Євгеній Цимбалюк, Постійний представник України при міжнародних організаціях у Відні
Розраховуємо як на політичне, так і практичне залучення ОБСЄ до Формули миру
Агресією проти України росія порушила, окрім усього іншого, основоположні документи та принципи ОБСЄ. Попри це, російська федерація продовжує залишатися країною-учасницею Організації. І більше того, блокує її діяльність – не тільки в Україні, але й загалом. Вигнати порушника з ОБСЄ наразі не видається можливим – юридичного механізму для цього просто не існує.
Водночас делегація рф в ОБСЄ перебуває практично в ізоляції, адже абсолютна більшість країн-учасниць рішуче засуджують російську війну та стоять на стороні України. Роль російських дипломатів на засіданнях зводиться фактично до зачитування пропагандистських заяв – настільки безглуздих, що на них навіть ніхто не намагається реагувати. Більше того, керівництво Організації та країни-учасниці знайшли волю та спосіб долати російське блокування, про що свідчить запуск Програми підтримки для України. І це в умовах, коли минулий 2022 рік ОБСЄ існувала без затвердженого річного бюджету – через шантаж росії.
В інтерв’ю Укрінформу Постійний представник України при міжнародних організаціях у Відні Євгеній Цимбалюк розповів, що Україна та партнери наразі спрямовують зусилля на те, щоби ще більше ізолювати рф в ОБСЄ та обмежити її вплив на процеси. За його словами, навіть за нинішніх умов ОБСЄ продовжує відігравати значну роль для України та залишається потрібною, у Києві розглядають Програму підтримки як практичний елемент залучення ОБСЄ до імплементації Формули миру.
ОБСЄ ПРОДОВЖУЄ ВІДІГРАВАТИ ЗНАЧНУ РОЛЬ ДЛЯ УКРАЇНИ
- Євгенію Вікторовичу, розпочну з простого, але водночас важливого запитання – що дає нам ОБСЄ і чи потрібна Україні ця Організація у її нинішньому вигляді?
- Навіть в умовах сьогодення ОБСЄ продовжує відігравати значну роль для України – як у політичному, так і в практичному аспектах.
Організація, як багатосторонній форум постійного спілкування, залишається важливою з точки зору координації позицій та залучення підтримки для нашої держави, зокрема, щодо формування позитивної позиції урядів із надання Україні зброї, встановлення відповідальності рф, мирної ініціативи України тощо.
Важливим напрямом нашої роботи також є обмеження впливу росії в ОБСЄ. І зараз вже можна сказати, що російська делегації знаходиться практично в ізоляції – вони лише виголошують свої пропагандистські монологи під час засідань, але їм ніхто не вірить, з ними ніхто не вступає в дискусії та до них ніхто не дослухається. Політична роль російської делегації в ОБСЄ наразі практично ніяка. Єдине, що з огляду на існуючі формати та правила процедури, вони все ще можуть блокувати рішення Організації, які вимагають консенсусу держав-учасниць – і це вони постійно й роблять.
Крім того, ми розраховуємо, що за сприяння головування, генеральної секретарки та країн-партнерів ОБСЄ зможе відіграти провідну роль з точки зору підтримки Формули миру Президента України. При цьому не лише в плані політичної консолідації. Засновану нещодавно ОБСЄ Програму підтримки для України ми розглядаємо саме як практичний елемент імплементації українського мирного плану.
МАЙЖЕ ВСІ КОМПОНЕНТИ ФОРМУЛИ МИРУ Є ВАЖЛИВИМИ ДЛЯ ДІЯЛЬНОСТІ ОБСЄ
- Розкажіть, будь-ласка, детальніше про Програму та як вона стосується Формули миру.
- Як відомо, росія заблокувала всі польові місії Організації, які мали відношення до України. Це стосується і координатора проєктів ОБСЄ. Але потреба України у продовженні проєктної діяльності ОБСЄ залишалася, як і готовність головування, країн-учасниць та секретаріату нам допомагати та фінансувати цю діяльність. І тому питання було вирішене шляхом створення Програми підтримки для України у секретаріаті ОБСЄ та запровадження посади Спеціального представника головування ОБСЄ – координатора проєктів в Україні. Ми раді, що на цю посаду був перепризначений Генрік Вілладсен, який до цього вже керував проєктною діяльністю Організації в Україні, і керував ефективно.
