Як не перетворити груповий чат на пекло: поради психолога

Не сідайте за переписку, коли настрій на нулі, й не зловживайте смайликами та знаками оклику

Інтернет та численні месенджери  значно полегшують наше повсякденне життя. Спілкуватися з рідними, вчитися, працювати – у чатах можна все. Навіть сваритися. У месенджерах ми спілкуємося з друзями й знайомими, службами технічної підтримки банків, онлайн-магазинами, часто є учасниками «батьківських груп». Величезна кількість чатів призводить до того, що бодай один із них може стати «токсичним».

Просто безліч людей ігнорують базові правила ввічливості та не дотримуються етикету в онлайні. Знайомо? Пригадайте, скільки разів ви не погоджувались із кимось у мережі? Скільки разів вас засмучували чийсь коментар, повідомлення або електронний лист? Часто співрозмовники не усвідомлюють, який вплив здійснили на вас їхні повідомлення або коментарі. Але месенджери та групові чати залишаються найрозповсюдженішим методом мережевого спілкування наразі. За допомогою психотерапевта В’ячеслава Халанського, члена Української спілки психотерапевтів та команди популярного месенджера Viber – розберемося, які основні  правила інтернет-етикету, способи захисту від хейту й негативу та навіть опції месенджера допоможуть тримати чатики у здоров’ї й позитиві.

ПРОБЛЕМИ ОНЛАЙН-СПІЛКУВАННЯ: ЯК ЗАХИСТИТИСЯ ВІД НЕГАТИВУ В ЧАТАХ

Непорозуміння, автокорекція, неправильне сприйняття тону повідомлення – все це призводить до конфліктів у мережі. Під час бесіди в реальному житті ми маємо більше шансів порозумітись, адже бачимо, чуємо та «відчуваємо» настрій одне одного, що дозволяє легше налаштовуватись на одну хвилю. А коли комунікація відбувається в мережі, нам бракує соціальних, невербальних сигналів: інтонації й гучності голосу, міміки, жестів та пози співрозмовника, пояснює психотерапевт з багаторічним досвідом.

Перш за все, аби вас зрозуміли правильно, намагайтесь уникати двозначності та різкого тону. В онлайні нам часто бракує емоцій співрозмовника, тому банальна точка у кінці речення інколи може сприйматися майже як агресія, а що вже казати про дійсно роздратоване повідомлення з купою знаків оклику. Щоправда, іноді люди вдаються і до інших крайнощів, “приправляючи” кожне повідомлення смайлом. Шукайте золоту середину та виявляйте помірну доброзичливість, це ніколи не буде зайвим. Як цього досягти – розповідаємо далі.

1. Встановіть правила чату, це дуже дисциплінує

Правила залежатимуть від основної цілі самого чату. Наприклад, ви можете встановити такі правила спілкування: переписуватись лише за темою чату та не переходити на особистості (якщо у вас є претензія до конкретної людини – перейдіть в особисті повідомлення). Також можна заборонити ненормативну лексику, саморекламу, спам; сексизм, расизм чи інші форми дискримінації; обговорити правила стосовно релігійних та політичних тем. Правила можна закріпити у чаті за допомогою відповідної функції закріплення повідомлень. Таким чином вони будуть постійно доступні й для нових користувачів, а адміністратори завжди зможуть на них посилатися. Системних порушників – блокувати чи видаляти. Важливо не звертати увагу на тих, хто постійно говорить негативні речі та критикує інших, адже таке спілкування може бути небезпечним і токсичним.  Основа екологічного спілкування – це доброзичливий тон та взаємна підтримка.

2. Пам’ятайте про мету

Розмова з подругами, батьківський чат, чат підготовки вечірки до дня народження, чат жителів вашого будинку або району – чітко розумійте, для чого ви щось говорите, наскільки конструктивним і доречним це буде.

3. Порахуйте до десяти

Не ігноруйте відчуття. Це ніби вбудований компас, який сигналізує вам про те, що з вами відбувається. Наприклад, якщо ви відчуваєте злість, то це сигнал про те, що порушено ваші кордони, цінності чи безпеку. Своєю чергою, заздрість сигналізує про невдоволену потребу або фізичну втому. Зловили такі сигнали – краще не ходіть у чати, бо це не найкращий час для спілкування, адже ви сприйматимете будь-які пропозиції та обговорення вкрай гостро й особистісно. Відійшли, відпочили – й вже дивитеся іншими, добрішими очима на переписку.

