Український туризм після перемоги буде іншим
Незламна туристична галузь України готується прийняти після війни мільйони зарубіжних туристів
Після трирічної паузи, викликаної пандемією, у Берліні 7-9 березня пройшла Міжнародна туристична виставка ITB. Близько 5500 експонентів зі 161 країни представили свій потенціал, щоправда, цього разу – лише фахівцям, а не широкій публіці.
Україна – традиційний учасник найбільшої у світі туристичної виставки-біржі. Рік 2023 попри російську агресивну війну проти нашої держави не став винятком. Але на відміну від консолідованого яскравого стенду з піснями, танцями та смаколиками, наша присутність на ІТВ-2023 була, можна так сказати, доречно скромною. Головним девізом стендів Державного агентства розвитку туризму України та столиці, Києва, було: «Запрошуємо в Україну після нашої Перемоги».
До стенду Державного агентства розвитку туризму підходить багато людей, зокрема, керівники Всесвітньої туристичної організації, бургомістерка Берліна, менеджери експо, представники інших держав-учасниць. Дехто просто висловлює свою підтримку, інші пишуть про це на «Стіні подяки» – ідея дизайнера Євгена Міллера.
«Наша мета, насамперед, сказати, що ми дякуємо за підтримку нашим партнерам, що необхідно бути сміливими та далі продовжувати підтримувати Україну, що українська сміливість потребує вашої сміливості, вашого голосу. У туристичному середовищі цей голос теж важливий», – розповідає кореспонденту Укрінформу очільниця делегації, голова Держагентства Мар’яна Олеськів.
Вона зауважує, що якщо до війни нашим гаслом було Visit Ukraine Now (Відвідуйте Україну зараз), наразі ми говоримо: «Важливо, щоби ви запланували відвідання України в майбутньому та потиснули руку хоробрим українцям, які сьогодні захищають усю Європу, світ від рашистської навали. Відвідати нас, коли буде можливо».
Олеськів наголошує на важливості продовження санкцій, допомоги у відновленні української туристичної інфраструктури, промоції України як туристичного напрямку, коли до нас можна буде приїхати. Партнерства важливі для подальшого відновлення українського туризму, адже всі чудово розуміють, що кошти потрібні будуть дуже великі, а в Української держави будуть інші нагальні напрямки до фінансування.
Держагентство, за словами його очільниці, тим часом працює, зокрема, робить досить багато для вибудовування такої партнерської підтримки, а також збирає дані по зруйнованому майну, щоби туристичні об’єкти змогли отримати компенсації з Фонду відновлення України. Наразі офіційно зареєстровано 99 пошкоджених туристичних об’єктів, але ці дані, звісно, неповні, адже є райони, особливо на сході та півдні України, до яких неможливо дістатися й оцінити збитки. Наприклад, на сьогодні тільки у Донецькій області 25 готелів офіційно подали свої документи до Фонду відновлення. В одному лише місті Святогірськ, яке зруйноване майже вщент, до війни було 33 заклади розміщення. На сьогодні можемо констатувати, що найбільше пошкоджених об’єктів туристичної інфраструктури в таких областях, як Донецька – 25, Херсонська – 21, Харківська – 16, Київська – 13.
За словами Олеськів, у 2022 році держбюджет втратив близько 30% надходжень від туристичної галузі. Кількість приїздів іноземних громадян в Україну порівняно з 2021 роком знизилася приблизно вдвічі – з 4 млн у 2021-му до 2 млн торік. При цьому зрозумілим є те, що це й не туристи зовсім, а офіційні особи, делегації, представники міжнародних організацій, іноземці, які привозили гуманітарну допомогу, волонтери, журналісти тощо. Туризм як такий встав на паузу. (По виїзному туризму йдеться про 80% скорочення діяльності).
Втім, внутрішній туризм живий, хоча падіння ринку склало приблизно 50%.
На жаль, південь України як туристичний напрямок тимчасово втрачений. А в Карпатах він якщо й не зростає, то принаймні залишається на тому ж рівні, що й торік. Цього року туроператори планують розширити українцям можливості поїхати відпочити, в тому числі в центральній Україні, «щоби перезавантажитися, психологічно відпочити».
«Військові отримують відпустки, вони можуть з родинами поїхати на українські курорти, подалі від голосного міста, від поганих новин. Відволікатися потрібно для нашого психологічного здоров’я. Ми маємо підтримувати психологічну стійкість», – зауважує Олеськів.
Вона впевнена, що після нашої Перемоги до нас поїдуть мільйони туристів з усього світу.
«Ми маємо бути готовими їх прийняти, якісно, гостинно, по-українськи; знову обслуговувати наших майбутніх туристів», – каже глава Держагентства.
КИЄВЕ МІЙ, ТУРИСТИЧНИЙ
Про те ж саме говорить і начальник управління туризму та промоції Київської міської держадміністрації Марина Радова.
Стенд столиці Києва знаходиться в іншому павільйоні, так, очевидно, було зручно організаторам. Все одно ми їм вдячні, адже місця надані безкоштовно.
«Я вірю в нас, у наші можливості. Після Перемоги наші туроператори будуть такими ж бадьорими, як і до війни, вони будуть зустрічати своїх туристів. Я вірю в туроператорів, у туристичний сектор, в готельєрів, гідів – усіх», – упевнено заявляє Радова.
При цьому вона зауважує, що після війни презентація країни та столиці зміниться: з’являться нові маршрути, нові пам’ятники, нові історії та назви…
«Ми розуміємо, що туризм уже не буде таким… класичним. Повинні бути додаткові історії, які мають включатися в маршрути», – пояснює співбесідниця агентства.