Формально його офіс не є польовою присутністю ОБСЄ в Україні, він вважається лише представником головування. Але по суті для України це практично нічого не змінює – Меморандум про взаєморозуміння 1999 року між Україною та ОБСЄ залишається чинним, хоча, звичайно, ми готові до певного його оновлення.
До речі, зараз, як це визначено й у Меморандумі, втілюються лише ті проєкти, які визначить Україна й які нам потрібні. Немає такого, що якась країна виділяє кошти і диктує, який проєкт здійснюватиметься в Україні. Проєкти здійснюються виключно за нашого погодження. До того ж, усі вони обговорюються на новоствореній дорадчій раді, участь у якій беруть країни-донори, секретаріат, представник головування та Україна, і наша позиція там є визначальною.
І тому зараз у нас є змога практично імплементувати саме ті проєкти, які нам потрібні з огляду на Формулу миру. А практично всі її компоненти більшою чи меншою мірою мають важливість для діяльності, яку ОБСЄ зазвичай проводить у державах-учасницях. Зокрема, це стосується і продовольчої, і енергетичної, і екологічної безпеки, звільнення полонених і депортованих, відновлення територіальної цілісності України та світового порядку, припинення бойових дій і недопущення ескалації у майбутньому, повернення справедливості.
Важливими для нас є проєкти гуманітарного розмінування, реабілітації ветеранів та постраждалих від війни людей, протидії забрудненню навколишнього середовища, вирішення гуманітарних потреб, збільшення потенціалу національної поліції, підвищення кібербезпеки, боротьби з трафіком людей.
Щодо останнього згаданого пункту, то зараз, як відомо, дуже гострим є питання викрадення українських дітей та їх вивезення під надуманими підставами на територію росії. ОБСЄ тут теж може зробити і зробить свій внесок з точки зору як попередження цього злочину, так і його документування. Це важливо для повернення наших людей і для подальшого притягнення до відповідальності всіх причетних до цих злочинів. Сюди можна віднести і роботу Бюро з демократичних інститутів та прав людини, яке також здійснює свою діяльність у сфері захисту прав людини та долучається до фіксації злочинів та їх документування, доповнюючи роботу нашої юридичної системи, і Представника ОБСЄ з питань свободи ЗМІ, що виступає на захист журналістів, зокрема й затриманих російськими окупаційними адміністраціями.
Окремо хочу зазначити, що проєкти Програми разом із пріоритетом наближення миру відповідають євроінтеграційній стратегії України та нашому просуванню цим шляхом.
Загалом є близько 25 проєктів, частина з них вже затверджені, деякі ще ні.
Але низка країни вже вклала свої перші мільйони, і це дало змогу розпочати роботу.
- Скільки країн долучилося до Програми як донори і яким є загальний кошторис усіх проєктів?
- Багато країн долучилися у той момент, коли росія спробувала накласти вето на проєктну діяльність ОБСЄ в Україні. Внесок деяких держав є скоріше символічним, однак він чітко демонструє позиції цих країн щодо неприйнятності блокування з боку рф. Загалом же є кілька найбільших донорів – це ті країни, які нам в усьому допомагають, наші найближчі партнери.
Здійснення внесків лише розпочалося, і тому, якщо якась країна ще не зробила свій внесок, то, я впевнений, вона зробить це згодом. Адже політична підтримка продовження проєктної діяльності ОБСЄ в Україні – просто тотальна.
ОЧІКУЄМО НА ДОЛУЧЕННЯ ОБСЄ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ МИРНОГО ПЛАНУ УКРАЇНИ
- Україна очікує, що залучення ОБСЄ до імплементації Формули миру відбуватиметься через цю нову Програму підтримки чи також і в іншому вигляді?
- І чинний голова ОБСЄ, візит якого до України успішно відбувся 16 січня, і генеральна секретарка дуже добре знають про наші пріоритети та зроблений до них заклик з боку України з приводу імплементації Формули миру. Наша делегація додатково на своєму рівні під час зустрічей з керівництвом Організації доводить деталізовані можливі елементи залучення ОБСЄ.
Ми вбачаємо його подвійним: практичне – через проєктну діяльність в Україні, але й також у політичному плані. І коли я говорю про політичне залучення, то маю на увазі не лише заклики під час засідань чи створення коаліції держав на підтримку України. Хоча і це все має місце.
Ми очікуємо, що наші бачення Формули миру будуть враховані у щоденній діяльності Організації, у різних форматах та на різних форумах. Передусім мова йде про роботу всіх трьох комітетів Постійної ради – безпекового, економіко-довкільного та з прав людини, сфера діяльності яких має пряме відношення до окремих елементів мирного плану України. З огляду на це, ми покладаємо досить високі сподівання на головування, яке і визначає порядок денний та діяльність у цих комітетах.
