається країною з найбільшим автомобільним ринком Європи, частка продажів електрокарів склала 0,8%.
Для заохочення покупців та збільшення попиту на електрокари європейські країни застосовують різноманітні стимули, зокрема й фінансові. У багатьох країнах покупці можуть розраховувати на податкові пільги або субсидії.
Так, у Норвегії, за інформацією місцевої асоціації електромобілів, починаючи з 90-х років, здійснили цілу низку поетапних кроків, щоб зробити купівлю електромобіля більш привабливою. Наприклад, для електрокарів скасували імпортний та щорічний реєстраційний збір, ввели нульову ставку ПДВ, скасували податок для корпоративних авто. Водіям електрокарів дозволили не сплачувати за платні дороги та надали право користуватися смугами для міського транспорту.
У Нідерландах покупці електромобілів звільняються від сплати податку при реєстрації (BPM) та збору за користування дорогами (MRB).
Уряд Німеччини обіцяє покупцям cубсидії у 4 тисячі євро при купівлі електромобіля та 3 тисячі при купівлі гібриду. Франція пропонує “еко-бонуси” покупцям транспорту з найнижчими викидами - до 6 300 євро.
За даними Європейської асоціації виробників автомобілів, різні податкові заохочення також існують у Греції, Австрії, Великій Британії, Португалії та інших країнах.
Ще один важливий аспект стимулювання попиту на електромобілі - це розвиток зручної інфраструктури, за допомогою якої власник може без проблем зарядити автомобіль. Наприклад, у Нідерландах практично на кожному підземному паркінгу можна знайти кілька місць, відведених спеціально під електромобілі, де можна не лише запаркувати, але й зарядити своє авто. Крім того, у містах можна знайти велику кількість окремих зарядних станцій, розташованих прямо на вулицях. Наприклад, у Гаазі - місті з населенням трохи більше 500 тис. осіб - нараховується близько 500 станцій зарядки, ще 500 місцева влада планує встановити протягом найближчих років. Водій електрокара може припаркувати автомобіль та за допомогою власного кабеля приєднати до станції. Сплатити за заправку можна за допомогою картки-абонемента.
Цікавим у цьому плані є досвід Амстердама. Місцева влада підійшла до питання за принципом “де немає електромобілів - не потрібні заправки, але й де немає заправок - там немає автомобілів”. Тож тепер кожен власник електромобіля може направити онлайн запит про встановлення станції зарядки. Крім того, місцеві спеціалісти аналізують, як і коли найактивніше використовуються зарядні станції, щоб оптимізувати інфраструктуру. Так заправки з'являються у місцях, де це найбільш зручно для користувачів. Крім того, місто надає субсидії для придбання електромобілів службам доставки, таксі, службам пасажирських перевезень.
У центральній частині британської столиці, де знаходяться основні туристичні пам'ятки, власники електрокарів можуть розраховувати на безкоштовне паркування в певних місцях, а також безкоштовну 4-х годинну зарядку автомобіля. Мешканці району також не мають сплачувати за дозвіл на паркування.
Загалом, одним із серйозних факторів збільшення кількості автомобілів можна назвати свідому політику багатьох європейських країн, направлену на збільшення кількості електромобілів на дорогах. У деяких країнах обговорюються і вкрай амбітні плани - так, у Норвегії презентували пропозицію Національного транспортного плану, за яким усі нові автомобілі до 2025 року мають мати нульовий рівень викидів, а у голландському парламенті підтримали пропозицію починаючи із 2025 дозволяти продаж виключно автомобілів із нульовим рівнем викидів. Німецький уряд запускає програму, завдяки якій сподівається збільшити кількість електромобілів на дорогах практично у десять разів, довівши їх кількість до півмільйона.
Марина Гонта, Гаага