Членство росїі в ООН: від сумнівів – до вигнання

Україна зробила перший крок, чого чекати далі?

У понеділок, 26 грудня, Міністерство закордонних справ України офіційно ініціювало процес позбавлення російської федерації статусу постійного члена Ради Безпеки ООН та виключення її з ООН загалом.

Що означає це документ? Які перспективи досягнення заявленої мети? Яких кроків чекати далі?

ЧОМУ РОСІЯ БОЇТЬСЯ ЛЕГІТИМІЗАЦІЇ СВОГО ЧЛЕНСТВА

Рівно рік тому, у грудні 2021 року, українська делегація в ООН вперше порушила з трибуни Генеральної Асамблеї питання статусу росії в Раді Безпеки, та й самій Організації.

російська федерація не береться легітимізувати свою присутність серед постійних членів Ради Безпеки ООН, оскільки проводить агресивну політику щодо інших держав і не може розраховувати на підтримку двох третин членів, як це передбачено статутом, заявив у грудні з трибуни Генеральної Асамблеї постпред України при ООН Сергій Кислиця.

Фото: UN Photo/Loey Felipe

«російська федерація протягом тридцяти років утримувала свої війська на чужих територіях, згодом окупувала їх, намагаючись незаконно анексувати, здійснювала воєнну агресію, збивала цивільні літаки, чинила грубі порушення прав людини на окупованих територіях, убивала тисячі іноземних військових і цивільних осіб, вела війни проти власного народу в Чечні й у сусідніх країнах», – виголосив тоді Кислиця – більш як за два місяці до повномасштабного путінського вторгнення в Україну.

Саме тому росія «всі ці довгі й криваві десятиліття так і не наважилася узаконити свою присутність у Раді Безпеки», зазначив він.

Кислиця нагадав – стаття 23 Статуту ООН проголошує, що постійним членом Радбезу є СРСР, а не російська федерація.

РОСІЇ В ДОКУМЕНТАХ ПРО ЗАСНУВАННЯ ООН НІКОЛИ НЕ ІСНУВАЛО

Укрінформ кілька разів порушував цю тему у своїх публікаціях, зокрема у статті «росія – самозванець у Раді Безпеки ООН?» за 6 січня цього року.

До складу ООН входять держави-засновниці організації й ті країни, котрі вступили в Організацію після 1945 року.

Серед засновниць ООН – Союз Радянських Соціалістичних Республік (припинив існування), Українська Радянська Соціалістична Республіка, яка пізніше змінила свою назву на Україна, Білоруська Радянська Соціалістична Республіка (Білорусь), Австралія, Бразилія, США, Індія, Греція, ФРН, Велика Британія, Китайська Народна Республіка (до 1971 року – Китайська Республіка) тощо.

Чимало країн припинили свої існування через їхній розпад на дрібніші державні утворення. Скажімо, Чехословаччина розділилася на Чехію та Словаччину. Союзна Республіка Югославія болісно розвалилася на шість держав. Союз Радянських Соціалістичних Республік – на п’ятнадцять. Усі нові держави вступили в ООН відповідно до порядку, передбаченого статутом.

Водночас стаття 23 Статуту ООН проголошує: «Рада Безпеки складається з п’ятнадцяти членів Організації. Китайська Республіка, Франція, Союз Радянських Соціалістичних Республік, Сполучене Королівство Великобританії й Північної Ірландії та Сполучені Штати Америки є постійними членами Ради Безпеки».

росії в переліку країн немає.

рф, яка вийшла з Договору про утворення Союзу Радянських Соціалістичних Республік і не була членом ООН, раптом зайняла місце неіснуючої держави. Більше того, всупереч Статутові ООН, стала виконувати роль Радянського Союзу в Раді Безпеки як її постійний член.

Проте жодного рішення ані про вступ РФ до ООН, ані про обрання її до Ради Безпеки Генасамблея не ухвалювала.

