Київ–Варшава: наступний рік принесе ще більше викликів

Найперший маркер відносин у 2019 році – рішення КС Польщі щодо “української” поправки до закону про ІНП

Рік, що минає, в українсько-польських відносинах можна назвати роком вичікування, роком фактичного замороження безпосередніх контактів на найвищому рівні й втрачених сподівань, у першу чергу в площині складної історії. Але попри те, це був також і рік активної підтримки Варшавою позиції Києва на міжнародній арені у контексті російської агресії, санкцій проти Росії чи протидії “Північному потоку-2”.

2019 рік може бути роком значних викликів у польсько-українських відносинах. І лише від політичної еліти та активної частини громадськості залежатиме, чи він не стане гіршим за поточний.

МИНУЛЕ ДАЛІ ДІЛИТЬ

Про те, що відносини на найвищому рівні між Україною й Польщею не виглядають найкращим чином, свідчить хоча б суха статистика. Упродовж 2018 року не відбулося жодного візиту до Києва чи Варшави на рівні президентів, прем’єр-міністрів чи голів парламентів. Президенти зустрічалися або при нагоді на міжнародних зібраннях, наприклад у Вільнюсі, Мюнхені чи Брюсселі, або розмовляли по телефону.

Петро Порошенко та Анджей Дуда під час Всесвітнього економічного форуму у Давосі, 26 січня 2018 року

На рівні глав урядів ця співпраця була ще скромнішою: Гройсман і Моравецький за рік провели лише одну телефонну розмову. Не бачився в цьому році також голова Верховної Ради Парубій з маршалками Сейму та Сенату Кухцінським та Карчевським. Щоправда, більш інтенсивною була співпраця на трохи нижчому рівні – віце-прем’єрів, віце-спікерів чи глав МЗС. Але погодьмося, контакти на найвищому рівні ніхто не відміняв. Їх відсутність є сигналом: відносини однозначно не є ідеальними.

Анджей Дуда під час візиту до селища Олика (Волинська область) з нагоди 75-річчя Волинської трагедії / Фото: volynnews.com

Президенти Порошенко і Дуда усе ж могли зустрітися в цьому році в Україні чи Польщі за нагоди чергової річниці Волинської трагедії, що минула в липні. Однак, польська сторона не відгукнулася на ініціативу української: президент Польщі самостійно відвідав місця пам’яті поляків на Волині, тим часом коли його український колега перебував кількадесят кілометрів далі, з польського боку кордону. Історія ділить, і саме вона є причиною низького рівня співпраці між обома столицями. Після різкого загострення у двосторонніх відносинах в історичній площині, що сталося у квітні 2017 року в результаті руйнування українського місця пам’яті у Грушовичах під Перемишлем, ситуація відтоді не змінилася. Варшава наполягає на необхідності відновлення ексгумацій польських жертв в Україні, Київ хоче бодай символічних жестів у вигляді відбудови хоча б одного з кількох українських місць пам’яті, знищених невстановленими донині вандалами упродовж 2014-2016 років.

Петро Порошенко під час церемонії вшанування пам'яті українців, які загинули від рук польських "селянських батальйонів" та підрозділів Армії Крайової у 1944 році, село Сагринь, Польща, 8 липня 2018 року

2018 рік не приніс вирішення цих проблем, а, навпаки, ще обтяжив їх додатковими. Зокрема, на початку року у Польщі було ухвалено зміни до закону про Інститут національної пам’яті, якими, між іншими, введено покарання за злочини українських націоналістів проти громадян Польщі упродовж 1925-1950 років. Щоправда, практично відразу президент Польщі звернувся до Конституційного суду країни з проханням оцінити конституційність положень цього закону. У суді розгляд цієї справи кілька разів переносився. Очікується, що 17 січня суд усе ж прийме рішення у справі “української” поправки в законі про ІНП Польщі.

Крім того, проблема неочікувано виникла довкола персони голови Українського товариства у Любліні Григорія Купріяновича. Після його публічної промови в липні у Сагрині (українське село, знищене польським підпіллям в 1944 році) люблінський воєвода Пшемислав Чарнек, який є представником центральної влади в регіоні, подав на етнічного українця до прокуратури за зневагу польського народу. На днях прокуратура офіційно закрила справу проти Купріяновича, не знайшовши в його словах складу злочину. Однак, як зауважує сам Купріянович, осад і побоювання висловлювати свою думку серед місцевих українців в Польщі залишилися.

