Спецпідрозділи ГУР МОУ проти російського терору, або Хто та як захистить транспортний коридор у Чорному морі?
-
Удар по Чорноморському порту – найкривавіший злочин росіян.
9 жовтня 2024-го близько восьмої вечора Росія атакувала балістичними ракетами порт Чорноморськ в Одеській області. Жертвами удару стали 8 загиблих, 9 поранених (з них 5 – важких). Всі постраждалі та загиблі – співробітники порту м. Чорноморськ. Таких одномоментних втрат від ракетного удару росіян порти «великої Одеси» ще не знали.
Під час атаки ушкоджень зазнало цивільне судно під прапором Панами – контейнеровоз «Shui Spirit», яке розвантажувалося в Чорноморську. «Shui Spirit» – це вже 3-тє іноземне судно, атаковане Росією в Україні за останні чотири дні.
-
ЄС: Удари по українських портах – відповідь тим, хто каже, що мир із Путіним можливий
На удари по суднах та портах відреагували в ЄС. Речник Євросоюзу Петер Стано, заявив, що Росія збільшила атаки на цивільні судна в Чорному морі. Він відзначив, що протягом тижня балістичними ракетами були вражені 2 судна, один – з Панами, другий – з Палау, також напередодні було атаковане судно з Сент-Кітс і Невіс, минулого місяця Росія бомбардувала судно з зерном для Єгипту, у перед тим – судно з Туреччини.
«Всі ці дії є кричущим порушенням міжнародного права і мають бути припинені негайно. Це доводить, що Росія налаштована і далі робити їжу своєю зброєю, наражаючи на ризик мільйони людей не в Україні чи Європі, – а вразливих людей в Азії та Африці. І це – путінська відповідь тим, хто каже, що мир із Путіним можливий», – наголосив речник ЄС.
-
Офіційно: Український морський експорт за рік зріс удвічі.
Росія-агресор цілеспрямовано атакує морський транспортний коридор України, який, за даними Адміністрації морських портів України, лише за 9 місяців 2024 року перевалив 74 млн тон вантажів (з них 46,3 млн тон – зернові). Для порівняння – за 9 місяців минулого 2023 року загальна перевалка була майже вдвічі меншою – 41,1 млн тон. Процес розвитку морського коридору – очевидний.
«Україна залишається гарантом продовольчої безпеки Світу. Тому важливо припинити практику цього терору – достатньою кількістю зброї, протиповітряної оборони, дипломатією, санкціями та покаранням за кожен воєнний злочин», – заявив міністр розвитку громад та територій України Олексій Кулеба.
-
«Розширення» коридору – наслідок морських перемог українських воїнів.
Функціонування та розширення транспортного коридору в Чорному морі – це наслідок наших морських перемог над ворогом. Коли зусиллями, зокрема, і Головного управління розвідки Міністерства оборони України росіян було фактично витіснено з західної частини Чорномор’я.
Єдине, що нині залишається російським окупантам – це ракетно-дроновий терор з повітря. Балістична ракета «Іскандер» летить над морем дуже швидко – люди в портах просто не встигають сховатися в укриття.
-
Мета росіян – «закрити» морський бізнес в Україні.
Загалом від моменту початку роботи транспортного коридору в Чорному морі, країна-агресор атакувала понад 20 саме цивільних суден. РФ хоче налякати світовий транспортний бізнес, аби він не «водив» свої судна в Україну.
Натомість Україна атакувала російське невійськове судно лише один раз, – демонстративно у вересні 2023-го року наші морські дрони в районі Керченського мосту пошкодили російський нафтовий танкер SIG, який на момент ураження був порожнім, тобто екологічної загрози забруднення Чорного моря не було. Фактично, це була демонстративна дія – показати, на що здатна і що насправді може на морі Україна та її Сили оборони.
Нині росіяни фактично змушують наші спецпідрозділи морських дронів почати симетрично полювати за їхніми цивільними суднами та різними вантажами військового та напіввійськового призначення.