ГАНЕБНИЙ ФАКТ, НА ЯКИЙ ЗАПЛЮЩУВАЛИ ОЧІ

«Ми заявили на офіційному рівні свою детальну та аргументовану позицію, чому перебування росії в Радбезі ООН та в Організації загалом — нелегітимне. Ми надали детальні докази того, як 31 рік тому російська делегація, по суті, окупувала крісло СРСР в РБ ООН – держави, яка на той момент припинила своє існування – без жодних статутних підстав», – зазначив міністр закордонних справ Дмитро Кулеба, коментуючи заяву МЗС.

Він нагадав, що «зґвалтування» Статуту ООН відбулося шляхом простої зміни табличок «СРСР» на «російська федерація», наголосивши, що це грубе порушення пункту 2 Статті 4 Статуту ООН, який чітко визначає єдину легітимну процедуру набуття членства в Організації.

«Понад три десятиліття на цей ганебний факт просто закривали очі. Але Україна не буде мовчати. Сьогодні ми розпочали боротьбу за позбавлення росії статусу постійного члена Радбезу ООН. Ця боротьба не буде простою. Їй протидіятимуть, і не лише росія. Але ми не будемо миритися з брехнею та фальсифікацією. Завдання бувають складними, але немає нічого неможливого», – пояснив Кулеба.

Раніше заяву щодо нелегітимності перебування російської федерації в Організації Об’єднаних Націй та реформування ООН ухвалила Верховна Рада.

КОМПЛЕКСНИЙ ПРОЦЕС

Заява МЗС сформульована емоційно і переконливо. Очевидно, оприлюднюючи її, міністерство, мало кілька цілей.

По-перше, МЗС на офіційному рівні привертає увагу світової спільноти до проблеми нелегітимного перебування росії в Раді Безпеки та в ООН, викладає історію питання й наводить відповідні правові аргументи, посилаючись на Статут ООН, яким передбачено процедуру прийому нових членів, та на прецеденти щодо вступу до Організації.

У заяві зазначається, що не лише поява росії в ООН не відповідає процедурі прийому нових членів, а й саме її поводження суперечить Статутові ООН стосовно основного критерія членства – миролюбності. рф веде війни проти України та інших держав, ігнорує відповідні резолюції Генеральної Асамблеї, наказ Міжнародного суду ООН та інші документи, здійснює терористичну діяльність, розпалює міжнародні конфлікти, шантажує світ погрозами застосування ядерної зброї, голоду тощо.

По-друге, Україна закликає держави відновити застосування статуту щодо легітимності перебування російської федерації в ООН, позбавити її статусу постійного члена Радбезу та виключити з ООН загалом. Зазначається, що росія має пройти передбачену статутом процедуру, яка відновить статутне право кожної держави-члена проголосувати в Генеральній Асамблеї щодо доцільності прийняття російської федерації до складу ООН, оскільки цим правом вони не змогли скористатися 31 рік тому.

По-третє, МЗС наголошує на незворотності ухвалених раніше рішень Радою Безпеки ООН, незважаючи на нелегітимну участь у цьому росії. Ця позиція важлива з огляду на побоювання деяких країн щодо делегітимізації всієї діяльності Раді Безпеки, починаючи з 1991 року, у разі визнання незаконності перебування в ній росії.

По-четверте, зазначається, що Україна ініціює комплексний процес, спрямований на досягнення цілей цієї заяви, й готова до взаємодії з іншими країнами для спільного захисту Статуту ООН, тобто позбавлення росії членства в Радбезі та Організації.

ЩО ДАЛІ?

Діючі та колишні дипломати, з якими спілкувався кореспондент Укрінформу, зазначають, що нині МЗС, судячи з усього, розробляє план подальших дій реалізації заявленої мети.

Оскільки одного результату можна досягти різними шляхами, то, напевне, юристи та фахівці з міжнародного права розглядають кілька варіантів.

Для охоплення якомога ширшого кола країн, котрі підтримують цю ідею, може бути створений проєкт відповідної декларації, яку буде запропоновано підписати всім країнам-членам ООН. На основі декларації можна буде розробити механізм повного чи часткового відсторонення росії від членства в Радбезі.