Григорій Купріянович

Не можна оминути увагою й проблему скульптур кам’яних левів на Личаківському кладовищі у Львові, до яких останнім часом приковується увага, особлива з боку “патріотично налаштованої” польської молоді. Декілька разів на кладовищі запалювалися файєри і були спроби зірвати фанерні плити, якими закриті ці леви. У Львові віддавна триває суперечка про те, чи леви мають бути на Личакові й чи польська сторона законно повернула їх на це місце у грудні 2015 року.

РИЗИКИ СЬОГОДЕННЯ ОБ’ЄДНУЮТЬ

На щастя, не лише на історичну проблематику спираються відносини між країнами. Спільний кордон довжиною понад 500 кілометрів і глибокі міжлюдські контакти, зокрема чинник значної трудової міграції до Польщі, теж значною мірою формували в цьому році порядок денний двосторонніх відносин. Кордон поки що теж складно віднести до активу польсько-українських стосунків. Довгі черги на автомобільних пунктах пропуску є багаторічною проблемою, яка тільки поглиблюється. Здається, що обидві сторони це розуміють, однак поки що не видно реальних дій у напрямку її вирішення. Можливо, ситуація почне змінюватися у наступні роки, коли почнуть будуватися нові пункти пропуску та модернізуватися вже існуючі. Проте, це точно не перспектива найближчого року.

Пункт пропуску через українсько-польський кордон "Краковець - Корчова"

Фактор української трудової міграції до Польщі, яка різко зросла за останні кілька років, змушує реагувати як Київ, так і Варшаву і координувати між столицями певні кроки. Польща намагатиметься в наступному році ухвалити нове міграційне законодавство. Поки що передчасно оцінювати, яким воно буде в остаточному вигляді. Але можна припустити, що воно спрямовуватиметься на подальшу лібералізацію ринку праці для іноземців з-за меж ЄС, серед яких значна більшість – українці, і призупинення можливого відтоку іноземної робочої сили далі на Захід.

У свою чергу, зі збільшенням кількості українців, у Польщі різко зросла потреба у задоволенні їхніх потреб як культурних, так і цілком приземлених – необхідності виготовлення чи отримання різного роду документів. Тому, нагальною є необхідність розширення мережі українських консульських установ в Польщі. Вже прийнято рішення про відкриття п’ятого генконсульства України – у Вроцлаві, яке має запрацювати в 2020 році. Крім того, й далі розширюватиметься мережа почесних консульств України в Польщі, які часто виконують роль культурно-промоційних осередків України в РП.

Вже давно визріла необхідність створення у Польщі Українського інституту, який би координував і допомагав в організації різних культурних заходів – концертів, фестивалів, виставок. Є очікування, що такий український центр буде створено вже найближчим часом. У будь-якому разі приміщення під нього у Варшаві є, необхідно лише провести в ньому капітальний ремонт.

Радбез ООН

Справжнім променем світла в українсько-польських відносинах в цьому році була підтримка Варшавою Києва у питанні російської агресії. Польща на всіх можливих рівнях – засіданнях Радбезу ООН, де вона в 2018-2019 роках є непостійним членом, форумах ЄС, НАТО та ОБСЄ звертає увагу на порушення Росією територіальної цілісності України. Без сумніву, саме рішуча позиція Варшави у багатьох випадках сприяла ухваленню більш конкретних визначень у різноманітних резолюціях. Зрозуміло, що Варшава це робить з цілком прагматичних міркувань – дії Росії є загрозою для всього регіону, також і для Польщі. Тим не менше, Варшава є справжнім союзником Києва в цьому питанні, і навряд чи це зміниться.

Позитивною для України в цьому році можна вважати також економічну співпрацю, враховуючи, що український експорт до Польщі та країн ЄС зростає. Попри те, що українські та польські виробники сільгосппродукції часто є прямими конкурентами на європейському ринку, є все ж сподівання, що ця конкуренція перебуватиме у цивілізованих рамках і Варшава не намагатиметься адміністративними важелями протидіяти здоровій конкуренції на ринках ЄС.

Також дуже позитивною є співпраця у військовій та військово-технічній сферах. Україна та Польща разом проводять багато міжнародних навчань, зокрема і під егідою НАТО, польські військові інструктори на полігонах навчають українських військовослужбовців та допомагають реформувати українську армію. Еталоном тісної співпраці у військовій сфері є функціонування Польсько-литовсько-української бригади Литполукрбриг, яку зараз на ротаційній основі очолив українець, полковник Дмитро Братішко. Україна й Польща також розвивають ряд проектів у сфері оборонно-промислового комплексу. Тому, є небезпідставні очікування, що так само плідно ця співпраця виглядатиме й у 2019 році.