Можу зазначити, що головування Північної Македонії у цьому плані йде нам на зустріч та відповідає нашим прагненням і побажанням, формуючи відповідний порядок денний).
Звичайно, російська сторона невдоволена із цього приводу і навіть вдається до відвертих погроз. З їхнього боку вже прозвучали висловлювання, що, мовляв, Північна Македонія не змогла винести уроки з нібито «неуспішного» Польського головування та продовжує його курс.
Насправді ж головування Польщі в ОБСЄ було дуже успішним! Неуспішним воно було лише для росії. Адже Польське головування чітко розставило все на свої місця, сказавши, що є агресія росії, і Україна – жертва цієї агресії.
ОБСЄ ПРОЖИЛА РІК БЕЗ БЮДЖЕТУ, ШАНТАЖ РОСІЇ НЕ ВДАВСЯ
- Реагуючи на цю чітку позицію Польського головування, росія заблокувала прийняття бюджету ОБСЄ на 2022 рік і, вочевидь, продовжить цей шантаж зараз і з Північною Македонією. Яка ситуація з фінансами?
- Для ОБСЄ була вже звичною ситуація, коли новий рік розпочинався без наявного бюджету. Як правило, протягом короткого часу він все ж ухвалювався. Позаминулого року був рекорд, коли бюджет було прийнято лише у серпні. І це була така надзвичайна ситуація. Хоча, як виявилося, надзвичайна ситуація насправді була минулого року, коли річний бюджет через позицію росії так і не було затверджено.
Водночас коли в Організації немає річного бюджету, то її діяльність фінансується на щомісячній основі. Це обмежує у плануванні, але сказати, що Організація померла через це – не можна. У минулому році ОБСЄ виконала всі свої головні завдання, відбулися не лише заплановані зустрічі, але й також були проведені додаткові спеціальні засідання Постійної ради, ініційовані Україною для розгляду російської агресії.
Тобто гроші знайшлися, і шантаж росії не спрацював. Секретаріат та головування продовжують виходити з принципових позицій, які відображені в основоположних документах ОБСЄ, і це не є предметом якогось там компромісу.
Зараз ми виходимо з того, що 2022 рік завершився і треба вже просто поставити крапку та закрити цю сторінку, зафіксувавши у тому чи іншому вигляді формально здійснені видатки.
Але, звичайно, Організація не може постійно працювати у такому режимі. І наразі перед нами наступна проблема – це бюджет на 2023 рік. Переговори із цього приводу ведуться вже головуванням Північної Македонії.
ВИКЛЮЧИТИ РФ ІЗ ОБСЄ НАРАЗІ НЕ МОЖНА, ТРЕБА ПОСИЛИТИ ЇЇ ІЗОЛЯЦІЮ
- Виходить, що росія блокує не лише всю діяльність ОБСЄ в Україні, але й роботу Організації загалом – що стосується затвердження бюджету, призначення головування у 2024 році, яке прагнула перейняти на себе Естонія. Які шляхи вирішення цієї "російської кризи в ОБСЄ", як ви її неодноразово характеризували під час засідань Постійної ради? Для чого росія взагалі потрібна в ОБСЄ?
- Якщо мене запитувати для чого, то моя відповідь буде: ні для чого. Деструктивна роль росії в ОБСЄ проявляється в усьому – те, чого торкається російська рука, засихає і вмирає. Бо ця рука не несе якогось бажання до співпраці чи діалогу, а несе лише прагнення до посилення власних позицій через Організацію, претензію на повернення до "імперської зони особливих інтересів".
Водночас ця їхня позиція шантажу протягом останніх 10 місяців стала очевидною вже практично для всіх в ОБСЄ: ніхто їм не вірить і не ведеться на цю гру.
Так, прямо зараз немає механізмів, як можна виключити росію з Організації. Ми шукаємо ці механізми. Але ми можемо спрямовувати зусилля на те, щоб ще більше ізолювати рф в ОБСЄ та обмежити її вплив на процеси всередині Організації. Так, наприклад, як це відбулося з позбавленням впливу москви на проєктну діяльність ОБСЄ в Україні.
Коли говорять, що росія становить проблему у прийнятті нових рішень, слід вказати на те, що головні рішення – Гельсінський заключний акт, принципи і стратегії ОБСЄ у головних сферах – вже давно ухвалені. Тому ми можемо працювати над їх імплементацією, і це можна робити в рамках існуючого мандата.