Внести зміни до Статуту відповідно до процедури, що передбачена самим Статутом, - тобто виключити росію з Радбезу, не реально з двох причин. По-перше, виключення має здійснюватися у той самий спосіб, що й прийом: неможливо виключити з лав організації члена, якого ніколи до неї не приймали. По-друге, будь яка зміна Статуту має бути рекомендована Радою Безпеки ООН, а після того – необхідне ухвалення відповідного рішення на сесії Генеральної Асамблеї, причому двома третинами голосів, з подальшою ратифікацією рішення кожною з країн, що проголосувала «за». росія ніколи не пропустить такої «рекомендації» на Радбезі через право вето.

Через складність процедури останній раз зміни до Статуту ООН вносилися п’ятдесят років тому.

Деякі дипломати бачать можливість ухвалення відповідного процедурного рішення, яке ухвалюється щонайменше 9 з 15 членів Радбезу й не може бути заветоване.

Наприклад, може бути прийнята нота оскарження повноважень російської федерації в Радбезі ООН. Процедурним рішенням Радбезу або Генасамблеї до Міжнародного суду ООН може бути спрямовано запит щодо необхідності роз’яснення питання правомірності перебування рф у ООН і Раді Безпеки.

Ще один процедурний шлях, який може розглядатися як тимчасовий, оскільки не розв’язує проблеми присутності росії в ООН, – позбавлення її впливу на ухвалення рішень щодо України, оскільки рф є стороною конфлікту.

На думку експерта з міжнародного права професора Кембриджського університету Тома Ґранта, який у 2015 році написав книгу «Агресія проти України: територія, відповідальність та міжнародне право», в ООН можуть вчинити, як у Лізі націй 1939 року, з якої СРСР був виключений за війну проти Фінляндії.

В ООН також передбачено механізми часткового чи повного позбавлення повноважень держав у Генасамблеї чи Раді Безпеки, нагадує експерт. За всю історію ООН їх використовували кілька разів. З 1969 по 1984 рік представник ПАР не мав права виступати та брати участь в ухваленні рішень на засіданнях Генеральної Асамблеї через апартеїд у країні.

Рада Безпеки також може вдатися до таких процедурних рішень.

Таким чином через задіяння процесуального права ООН можна «заперечити присутність росії в Раді Безпеки», переконаний професор.

Члени Ради Безпеки мають можливість провести процедурне голосування щодо присутності росії на засіданнях РБ.

ПРОЦЕС ПІШОВ

У дипломатичних колах поки що сумніваються в можливості такого голосування найближчим часом. 2022 року членами є: США, Велика Британія, Франція, Китай, росія як постійні члени та Бразилія, Мексика, Ірландія, Норвегія, Кенія, Габон, Гана, Індія, Албанія, ОАЕ як обрані. У 2023 році місця Ірландії та Норвегії займуть Швейцарія і Мальта, замість Кенії буде Мозамбік, замість Індії – Японія. Експерти відзначають, що за таких розкладів набрати дев’ять голосів за процедурні рішення щодо відсторонення росії доволі складно.

Але, як казав один політик, процес пішов. Перший крок Україна зробила. Про цю проблему говорять у Європейському Союзі та в Конгресі США. За розроблення механізму призупинення членства росії в Раді Безпеки ООН через її агресію проти України виступає президент Європейської ради Шарль Мішель.

До Конгресу США внесено резолюцію із закликом до адміністрації президента Джо Байдена ініціювати процес виключення росії з РБ, хоча поки що у Вашингтоні не бачать способу призупинення членства рф в ООН. 

Нині Штати докладають усіх зусиль, аби ізолювати росію в міжнародних організаціях.

Проте саме порушення цієї теми в інформаційному просторі вже певною мірою делегітимізує присутність російської делегації в ООН. До позиції України у світі зараз активно прислухаються.

Це змушуватиме москву виправдовуватися, пояснювати, на яких підставах вона опинилася в Раді Безпеки.

І коли в очах світової спільноти членство рф викликатиме сумнів, то це неминуче відіб’ється на позиції країн та самої Генеральної Асамблеї, і її зрештою буде вигнано з ООН.

Володимир Ільченко