4. Піклуйтеся про свій психічний добробут

Вивчайте та застосовуйте методики укріплення психічного здоров’я (медитація, майндфулнес, здоровий сон, правильне харчування, спорт тощо). Обмежуйте час онлайн, влаштовуйте дні детоксу від інтернету. Важливо вчасно зупинитись та повернутися в реальне життя. «Часто мої клієнти розповідають, як це позитивно впливає на їхній сон чи здатність сфокусуватись на роботі», – каже наш експерт. Якщо вам важко контролювати час онлайн, встановлюйте таймер, який має допомогти відірватися від ґаджетів.

5. Не бійтеся конфліктів

Безконфліктних стосунків не буває. Більше того, конфлікт може стати конструктивним способом вийти на новий рівень, прояснити ситуацію, посилити взаєморозуміння, дійти компромісу або зайняти свою позицію відносно дискусійного питання. При цьому в конфлікті онлайн залишайтесь людьми, й не пишіть того, чого б не казали особисто (в онлайні часто почуваємося вільніше і безкарніше, аніж при живому спілкуванні).

ЕТИКЕТ У МЕРЕЖІ ЩЕ НЕ ВІДМІНЯЛИ

Окрім зрозумілих порядності та ввічливості, мережевий етикет має ряд особливих правил, дотримання яких зробить із вас гуру шанобливого спілкування. Зрештою, по той бік екрану – такі ж живі люди з почуттями й нервами, як і ми, поважаймо їх за замовчуванням. Розглянемо основні з цих правил.

1. Використовуйте зрозумілу мову

Під час спілкування дотримуйтесь стилістичних форм, заведених у конкретній групі, чаті або форумі. Було б дивним висловлюватись специфічною професійною термінологією, знаходячись у шкільній групі або домовому чаті, чи не так? Пам'ятайте про контекст.

2. Транслюйте правильний тон і настрій

У зв'язку з тим, що онлайн-спілкування переважно обмежене текстом, стікерами й емодзі, варто уникати потенційно образливих слів та висловів, а також того, що у письмовій формі може бути трактовано двозначно, неправильно.

3. Пишіть грамотно

Граматичні та пунктуаційні помилки, незрозуміла структура речення, неправильне використання часів та відмінків, помилки у словах тощо – значно знижують якість розмови та ускладнюють взаєморозуміння.

4. Поважайте право на особисте листування

Ніколи не розповсюджуйте в мережі особисту інформацію інших людей: імена, адреси, телефони, фотографії та скріншоти листування без згоди співрозмовника/ків.

КОРИСНІ «КНОПКИ» В ДОПОМОГУ

Варто досконало вивчити й технічні можливості месенджерів, щоб розмови у чаті йшли, як по маслу. Розробники Viber, котрий досить часто застосовується українцями, подбали про ряд інструментів, що дозволяють полегшити комунікацію, однак не всі знають про деякі з цих важливих складових.

● Редагування та видалення повідомлень

Уявіть, що ви ненароком відправили керівнику повідомлення, яке було адресоване вашій подрузі. На щастя, помилку можна виправити, відредагувавши повідомлення. Для цього потрібно натиснути на повідомлення та обрати «змінити». А якщо ви бажаєте видалити надісланий текст – натисніть на повідомлення та оберіть «видалити для мене» або «видалити для всіх».

● Згадування користувача

У випадку, коли потрібно звернутися до конкретної людини у групі, можна згадати користувача через «@». І навіть якщо учасник групи не читає весь чат, він точно не пропустить адресоване йому повідомлення.

● Пошук повідомлень, посилань, фото, файлів чи GIF

Конкретну інформацію можна знайти і серед великої кількості чатів. Для того, щоб знайти конкретне повідомлення за ключовим словом, прогорніть  «Пошук» зверху в списку всіх чатів. А пошук файлів, фото, GIF чи посилань можливий у налаштуваннях групового чату. Для цього натисніть на назву групи, оберіть «Медіа, посилання і файли» і знайдіть те, що вам потрібно.

Фото: Diego Cervo

● Статус «переглянуто» та лайки повідомленням

Дізнатися, чи побачили ваше повідомлення у групі, можна завдяки статусу «переглянуто». Для цього затисніть повідомлення та оберіть опцію «Дані». Так ви побачите, хто саме з учасників побачив та відреагував на інформацію. Кожного разу, коли хтось лайкає ваше повідомлення у чаті, лічильник поруч з іконкою із серцем показує кількість лайків.

● Тимчасові повідомлення

У Viber є можливість надсилати повідомлення, що з часом зникають. За необхідністю ви завжди можете надіслати текст, фото і відео, які зникнуть через певний час після їх отримання. Таймер можна налаштувати на 10 секунд, 1 хвилину, 1 годину чи 1 день.

Тетяна Негода, Київ

Фото з відкритих джерел