Польські військовослужбовці з ЛитПолУкрбриг крокують Хрещатиком під час урочистого військового параду

МАЙБУТНЄ НАСТОРОЖУЄ

Тим не менше, в українсько-польських відносинах наступний рік може бути складнішим, ніж 2018-й. Він може принести ряд нових викликів.

По-перше, йдеться про вибори, яких у наступному році буде аж чотири на обидві країни. Весняні вибори до Європарламенту й осінні парламентські – у Польщі та президентські й парламентські – в Україні можуть активізувати певні радикальні сили по обидва боки кордону. Деякі рухи та партії можуть спробувати розіграти “патріотичну карту”, аби здобути перед виборами додаткові бали у місцевого електорату. Можна не сумніватися, що допомогу їм в цьому намагатиметься надавати Росія – у різних формах та під різним соусом. Залишається сподіватися, що у головних політичних гравців, як в Україні так і в Польщі, вистачить здорового глузду розпізнати небезпеку і не втягуватися у сумнівні афери з негативним кінцевим ефектом.

По-друге, йдеться про ротацію на посадах послів в Україні та Польщі. Хоча посли і не формують політику держави, але ніхто не сперечатиметься з тим, що дуже багато залежить від того, яка конкретно особа представляє країну у тій чи іншій столиці.

2019-й є роком планової ротації для посла України в Польщі Андрія Дещиці. Поки що не відомо, хто його замінить на цій посаді.

Андрій Дещиця

Водночас, нещодавно стало відомо і про несподівану, позапланову ротацію на посаді посла Польщі в Україні: Яна Пєкло, який був послом в Україні лише трохи більше двох років, має замінити чинний заступник глави МЗС РП Бартош Ціхоцький, який відповідає за східну політику і політику безпеки. Попри запевнення Варшави, що таким чином підвищується ранг двосторонніх відносин і загалом зміна має принести позитивні ефекти, такий поспіх як і сама кандидатура на нового посла змушує замислитися: чи Польща бува не планує зміни своєї політики щодо України.

Ян Пєкло

Заступник глави МЗС Польщі Ціхоцький, на відміну від Пєкло, відомий своєю більш жорсткішою позицією щодо України, зокрема, в історичних питаннях. Про це свідчать його численні коментарі та інтерв’ю у ЗМІ, а також і пости у соцмережах. Можливо, у Варшаві вирішили, що посол Пєкло був занадто м’яким у захисті польських інтересів у Києві, тому є потреба направити політичного гравця, який більш рішуче відстоюватиме інтереси Польщі.

Бартош Ціхоцький. Фото: twitter.com/B_Cichocki

Власне, ця рокіровка вписується також у парадигму початку виборчих кампаній в Україні та Польщі. Для чинної польської влади перемога на українському напрямку може бути потрібною в рамках внутрішньополітичної боротьби напередодні виборів.

Але ці розрахунки можуть призвести й до протилежного ефекту. Вони вже принесли свої неочікувані результати. На захист Пєкло несподівано стали багато польських експертів та журналістів, яким українська тематика є близькою. Петицію до президента Польщі з проханням залишити чинного посла на своїй посаді підписало вже понад 200 осіб. Сам по собі збір підписів з такого приводу є безпрецедентним явищем, який вже набув резонансу як у Польщі, так і в Україні.

Звісно, що офіційна Варшава навряд чи відмінить своє рішення. Проте, підготовлену атмосферу довкола зміни посла навряд чи можна назвати комфортною, у першу чергу для Ціхоцького. Можливо, у майбутнього посла наступить певна рефлексія з цього приводу і він намагатиметься показати, що не є жорсткішим за свого попередника. Залишається очікувати на перші кроки нового польського посла в Україні, а також й українського в Польщі, призначення якого, очевидно, відбудеться вже після президентських виборів в Україні.

Першим маркером того, як виглядатимуть українсько-польські відносини в 2019 році, буде рішення Конституційного суду РП 17 січня у питанні “української” поправки до закону про ІНП. Якщо КС визнає, що положення треба змінити чи відмінити, то це буде позитивним сигналом для подальших польсько-українських відносин. Можливо, це розблокує і контакти на найвищому рівні. Натомість, якщо суд визнає їх повністю відповідними законодавству країни, то це означатиме, що Варшава поки що не готова на подальші кроки у напрямку примирення в історичній площині.

Аби переконатися, який із векторів розвитку відносин у цьому році переможе, залишилося почекати трохи більше двох тижнів.

Юрій Банахевич. Варшава

Перше фото: Hyser