-
Які симетричні дії у відповідь може вжити Україна?
У разі продовження російського морського терору, тактика ураження цивільних суден ворога може стати крайнім заходом Сил оборони України щодо транспорту, який перевозить «екологічні» вантажі.
Речник Євросоюзу Петер Стано закликав всі країни світу засудити російські атаки на свободу навігації та глобальну продовольчу безпеку. «Також ми закликаємо їх звернутися до Росії і тиснути на неї з метою негайно припинити ці атаки і її незаконну агресію проти України», – заявив на брифінгу речник ЄС.
Як зупинити російський терор? Чи симетричні дії у відповідь зможуть примусити Росію відмовитися від тактики морського терору?
Представники ГУР МОУ неодноразово заявляли, що удари по російських нафтових танкерах можуть призвести до екологічної катастрофи в Чорному морі. Але, – є альтернатива.
-
Російські судна, що перевозять крадене українське зерно – законна ціль для Сил оборони України.
Росія водить по Чорному морю величезну кількість балкерного флоту з зерном. Більше того, – вона водить ці судна з краденим українським зерном з окупованих українських територій. І водить його суднами, які належать саме російським власникам та компаніям. Саме вони цілком можуть стати законною ціллю для українських Сил оборони.
Як нещодавно заявив глава українського уряду Денис Шмигаль, протягом 2024 року російські окупанти лише через окупований порт Маріуполя вивезли понад 180 тисяч тонн украденого українського зерна. Термінал для перевалки вкраденого зерна для балкерного флоту активно працює і в окупованому українському Севастополі.
-
Продовольство – як елемент агресії Росії.
«Водночас Росія і далі використовує продовольство як елемент агресії. Лише через порт Маріуполя цього року ворог вивіз понад 180 тисяч тонн украденого українського зерна. Безумовно, російський економічний терор буде одним із напрямків у роботі спеціального трибуналу щодо злочину агресії РФ проти України», – заявив Денис Шмигаль.
До сьогоднішнього дня єдиними цілями українських сил оборони в Чорному морі були військові кораблі Росії. Але ворог системно та безжально б’є по цивільних суднах, які заходять у наші порти. По екіпажах та співробітниках портів. Є жертви як серед українців, так і серед іноземних громадян. Мета ударів – змусити власників суден відмовитися від українського морського транспортного коридору взагалі.
Якщо нова нахабна стратегія РФ щодо ракетних ударів по українських портах з метою знищення транспортного коридору у Чорному морі продовжиться, українські сили оборони можуть завдати низку симетричних ударів у відповідь.
-
ГУР МОУ – найуспішніший спецпідрозділ зі знищення ворожих кораблів.
Найуспішнішим українським спецпідрозділом щодо потоплення ворожих кораблів є Головне управління розвідки Міністерства оборони України. Найвідоміші у Світі морські дрони «Магура» ГУР МОУ мають досвід ліквідації кораблів окупаційного Чорноморського флоту і в портах біля причальних стінок, й у відкритому морі. Спецпризначенці української розвідки готові робити це, мають і тактику, і вміння, й оперативну майстерність.
Останнім часом в інформаційному полі України з’явилося багато чуток та пліток про начебто наміри відібрати в ГУР МОУ функції керівництва спецпідрозділами, що використовують БПЛА, зокрема, морські. Ситуація з щоденними обстрілами українських торгових портів яскраво демонструє, що подібні наміри чи ініціативи можуть суттєво послабити оборонні можливості України на Чорному морі.
P.S. Подібні «ініціативи» можуть поставити під загрозу функціонування морського торгового коридору взагалі. Коридору, який Україна з таким трудом відвоювала силою на навичками своїх спецпризначенців.
Транспортний коридор у Чорному морі просто не буде кому захистити.
Автор:
Єгор Чечеринда, журналіст, військовослужбовець, майор ЗСУ
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама