Олександр Кубраков, міністр інфраструктури
Всі сторони домовились, що ми будемо намагатись, щоб "зернова угода" працювала
27.07.2022 12:51
Олександр Кубраков, міністр інфраструктури
Всі сторони домовились, що ми будемо намагатись, щоб "зернова угода" працювала
27.07.2022 12:51
Тетяна Попова обговорила з міністром інфраструктури України Олександром Кубраковим "зернову угоду" та нюанси її реалізації.

- ПОПОВА: Останній напад росії на Одеський порт. Наскільки це є порушенням угоди?

- КУБРАКОВ: Ми угоду підписували з Туреччиною та ООН. Почули їх позицію. Вони вважають, що це дуже поганий акт з боку росії для початку дій. Але всі сторони домовились, що ми будемо намагатись, щоб ця зернова угода працювала. Зі свого боку додам, що якщо ми будемо бачити ризики екіпажів наших суден, коли почнеться відвантаження зерна, то всі ініціатива з нашого боку точно перестане діяти.

- ПОПОВА: Скільки часу знадобиться для того, щоб побачити перший корабель, який покине Одеський порт?

- КУБРАКОВ: Декілька днів.

- ПОПОВА: Один, два?

- КУБРАКОВ: В найближчі дні і ночі це відбудеться.

- ПОПОВА: Які наступні логістичні кроки необхідно зробити для реалізації угоди?

- КУБРАКОВ: Нам потрібно багато чого зробити з точки зору української залізниці. Тому що цей час всі вантажі їхали до західних кордонів. То є наше внутрішнє завдання. А є завдання зовнішні. Перш за все, ринок повинен знайти судна відповідні, які будуть мати бажання, будуть мати відповідну страховку і заходити в наші порти.

- ПОПОВА: Потрібно розмінувати якусь частину моря? Чи це будуть проводити якісь лоцмани?

- КУБРАКОВ: Звичайно нам потрібно розмінувати частину виходів з наших портів, так звані «зелені коридори». І лише після цього ми можемо починати працювати.

- ПОПОВА: Скільки кораблів прибуде до Одеси? Звідки і в якому порядку?

- КУБРАКОВ: На це ми не готові відповідати зараз. Тому що зараз ці так звані «коридори» формуються. Ринок шукає фрахти. Це не залежить. Тобто компанії можуть бути американські, європейські чи ще якісь, а кораблі, які будуть заходити, будуть найближчі, які є в цьому регіоні – українські, турецькі, грузинські. Які будуть доступні, ті і будуть фрахтувати.

- ПОПОВА: Одеський порт та інші порти не працюють з лютого цього року. Чи важко буде відновити роботу?

- КУБРАКОВ: Ми тримали всіх людей, нікого не звільняли. Ми відправляли на простій, але нікого не звільняли. Тому я думаю, що це не буде так важко. Тому що вся ключова команда на місці.

- ПОПОВА: Після переговорів з Туреччиною та ООН, яке ваше бачення москви? Чи бачите ви якийсь простір для інших переговорів?

- КУБРАКОВ: Мені важко на це відповідати, тому що у нас була більше гуманітарна історія і економічна. А ці причини, які ви кажете, за межами цих речей. Тому я не готовий казати. Навіть ця угода, ви самі бачите, що ця ініціатива ООН, яка була підписана, зі всіх сторін, якщо не порушується, але чітко показує, що будь-які домовленості, будь-які ініціативи можуть в будь-який час зупинитися. Саме це показується – ви можете казати що завгодно, вважайте себе переможцями. Кожна сторона вважала ООН, підіймала свій авторитет. Ердоган показав, що має в регіоні великий вплив. А от вони на наступний день взяли і показали, що все ж таки останнє слово за ними.

- ПОПОВА: Кораблі яких країн будуть першими заходити для вивозу зерна? Я розумію, що кораблі можуть бути зафрахтовані, але хто покупець?

- КУБРАКОВ: Власники вантажів. Перш за все, я думаю, що українські компанії. Тому що вони все ж таки великі українські трейдери. Тому що вони вже в стані війни, так обережно скажу. Вони вже тут, вони присутні, з лютого для них ситуація не змінюється. Тому для них додатковий ризик не є проблемою. Тому я впевнений, що це будуть українські компанії.

- ПОПОВА: Скільки мільйонів тон зерна можна буде вивозити на місяць з портів Одеси «Чорноморськ» та «Південний»?

- КУБРАКОВ: Ми хочемо в перші місяці вийти на 3, а загалом 5 мільйонів тонн.

- ПОПОВА: На три порти?

- КУБРАКОВ: Так, це не є проблемою для цих трьох великих портів.

- ПОПОВА: Якщо рф продовжить обстріли портової інфраструктури, що буде з поставками?

- КУБРАКОВ: Ми переходимо до плану «Б», який був весь цей час. Тобто будемо використовувати…

- ПОПОВА: Дунайські порти?

- КУБРАКОВ: Дунайські порти. Будемо використовувати залізницю, максимально завантажувати і рухатись в бік Польщі, Словаччини, Угорщини. Тобто все, що буде доступне, ми будемо використовувати. І вантажівки, ми багато чого для цього зробили.

- ПОПОВА: Але ж Дунайські порти не вивозять більше, ніж 1 мільйона тонн на місяць?

- КУБРАКОВ: Вони зростають. Тобто буде в цьому місяці 1 мільйон триста тонн. Ці речі важко порівнювати. Але який у нас вихід? Ми не будемо ризикувати людьми

- ПОПОВА: Якщо ви знаєте, які країни найбільше потерпають від припинення поставок українського зерна?

- КУБРАКОВ: Це більшість країн африканського континенту, Близький Схід. Ці країни - наші традиційні ринки.

- ПОПОВА: Скільки грошей за вивезення 22 мільйонів тонн зерна отримає Україна?

- КУБРАКОВ: Є якісь світові ціні, вони змінюються. Є частина, яка буде тут в Україні. Ми спираємось на розрахунки Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства. Вони кажуть, що приблизно мільярд доларів – це наші надходження протягом місяця, коли почнемо. Звичайно, ми хочемо більше.

- ПОПОВА: Невивезене зерно з минулого урожаю – 22 мільйони тонн. Це зерно приватних фермерів чи державне?

- КУБРАКОВ: 99%, як вчора Микола Сольський сказав, це приватне зерно приватних фермерів.

- ПОПОВА: А що з урожаєм цього року? Його почали збирати вже?

- КУБРАКОВ: Попередні цифри - 6,5 мільйонів тонн зібрали. А взагалі очікується досить непоганий врожай, те, що я чув від міністерства аграрної політики. Я чув цифри 50-60 мільйонів.

- ПОПОВА: Я також чула такі цифри, говорила Асоціація фермерів. Який взагалі відсоток перевезення агропродукції припадає зараз на вивезення залізничним транспортом, автотранспортом, портами Дунаю і Чорного моря?

- КУБРАКОВ: Портів Чорного моря зараз немає.

- ПОПОВА: А коли вони будуть, приблизно як розподілити?

- КУБРАКОВ: Якщо зараз ситуація, то приблизно половина - це Дунай. Далі 30% це залізниця і 20% вантажівки. Якщо буде Чорне море, то будуть працювати три порти. І вони заберуть 70-80%, як і було до війни.

Тетяна Попова

Фото: Укрінформ 

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-