- Чи правильно я зрозумів, що юридичного механізму для виключення росії чи будь-якої іншої країни-учасниці з ОБСЄ немає, а створити його за умови наявного принципу консенсусу не видається можливим?
- Я б не оперував такими категоричними позиціями. Наразі немає такого механізму. Але ми разом із партнерами намагаємося креативно просуватися шляхом все більшого подальшого обмеження неконструктивної участі росії в ОБСЄ.
УЛЬТИМАТУМИ РОСІЇ В ОБСЄ ВЖЕ НЕ ПРАЦЮЮТЬ
- У чому це обмеження може проявлятися? Чи можна сюди віднести ту ж конференцію з людського виміру у Варшаві, проведення якої росії блокувала, але вона все одно було проведена Польським головуванням, щоправда під іншою назвою?
- Ви абсолютно правильно наводите цей приклад. Раніше ж було як: москва висувала свою позицію і навіть не намагалася її пояснювати – ось це наша позиція і або приймайте її, або рішення не буде ухвалене. Зараз ультиматуми з боку росії вже не є обов’язковими для врахування. Якщо росіяни займуть неконструктивну позицію, то прийняття рішення може перейти в іншу площину – як це сталося з проведенням конференції з людського виміру у Варшаві.
Росіяни блокували цю конференцію ОБСЄ, не погоджуючись з темами та модальностями проведення. Тоді у Польщі відбулася окрема конференція головування. Так, вона мала дещо іншу формальну назву, але все одно це дало змогу країнам-учасницям та неурядовим організаціями провести обговорення відповідно до того порядку денного, який планувався та закладався всіма партнерами.
Отже, своєю неконструктивною позицією росія сама себе виключила з процесу і позбавила себе можливості хоч якогось впливу. І тепер росіяни вже будуть змушені враховувати цей приклад на майбутнє.
Незабаром розпочнеться підготовка до Щорічної конференції ОБСЄ з огляду питань безпеки. І якщо росія займе неконструктивну позицію та наполягатиме на якихось нереальних речах, то просто може відбудитися конференція головування, на якій будуть представлені належні, справді актуальні проблеми – війна рф проти України та пов’язані з нею моменти. Росіяни ж із загального процесу будуть виключені – це і є позбавлення рф впливу на прийняття рішення.
ДІАЛОГУ З РОСІЄЮ В ОБСЄ НЕМАЄ
- Генсекретарка ОБСЄ Хельга Шмід говорить про те, що "росії є сенс залишатися членом ОБСЄ", адже треба "тримати дипломатичні канали відкритими". Про необхідність збереження присутності росії в Організації заявляв і глава МЗС Австрії Александер Шалленберг, оскільки це нібито дає змогу доносити до російських дипломатів аргументи та критику. Що скажете з цього приводу?
- Коли хтось говорить, що потрібен діалог і ОБСЄ – це організація, яка створювалася в часи "холодної війни" для представлення різних позицій, я відповідаю дуже просто: тоді була "холодна війна", а зараз – гаряча, і тому ситуації непорівнювані. А стосовно діалогу в ОБСЄ, то ми це повністю підтримуємо, але – не монологи делегації рф із пропагандистською метою. Що ж стосується донесення аргументів, то це так чи інакше відбувається різними шляхами.
Проблема в тому, що зараз все одно жодного діалогу в ОБСЄ з росією немає. Вона не бажає брати участь у діалозі й лише заважає йому. Російська делегація використовує трибуну Організації виключно для того, щоб зачитати чергову агітку та фальшиву інформацію – на зразок того, що Україна сама себе обстрілює.
Тому ОБСЄ сьогодні лише виграє від того, якщо у ній буде менше впливу такої росії. Так, це непросто з точки зору існуючих правил та процедур, але ми шукаємо додаткові можливості.
Прикладом тут також може слугувати Парламентська асамблея ОБСЄ, де опрацьовується питання призупинення участі росії. Зараз, коли росія є агресором та порушує всі правила та принципи ОБСЄ, перешкоджаючи її діяльності, вона не має права в ній функціонувати. російську федерацію треба відгородити і тримати в ізольованому місці, допоки москва не забере війська з України та не змінить свій курс.
ПРОЦЕС ПРИЗУПИНЕННЯ ЧЛЕНСТВА РФ В ПА ОБСЄ ТРИВАЄ
- Щодо ситуації в ПА ОБСЄ. Українська делегація у листопаді заявляла про бойкот організації, допоки там будуть присутні росіяни. Якою є зараз ситуація?