З метою оновлення туристичних маршрутів у Києві, Управління і «Київський центр розвитку туризму» вже розробили новий 2-годинний маршрут «Київ незламний». Він проходить від ст. М «Дорогожичі» через Бабин Яр до станції метро «Лук’янівська» і користується великим попитом, – каже Радова та анонсує появу незабаром ще декількох маршрутів.
Разом з центром антитерористичної допомоги спеціальні екскурсії розробляються для наших воїнів, що має полегшити адаптацію, повернення до мирного життя, адже подорожі, екскурсії можуть серйозно поправити моральний стан. Доведено психологами.
Зараз щотижня по вихідних проводяться 2 екскурсії, безкоштовні прогулянки Києвом тощо. Якщо лунає повітряна тривога, гід продовжує екскурсію в укритті. Попитом користуються такі маршрути як «Київ незламний», «Київ гастрономічний». «Навіть кияни дізнаються про різні фішки», – посміхається Радова.
Вона також звертає увагу на те, що велика частина київських туроператорів, працівників турсектору дуже плідно працюють у сфері волонтерства. Турбізнес перекваліфікувався, в тому числі й через пандемію, але його працівники здебільшого готові будуть повернутися до улюбленої роботи. «У нас патріоти туристичного сектору, фахівці своєї справи. Коли вони побачать потоки туристів, які будуть у нас після Перемоги, вони повернуться», – переконана чиновниця.
Вона нагадує, що в 2021 році кількість іноземних туристів до Києва нараховувала майже 2 млн, туристичний збір сягав майже 76 млн грн.
«Наш основний меседж: приїжджайте до Києва після війни. В нас багато ресурсів і ми готові все це показати, але після Перемоги, коли закінчиться війна», – каже Радова. До неї у Берліні, а раніше на виставках у Франкфурті, в Лондоні підходили та зі здивуванням і захопленням цікавилися, як можна під час війни продовжувати водити екскурсії.
ЛЬВІВ ДЛЯ ПЕРЕЗАВАНТАЖЕННЯ
Місто Лева тим часом також ще більш широко відкрило двері українцям – як вимушено переміщеним особам, а також і тим, хто хоче на кілька днів відволіктися, випити смачної кави та пройтися затишними вуличками.
«Зараз це не є туризм у класичному вигляді. Ми розуміємо, що інші фактори сприяють тому, чому люди приїжджають саме до Львова, де відносно безпечніше, аніж в інших регіонах. Війна вже триває доволі довгий час, і людям жити в постійному емоційному стресі, завантаженості всією цією атмосферою важко. І до Львова люди приїжджають з емоційною потребою перезавантажитися, мінімально відволіктися», – пояснює директор «Lviv. Travel» Віталій Кулик, якого автор зустрічає біля стенду Держагентства. За його словами, певна заповненість у готелях є, заклади харчування переформатовують свою діяльність, але працюють, традиційні послуги надаються.
Але львівські туроператори вже дивляться у майбутнє і готуються до прийняття туристів зарубіжних, зокрема, німецьких, які становили велику частину відвідувачів до війни.
«Після Перемоги, так чи інакше, воротами в Україну буде місто Львів», – констатує Кулик, маючи на увазі, що авіасполучення буде відновлюватися поступово, отже основними певний час залишатимуться залізничний і автомобільний транспорт.
Львів повинен бути готовий почати приймати туристів. У міста є добре розвинена інфраструктура: багато готелів, закладів харчування, пам’яток – усе це може слугувати туристичними магнітами, які потенційно будуть піднімати рівень туризму в Західній Україні та Львові безпосередньо. Туроператори також планують посилити акцент на промоції регіону, адже заходи «на свіжому повітрі», як показали роки пандемії, користуються великим попитом.
Є в учасників зі Львова на виставці й ще одна мета. У Берліні представлені матеріали, які промоціюють реабілітаційний центр UNBROKEN, який розбудовується на базі територіального медичного об’єднання за кошти як міста, так і донорів, у тому числі іноземних. Наразі розгортається кампанія по всьому світу зі збору коштів для цього важливого проєкту. Пацієнтами центру є люди, які постраждали під час війни, які втратили кінцівки, проходять медичну, психологічну реабілітацію. Це не тільки військові, а й цивільні. На стенді можна перерахувати гроші, зробити донат. Це – підтримка України.
На жаль, не змогла поспілкуватися з представницею тургалузі Харкова, яка також приїхала в Берлін.
Зате зустріла біля стенду давнього знайомого Антона Тараненка. У Берліні він презентує новий тревел-проєкт Visit World, СЕО якого він є. Проєкт повністю був розроблений командою Visit Ukraine.
«Це портал, який вміщує в себе інформацію по правилах в’їзду та перебування у всіх країнах для громадян будь-якої держави світу. На 7 мовах, по 5 головних напрямках», – розповідає Тараненко, який ставить за мету довести за рік кількість відвідувачів унікальної платформи до 1 млн. Платформу ж Visit Ukraine щомісяця відвідують понад 1,5 млн людей, кількість візитерів навіть зросла за рік війни. «Сподіваємося, що ми їх конвертуємо в туристів після Перемоги», – говорить Тараненко.
ITB Berlin є провідною світовою туристичною виставкою з 1966 року, участь у ній – честь для будь-якої держави, великої чи маленької. росії такої честі надано в цьому році не було, як і на багатьох інших міжнародних виставкових майданчиках найрізноманітнішої спрямованості.
Зізнаюся, що спілкування з представниками вітчизняної туристичної галузі залишило на диво оптимістичне враження. І зміцнило впевненість не лише в нашій Перемозі, а й у тому, що після неї на нашу державу чекає розквіт туризму, приїзд гостей з усього світу, які зможуть побачити, якою красивою, багатобарвною є наша Батьківщина. Якою вона є стійкою і сильною. Незламною.
Ольга Танасійчук, Берлін
Фото автора