Першого серпня виповнюється рівно рік із початку дії Угоди про вільну торгівлю між Канадою та Україною. За цей час товарообіг між нашими державами істотно зріс, хоча все одно залишається низьким: торік Україна експортувала до Канади товарів на суму всього в 50,4 млн дол. Це мізер у порівнянні з тим, скільки Україна продає до ЄС, однак високі показники зростання трансатлантичної торгівлі додають оптимізму стосовно майбутнього української продукції на 500-мільярдному ринку Канади.
Про підсумки року вільної торгівлі Укрінформ поговорив із Зеноном Потічним, президентом Канадсько-української торговельної палати (КУТП), який із непохитною впевненістю дивиться на майбутнє наших відносин.
ТОП-5 КАНАДСЬКОГО ІНТЕРЕСУ: ІТ, ОДЯГ, ВЗУТТЯ, МЕБЛІ ТА КОНДВИРОБИ
- Угода про вільну торгівлю між Україною та Канадою діє вже рік. Які основні досягнення цього періоду ви можете назвати?
- Передусім, суттєво збільшилася зацікавленість у веденні бізнесу між Канадою та Україною. Канадсько-українська торгова палата одержує набагато більше запитів, що свідчить про значне зростання активності бізнесу. Окрім цього, позитивні зміни доводять і цифри товарообігу, адже експорт з України в Канаду за останні півроку збільшився на 30% у порівнянні із аналогічним періодом минулого року.
- КУТП виступає партнером канадського урядового проекту CUTIS (Canada-Ukraine Trade and Investment Support project), завданням якого є сприяння українському експорту в Канаді. Що вдалося досягти CUTIS за цей час?
До Канади успішно зайшли українські постачальники кондитерки й меблів
- Проект уже почав активно працювати, обравши попередньо п’ять секторів українського експорту, які становлять найбільший інтерес для Канади. Українські компанії, що працюють у цих секторах (ІТ, одяг, взуття, меблі, шоколад та кондитерські вироби), ми привозили до Канади для участі у торговельних виставках. Приміром, щодо кондитерки, то українські постачальники змогли на цих виставках знайти собі дистриб’юторів і вже починають поставки продукції за океан. Дуже успішно зайшли до Канади також українські меблі: компаніям вдалося налагодити збут і продати навіть ті речі, які були привезені спеціально для виставки. До речі, на одній із них український стенд отримав нагороду як найкращий новий учасник. Надходили також запити від канадських компаній, які воліють приїхати в Україну і на місці подивитися на потужності підприємств перед укладенням контрактів. Тож, як я вже казав, є велика зацікавленість.
- Найбільшу вигоду від вільної торгівлі отримали саме ті компанії, які працюють у цих п’яти перспективних секторах, чи угода відкрила якісь неочікувані прибуткові сфери?
Вільна торгівля з Канадою відкрила й нові цікаві сфери інтересу
- Ми найкраще бачимо успіхи в цих галузях, але, можливо, тому, що найбільше працюємо із ними, наші люди регулярно їздять разом на торговельні шоу, перебувають на зв’язку. Однак, вільна торгівля відкрила й нові цікаві сфери інтересу, про які раніше ніхто й не знав.
У КАНАДІ ДОСІ БІЛЬШЕ ЗНАЮТЬ ПРО УКРАЇНСЬКУ ПОЛІТИКУ, НІЖ БІЗНЕС
- Наскільки добре в Канаді знають про Україну?
- Побутує думка, що в Канаді всі добре знають про Україну, її можливості й т.і. Однак, коли ми проводили семінари із просування Угоди про вільну торгівлю в канадських містах, то, на наше здивування, всі учасники були добре поінформовані про політичні проблеми України, анексію Криму, роль Росії у війні на Донбасі, але дуже мало знали про комерційні можливості України. Тому це є одним із завдань CUTIS – аби на різних семінарах, конференціях та інших професійних заходах більше розповідали саме про бізнесову складову України.
- У тексті Угоди передбачена можливість унесення до неї змін. Чи ведуться про це розмови?
- Наразі Канада дуже заклопотана проблемами із США та оновленням угоди НАФТА, тож пріоритет торговельних перемовин нині там. Утім, думаю, інформація по торгівлі між Канадою та Україною збирається, і пізніше буде можливість її обговорити, оскільки розмови про розширення Угоди на фінансові транзакції, сферу послуг та інше дійсно велися. До цього питання ми ще повернемося.
- Чи збільшилися інвестиції між Канадою та Україною з часу запуску вільної торгівлі?
- Так, ми фіксуємо зростання інвестицій та підвищення активності як великих, так і малих компаній. Зростання торгівлі тягне за собою збільшення інвестицій, і навпаки. У жовтні CUTIS проводитиме спеціальний захід, під час якого представлятиме різні цікаві проекти в Україні та шукатиме під них інвесторів у Канаді. Дуже сподіваємося, це призведе до ще більшого зростання інвестицій.