- Про це краще напряму запитувати у нашої парламентської делегації. Наскільки мені відомо, то після ухваленої влітку минулого року Бермінгемської декларації є сталий процес щодо розробки певного додатку до правил процедур ПА ОБСЄ, який би дав змогу призупинити членство держави-агресора. Дискусія триває і ми розраховуємо, що її результатом стане ухвалення нових процедурних правил.
У Бірмінгемі делегації рф не було на засіданні Парламентської асамблеї. Також росіян, як і білорусів, до речі, не було в Польщі (на осінній сесії ПА ОБСЄ – ред.), бо їм не видали візи. Тому наша парламентська делегація не була змушена сидіти за одним столом з представниками держави-агресора. Але ось уже 23-24 лютого – у річницю повномасштабного вторгнення рф в Україну – у Відні відбуватиметься зимова сесія ПА ОБСЄ. При цьому австрійська сторона наразі виходить з необхідності надання віз усім учасникам міжнародних організацій, розташованих в Австрії…
Впевнений, що наша делегація прийме правильне рішення, і воно також буде підтримано партнерами – з метою демонстрації того, що присутність рф становить ключову проблему для функціонування ПА ОБСЄ.
КРАДІЖКУ РОСІЄЮ АВТОМОБІЛІВ СММ БУЛО РІЗКО ЗАСУДЖЕНО
- Ще хочу запитати про конфіскацію росією автомобілів СММ ОБСЄ та відправку їх на окуповані райони Донбасу. На минулій Постійній раді це отримало різке засудження з боку більшості країн-учасниць, у тому числі України. Чи відомо вам, як генсекретарка та голова ОБСЄ відреагували, чи мали вони контакти з росіянами, що вони сказали?
- На засіданні ми порушили питання не лише машин, але й триваючого незаконного утримання росією трьох членів Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ. Для нас передусім важливі люди, вже потім автомобілі.
І так, ви правильно підмітили, що під час засідання прозвучала дуже різка критика на адресу рф із приводу конфіскації, а точніше крадіжки майна ОБСЄ. Це питання знаходиться у полі зору генеральної секретарки та у сфері її відповідальності. Вона повідомила, що ще до цього кричущого випадку російській стороні було надіслано 8 офіційних нот із закликом повернути автомобілі СММ. Крім того, мали місце інші контакти, під час яких наголошувалося на необхідності вирішення ситуації. Головування також стоїть на захисті майна ОБСЄ та наголошує на неприйнятності дій рф.
Спроби росії зробити вигляд, що нічого не відбулося і що вона потім надасть додаткову інформацію про статус цих машин, також викликали хвилю обурення з боку держав-учасниць. Ними було рішуче наголошено, що ці автомобілі є власністю ОБСЄ, їхній статус незмінний, а тому рф має негайно їх повернути.
НІХТО НЕ ДАСТЬ ЗМОГИ РОСІЇ ЗАФІКСУВАТИ СВОЇ ІНТЕРЕСИ У ДУСІ "ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ"
- І наостанок. Яку роль, на вашу думку, ОБСЄ відіграватиме у майбутньому? Чи може бути, що вона знову, як у часи "холодної війни", стане майданчиком, на основі якого будуть сформульовані нові контури європейської, але й також глобальної безпеки?
- Зараз є багато різних дискусій на різних форумах щодо ролі та майбутнього ОБСЄ. Я можу із цього приводу впевнено заявити лише одне: ніхто росії не дасть можливості зафіксувати свої інтереси у дусі "холодної війни".
Також очевидним є те, що якими б не стали стратегічні напрями діяльності ОБСЄ у майбутньому, але ті принципи, які вже ухвалені в Організації, залишаться непорушними. І це – головний момент, з якого ми всі маємо виходити.
Не буде такого, що рф чи будь-хто інший зможе змінити принципи недоторканості кордонів, територіальної цілісності. Не буде такого, що дозволятиметься здійснювати агресію та вирішувати суперечки силовим шляхом.
Ми можемо дискутувати про те, яку роль та нішу займе ОБСЄ, що буде з ООН, про можливість створення нових організацій чи структур, але головним є те, що існуючі принципи, які сьогодні зі зброєю в руках захищають українці – вони будуть непорушними та непохитними. І світовий порядок, я впевнений, залишиться стояти на цих принципах.
Василь Короткий, ВІДЕНЬ.