Місцеві вибори у Польщі: активний старт дворічного виборчого марафону
У неділю ввечері з перших оголошених екзитполів стане зрозуміло: чинна влада посилить вплив на місцях чи опозиція перерве негативний політичний тренд останніх трьох років
У неділю поляки йдуть до виборчих урн, аби віддати свої голоси за депутатів місцевих рівнів, а також мерів, бургомістрів та війтів населених пунктів. Ці вибори відрізняються від усіх попередніх, доволі млявих виборів, значною активністю партій та головних дійових осіб польської політичної сцени.
САМОВРЯДУВАННЯ ЯК ОСТАННІЙ ФОРПОСТ ОПОЗИЦІЇ
На завершення кількамісячного передвиборчого марафону глава польського уряду і за сумісництвом обличчя правоконсервативної коаліції "Об’єднана правиця" Матеуш Моравецький у п’ятницю ввечері заявив, що в неділю відбудуться "найважливіші вибори за останні роки". І він має рацію. Ці вибори для влади й опозиції будуть своєрідним тестом і закладенням міцного фундаменту перед подальшими виборчими баталіями тривалістю у півтора року. Так, навесні 2019 року відбудуться вибори до Європарламенту, восени – парламентські вибори, а ще через півроку – президентські вибори. Графік щільний і дуже напружений. Місцеві вибори є першим етапом тривалої виборчої кампанії в Польщі, а добрий старт, як відомо, часто стає запорукою подальшого успіху.
Ці вибори є ще дуже важливими з іншого приводу. Органи місцевої влади загалом можна вважати останнім форпостом опозиції. Більшість мерів великих міст у Польщі є незалежними або представниками опозиції, а в 15-ти з 16-ти сеймиків воєводств (аналог українських облрад) більшість має колишня провладна коаліція "Громадянської платформи" і Польської селянської партії. Зрозуміло, що ця ситуація не влаштовує політиків правлячої "Об’єднаної правиці". Після перемоги у президентських та парламентських виборах в 2015 році соратники Ярослава Качинського хочуть закріпити свій статус правлячої сили значним посиленням свого впливу у регіонах. Тим більше, що місцеве самоврядування у Польщі має дуже значні повноваження. Недарма у Польщі популярним є вислів, що мер міста несе відповідальність лише перед прокурором і Богом. Іншими словами, органи центральної влади мають дуже обмежений вплив на дії місцевої влади, зокрема і в питанні витрат із місцевих бюджетів. Іншою справою є партійна вертикаль. Мер міста чи сеймик воєводства можуть ухвалювати рішення, які можуть збігатися з партійними інтересами, або ж партія це зможе використати у своїх цілях.
Найбільша опозиційна сила – "Громадянська коаліція" ліберальних партій також дуже зацікавлена у тому, аби на місцевих виборах зупинити переможну ходу влади і зрештою після двох програшних кампаній відчути смак перемоги. Якщо влада не зможе значно посилити своє представництво на місцях, то це буде аргументом для опозиційних сил, аби оголосити вибори своєю перемогою і поворотним пунктом у ставленні поляків до чинної влади у країні.
СИНЕРГІЯ ВЛАДИ ЧИ ЗМІЦНЕННЯ ОПОЗИЦІЇ?
Останні соцопитування з одного боку оптимістичні для влади, а з іншого можуть викликати в оточенні Качинського деяку тривогу. Згідно з дослідженнями кількох соціологічних центрів, поляки усе ж більше підтримують кандидатів від правлячої сили: "Об’єднана правиця" на місцях набирає на 5-10% голосів більше, ніж найближчий конкурент – "Громадянська коаліція", до якої входять ліберальні партії "Громадянська платформа", "Сучасна", а також ліве угрупування "Польська ініціатива". Утім, тенденція упродовж останнього місяця не була сприятливою для влади: їхня відсоткова перевага знижувалася, а опозиції навпаки – зростала.
Не дуже оптимістичними для влади виглядають і баталії за посади мерів великих міст. У восьми найбільших містах Польщі кандидати від влади далеко не є фаворитами. Найбільш показовою є баталія у Варшаві між кандидатом від опозиції, колишнім заступником глави МЗС Польщі Рафалом Тшасковським, і представником влади – чинним заступником міністра юстиції Патриком Які. Попри значну підтримку державного апарату, Які усе ж поступається Тшасковському приблизно на 10%. І навіть якщо переможця не буде визначено у першому турі, то у другому, 4 листопада, перевага представника опозиції може стати ще більш очевидною.
У передвиборчій агітації "Об’єднана правиця" використовувала аргументи, що ситуація у країні після приходу до влади правоконсервативної коаліції покращилася для "простих людей", зросла кількість різноманітних соціальних програм. Водночас влада продовжувала критикувати опозицію, наполягаючи, що вона змарнувала шанси на покращення життя поляків під час свого правління в 2007-2015 роках. Представники "Об’єднаної правиці" використовували також аргумент, що завдяки перемозі провладних кандидатів на місцях, буде досягнуто позитивної синергії між державною і місцевою владою, що покращить реалізацію багатьох регіональних проектів.
Натомість опозиційні сили під час кампанії наполягали, що чинна влада намагається позбавити регіони частини повноважень, здійснюючи приховану централізацію. Крім того, зверталася увага на те, що правляча коаліція часто незаслужено приписує собі різні здобутки і вводить виборця в оману брехнею і маніпуляціями. Подекуди опозиції навіть вдалося змушувати представників влади, зокрема і прем’єра Моравецького, спростовувати слова, сказані ним під час передвиборчих віче.
Із суботи до закриття виборчих дільниць у неділю ввечері у Польщі запанувала передвиборча тиша. З перших оголошених екзитполів стане зрозуміло: чинна влада посилить вплив на місцях або опозиція вперше за три роки досягне позитивного для себе результату. Безперечно, для усіх гравців польської політичної сцени це буде важливим вихідним пунктом для подальших баталій за парламент і посаду президента.
Юрій Банахевич, Варшава
Перше фото: altaba.az