В УКРАЇНІ НЕ ВСЕ ДОСКОНАЛО, АЛЕ ВЛАДІ СЛІД ВІДДАТИ НАЛЕЖНЕ ЗА ДОСЯГНУТІ УСПІХИ
- Чи задоволені канадські інвестори процесом дерегуляції в Україні? Чи стало їм легше працювати?
- Що би там не казали, але за роки після Революції Гідності все ж в Україні було зроблено дуже багато. Люди й далі нарікають на корупцію, бюрократію та рейдерство, але ми, як КУТП, і наші члени бачимо багато змін. Не все, звичайно, перфектно, але уряду слід віддати належне за досягнуті успіхи. Невдоволення властиве людській природі, тому нарікання і деякі запитання виникають, але загалом зміни останніх років в Україні викликають позитивні відгуки.
- Чи допоміг би потенційний безвізовий режим між Канадою та Україною розвитку економічної співпраці між країнами?
- Не певен, що це би щось принципово змінило. Так, зменшило б бюрократію, скоротило б час на організацію поїздки і трохи знизило ціну подорожі, але КУТП регулярно організовує поїздки українських підприємців до Канади і, можу сказати, що для легітимних бізнесменів жодних проблем із отриманням віз не виникає. Можливо, скасування візових вимог сприяло б інтенсифікації туристичного потоку, але для бізнес сектору це питання не є критичним.
- Серед інших переваг, Угода про вільну торгівлю також відкриває українським компаніям доступ до канадського ринку державних закупівель. Чи була вже залучена ця сфера?
- Така можливість дійсно є, але я поки не чув про жодну компанію, яка успішно взяла б участь у державному тендері.
- Україна також покладала великі надії на ІТ-індустрію. Чи є вже успіхи, якими можна похвалитися у цій сфері?
Велика кількість українських ІТ-компаній ведуть переговори з канадськими партнерами
- Ще до того, як почала діяти вільна торгівля, канадські компанії вже працювали із українськими ІТ-шниками. Зараз ми допомагаємо кільком українським компаніям вийти на канадський ринок, організовуємо ознайомчу поїздку. Вже досить велика кількість невеликих українських ІТ-компаній мали переговори з вірогідними канадськими партнерами. Однак, у ІТ-сфері умови договорів зазвичай не розкриваються через високу конкуренцію. Утім, очевидно, що активність у ІТ-секторі – величезна.
ЧИМ БІЛЬШЕ УСПІШНИХ УКРАЇНСЬКИХ КОМПАНІЙ НА СВІТОВИХ ВИСТАВКАХ – ТИМ КРАЩЕ БРЕНД УКРАЇНИ
- Яку репутацію має український бізнес у Канаді й чи вдалося її покращити протягом останніх років?
- Якраз те, що робить CUTIS, коли підготовлені українські компанії беруть участь у світових торговельних шоу, дуже сприяє покращенню реноме. Причому не лише в Канаді, а по всьому світу, адже на такі виставки приїздять не лише канадці, а й спеціалісти з різних країн. Чим більше ми показуємо успішні українські компанії з якісним товаром, упаковкою, маркетингом – тим краще. Я вже згадував, що український стенд здобув нагороду на меблевій виставці. Це також дає світові сигнал, що з Україною можна працювати.
- Чи має намір КУТП продовжувати промоційну кампанію вільної торгівлі з Україною?
- Ми багато зробили минулого року, але й нині не спинятимемося. Вже запланована участь українських компаній у двох торговельних виставках Канади. Перша з них пройде у серпні й стосуватиметься сфери моди та одягу. Такі заходи дуже допомагають просуванню бренду України, оскільки всі учасники бачать присутність країни. Навіть, якщо продати нічого не вдасться, виставки демонструють прагнення держави вийти зі своєю продукцією на світові ринки.
- За вашими словами, канадські підприємці дуже позитивно оцінюють зміни, які відбуваються в Україні. Але чи є якісь зауваження, чи то пак рекомендації, дотримання яких дасть змогу ліпше розвивати економічні зносини не лише із Канадою, а з усім світом?
- Наведу один приклад. Нещодавно НБУ оголосив про зняття певних валютних обмежень. Однак, коли ми пішли до комерційного банку, аби надіслати дивіденди у Канаду, виявилося, що ця постанова НБУ до того банку не дійшла. Виникло стільки запитань та бюрократичних перепон, що ми два тижні бігали, аби вирішити їх. В Україні приймаються закони, підписуються президентом, ухвалюються рішення Кабміном, але треба ще й ефективно виконувати їх, аби всі ці рішення спускалися із верху до самого низу.
Максим Наливайко, Оттава.